بازدید 7702
۵

احیاء مجدد تالاب جازموریان پس از 20 سال

کد خبر: ۶۸۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 02 April 2017
تالاب هامون جازموریان پس از بارندگی های اخیر برای میزبانی گردشگران آماده شده است.تالاب جازموریان با قرار گرفتن در دل کویر خشکیده، علاوه بر ایجاد جلوه های چشم نواز طبیعی  باعث لطافت هوای آن منطقه نیز شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،  این تالاب که بین استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان واقع است با  بارندگی های اخیر آبگیری شده است.

آبگیری این تالاب بین المللی که به عنوان یکی از اکوسیستم های بی نظیر ایران شناخته می شود، موجب خوشحالی و شور و نشاط حاشیه نشینان جازموریان  شده است، چرا که بعد از۲۰ سال تالاب جازموریان آبگیری شده است.

تالاب جازموریان به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین، در سال‌های اخیر به عنوان کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان مطرح شده بود که خوشبختانه با ورود سیلاب‌های فصلی بخشی از کارکردهای زیست محیطی این تالاب احیا شد.

جازموریان، نامی است که تحت تاثیر گویش محلی جنوب استان در منطقه بلوچستان حاصل آمده و بر گرفته از پوشش گیاهی غالب منطقه است که در بین مردم به آنها جاز گفته می شود و انبوهی و کثرت آن را موریان می‌گویند. 

تالاب جازموریان در غرب شهرستان‌های دلگان و ایرانشهر، حدفاصل کوه‌های مکران و شاهسواران بین دو منطقه شکار ممنوع بزمان در استان سیستان و بلوچستان و منطقه حفاظت شده مارز در استان کرمان واقع شده است.

تالاب جازموریان در 70 کیلومتری غرب شهرستان دلگان و 5 کیلومتری روستای چاهکیچی واقع شده است . 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
خدا رو شکر
در تجاوز نظامی آمریکا به ایران و ماجرای صحرای طبس، یکی از هواپیماهای آمریکایی در حین فرار از خاک ایران، در همین منطقه سقوط کرده که بقایای آن موجود است
دریغ از یک تصویر !!
فقط خداوندميتواند كشكل اين مملكت حل كند
بخش عمده تالاب جازموریان در شرق شهرستان رودبار جنوب و شمال شهرستان قلعه گنج استان کرمان واقع شده و از کل مساحت محدوده تالاب بخش اصالی و عمده آن در این دو شهرستان قرار دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان