بازدید 13033
پیمانه اقتصادی؛

از «بدهی 1.8 تریلیون دلاری فرانسه دم انتخابات» تا «اتحادیه اروپا و آمریکا در آستانه جنگ تجاری بازرگانی»

این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش بدهی آمریکا به ۱۵۰ درصد رشد اقتصادی این کشور، موسسات مالی به دنبال جایگزینی برای بریتانیا، توقف تولید نفت کویت در پالایشگاه الشعیبه، 2.5 برابر شدن صادرات میعانات گازی کشور، بلوکه شدن 250 میلیارد دلار در خانه های خالی، هنوز خودروساز نیستیم!، چرا فرش دستباف گران شد؟ و هر شانه تخم‌مرغ به ۱۳۵۰۰ تومان رسید را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 01 April 2017
از «بدهی 1.8 تریلیون دلاری فرانسه دم انتخابات» تا «اتحادیه اروپا و آمریکا در آستانه جنگ تجاری بازرگانی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش بدهی آمریکا به ۱۵۰ درصد رشد اقتصادی این کشور، موسسات مالی به دنبال جایگزینی برای بریتانیا، توقف تولید نفت کویت در پالایشگاه الشعیبه، 2.5 برابر شدن صادرات میعانات گازی کشور، بلوکه شدن 250 میلیارد دلار در خانه های خالی، هنوز خودروساز نیستیم!، چرا فرش دستباف گران شد؟ و هر شانه تخم‌مرغ به ۱۳۵۰۰ تومان رسید را در بر دارد.


بدهی 1.8 تریلیون دلاری فرانسه دم انتخابات

یکی از مهمترین نگرانی ها درباره انتخابات فرانسه، وضعیت بدهی های این کشور است. اگر لوپن پیروز نهایی انتخابات شود، قول داده تا فرانسه را از منطقه یورو خارج کند. میزان بدهی های فرانسه به بیش از 1.8 تریلیون دلار رسیده است. 80 درصد بدهی های فرانسه تحت قوانین بین المللی نیست و این بدهی ها به فرانک تبدیل خواهد شد. تشدید نگرانی ها نسبت به اوضاع سیاسی و اقتصادی فرانسه می تواند موجب افزایش چشمگیر قیمت جهانی طلا شود. به نقل از سایت طلا، کریس وستون، تحلیلگر ارشد مؤسسه سرمایه گذاری ای جی گفت: بازارهای بین المللی نباید کامل احتمال و شانس پیروزی مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه و نامزد افراطی انتخابات ریاست جمهوری را نادیده بگیرد.

بنا بر این گزارش، در حالی که هنوز یک ماه زمان به برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فرصت باقی است و قرار است، انتخابات 23 آوریل برگزار شود، بی ثباتی سیاسی نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت جهانی طلا دارد. وستون تصریح کرد: بی ثباتی های سیاسی می تواند تأثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا در هفته های آینده داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد مردم اروپا در آستانه توفان بزرگی قرار دارند. البته مردم اروپا هنوز انتظار ندارند که مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به پیروزی برسد، بازارهای بین المللی پیش بینی می کنند که احتمال پیروزی مانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه رو در انتخابات فرانسه بیش از 70 درصد خواهد بود. اگر پیش بینی ها نادرست باشد، همان طور که در گذشته نیز شاهد آن بودیم، به خصوص در مورد همه پرسی برگزیت و نظرسنجی های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این مسأله می تواند موجب افزایش چشمگیر تقاضا و قیمت طلا شود.

بدهی آمریکا به ۱۵۰ درصد رشد اقتصادی این کشور افزایش می یابد

اداره بودجه کنگره آمریکا اعلام کرد، در صورت عدم تغییر قوانین مالیاتی، بدهی عمومی آمریکا تا سال ۲۰۴۷ میلادی به ۱۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور می رسد. البته این مقدار از بدهی، از جنگ جهانی دوم به بعد به عنوان یک رکورد برای ایالات متحده تلقی می شود؛ ضمن اینکه پیش بینی جدید از بدهی این کشور در سی سال آینده، نسبت به برآوردهای انجام گرفته در قبل، شیب تندی به خود گرفته است.

در همین حال، سال گذشته میلادی اداره بوجه کنگره آمریکا، بدهی این کشور را تا سال ۲۰۴۶ میلادی معادل ۱۴۱ درصد رشد اقتصادی آمریکا تخمین زده بود؛ این در حالی است که رکورد بدهی های ایالات متحده به نسبت تولید ناخالص داخلی این کشور، به سال ۱۹۴۶ میلادی با ۱۰۶ درصد میزان رشد اقتصادی این کشور برمی گردد.

همچنین این نهاد آمریکایی در سال جاری میلادی، بدهی عمومی این کشور را معادل ۷۷ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا پیش بینی کرده است و این رقم برای سال های ۲۰۲۷ و ۲۰۳۷ به ترتیب، معادل ۸۹ درصد و ۱۱۳ درصد رشد اقتصادی آمریکا خواهد بود. به نقل از مهر، بر پایه این گزارش، پیش بینی اداره بودجه کنگره آمریکا از کسری بودجه سالانه این کشور، بین سال های ۲۰۳۸ تا ۲۰۴۷ میلادی ۸.۶ درصد تولید ناخالص داخلی و این رقم برای سال جاری میلادی، ۲.۹ درصد و در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ میلادی ۴ درصد خواهد بود.

مؤسسات مالی به دنبال جایگزینی برای بریتانیا هستند

بازار بیمه 329 ساله «لویدز لندن» اذعان کرد، برای جلوگیری از نابودی کسب و کارشان بعد از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، یک شعبه اروپایی در بروکسل افتتاح خواهد کرد. بنا به گفته این شرکت، فعالیت شرکت تابعه جدید، با شروع سال 2019 آغاز خواهد شد و قادر به صدور بیمه نامه برای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و سه کشور منطقه اقتصادی اروپا خواهد بود.

اینگا بیل، مدیر اجرایی شرکت لوید، در مصاحبه با بی بی سی گفت: آنچه ما به دنبالش بودیم، کمی قدرت قانونی بود که واقعا شهرتی قوی داشته باشد. ما همچنین قدرت دسترسی به استعدادها و دسترسی واقعا خوب می خواستیم. وی گفت: با این ویژگی ها، بروکسل بهترین گزینه بود. بازار بیمه مستقر در لندن با استفاده از قوانین گذرنامه ای، می تواند از لندن برای خدمت به مشتریان اتحادیه اروپا اقدام کند. این بدان معناست که شرکت های بیمه، بعد از پیمان برگزیت، نیاز به یک پایگاه جایگزین برای ادامه فروش به مشتریان در اتحادیه اروپا دارند.

قیمت نفت ثابت ماند

قیمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته در رقم 52 دلار و 42 سنت ثابت بود. قیمت نفت خام سبک آمریکا هم با 5 سنت افزایش به 49 دلار و 56 سنت رسید. در حالی که میزان بالای ذخایر نفت خام آمریکا موجب شده تا تأثیر اختلال در عرضه نفت لیبی و کاهش عرضه نفت دیگر تولید کنندگان اوپک در بازار خنثی شود، قیمت نفت پس از دو جلسه متوالی افزایش روز گذشته ثابت بود.

توقف تولید نفت کویت در پالایشگاه «الشعیبه»

وزارت نفت کویت اعلام کرد: تولید نفت را در پالایشگاه شعیبه یکی از بزرگترین تأسیسات نفت و پتروشیمی این کشور متوقف کرده است. به گزارش ایرنا، تولید نفت در پالایشگاه شعیبه به دلیل قدیمی بودن تأسیسات و نبود بازدهی لازم برای نوسازی و سرمایه گذاری مجدد متوقف شده است. کویتی ها البته اعلام کرده اند که سقف تولید نفت در این کشور عادی ادامه دارد و توقف فعالیت پالایشگاه الشعیبه خللی را در این زمینه وارد نمی کند. نظر کارشناسان بین المللی نفت نیز بر این بوده که پالایشگاه الشعبیه پس از نیم قرن فعالیت کارایی لازم را ندارد و امکان سرمایه گذاری مجدد در آن نیست. 

2.5 برابر شدن صادرات میعانات گازی کشور 

وزیر نفت گفت: در حوزه تولید نفت که مهمترین بحث ماست، سال ٩٥ نخستین سالی بود که ما پس از چند سال، بدون تحریم وارد شدیم و خوشبختانه توانستیم تولید نفت خام ایران را روزانه بیش از یک میلیون بشکه افزایش دهیم. وی افزود: صادرات میعانات گازی ایران در آذرماه ٩٥ نسبت به هنگام تحویل دولت یازدهم ٢.٥ برابر شد.

بلوکه شدن 250 میلیارد دلار در خانه های خالی

در شرایطی که تا پیش از سرشماری سال گذشته آمارها از وجود ۱.۷ میلیون واحد مسکونی مازاد در کشور حکایت داشت، نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ نشان می دهد، تعداد واحدهای مسکونی خالی در کشور به ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد رسیده است. اگر بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه هر واحد مسکونی به طور متوسط ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد، قیمت کل ۲.۵ میلیون واحد خالی را محاسبه کنیم، هم اکنون ۲۵۰ میلیارد دلار از طریق این خانه ها بلوکه شده است.

به گزارش ایسنا، در استان تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که با ۱۸.۹ درصد، بیشترین تعداد خانه های خالی در کشور را از آن خود می کند. در سال ۱۳۹۰، این رقم ۳۲۷ هزار واحد مسکونی بود. همچنین استان‌های اصفهان با ۹.۳ درصد و خراسان‌رضوی با ۷.۵ درصد در مرتبه‌های بعدی به لحاظ واحدهای خالی مسکونی قرار دارند. 

هنوز خودروساز نیستیم!

معاون وزیر صنعت از هدفگذاری تولید ۱.۵ میلیون خودرو در سال ۹۶ خبر داد و با اشاره به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۵ گفت: ایران هنوز خودروساز نبوده؛ بلکه تنها یک تولیدکننده است.

چرا فرش دستباف گران شد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در خصوص وضعیت صنف فروش فرش دستباف در سال 95 گفت: در سالی که گذشت، به دلیل گرانی فرش دستباف، بازار رونقی نداشت. که در خصوص فرش دستباف عامل اصلی گرانی بالا رفتن مزد کارگر است. در خصوص قیمت گذاری فرش دستباف مزد کارگر 80 درصد قیمت نهایی فرش را تشکیل می دهد.

عراقچی افزود: در دو سال گذشته، افزایش دستمزدهای کارگر تا سقف 20 درصد در سال 94 و 14 درصد در سال 95 تأثیر چشمگیری در قیمت فرش داشت و باعث شد، قیمت فرش بالا برود. وی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه به منظور حمایت از اشتغال در صنف های مختلف، باید حمایت های مورد نیاز هر بخشی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد افراد شاغل در تولید فرش دستباف را حمایت کند، باید در بخش فروش تدابیری به کار بیندازد، که از جمله آن در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی است. در حال حاضر با وجود معافیت مالیاتی در بخش تولید و صادرات فرش دستباف، فروشندگان فرش به عنوان حلقه واسط تولید و صادرات معافیت های مالیاتی ندارند و همین باعث می شود که حمایت از تولید و اشتغال ناقص صورت گیرد.

هر شانه تخم‌مرغ به ۱۳۵۰۰ تومان رسید

قیمت تخم‌مرغ در تعطیلات نوروزی افزایش ‌یافته و رکورد کم سابقه‌ای را از قیمت این محصول بر جای گذاشته است. بر اساس گزارش تسنیم، هر شانه تخم‌مرغ 30 عددی که قبل از تعطیلات نورزی حدود 12 هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون به قیمت 13 هزار تومان تا 13 هزار و 500 تومان  و تخم مرغ 30 عددی بسته‌بندی شده نیز 14 هزار و 800 تومان در سطح شهر تهران به فروش می‌رسد. یکی از خُرده فروشان درباره دلیل این افزایش قیمت می‌گوید: در تعطیلات نورزی، بار کمتر از سوی مرغداری‌ها برای توزیع در بازار حمل می‌شود و به نظر می‌رسد با پایان یافتن تعطیلات نوروزی دوباره به قیمت اسفندماه سال گذشته برگردد. خواربارفروش دیگری نیز می‌گوید: افزایش قیمت برخی از کالاها مصرفی مردم در تعطیلات نورزی، تبدیل به رویه‌ای هرساله شده و به‌ محض اینکه زمینه ورود کالایی به بازار کم می‌شود قیمت‌ها افزایش می‌یابد؛ بنابراین، گزارش قیمت هر شانه تخم مرغ در سال گذشته به ویژه در نیمه ابتدایی سال قیمت کمتری داشت، به طوری که هر شانه تخم مرغ 30 عددی با وزنی کمتر از 2 کیلو گرم حدود 8 تا 9 هزار تومان به فروش می‌رسید. 

شرکت آمریکایی وستینگهاوس ورشکست شد

شرکت وستینگهاوس آمریکا که در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای فعالیت داشت و توسط شرکت توشیبای ژاپن خریداری شده بود، اعلام ورشکستگی کرد. به گزارش ایرنا، شرکت توشیبا 10 سال پیش اقدام به خرید این شرکت آمریکایی کرد تا بتواند علاوه بر توسعه فعالیت هایش در حوزه فناوری هسته ای، بخشی از محدودیت هایی که در این زمینه در ژاپن بروز کرده بود، جبران کند. روزنامه «ژاپن تودی» روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که این شرکت در سال مالی گذشته بیش از چهار میلیارد دلار زیان مالی داشت و کارشناسان اقتصادی ورشکستگی این شرکت را پیش بینی می کردند. گفتنی است، شرایط نامناسب وستینگهاوس و زیان های بزرگی که این شرکت بر اثر معاملات هسته ای ایجاد کرده بود، حتی باعث شد، «ساتوشی تسوناکاوا» رئیس شرکت توشیبا با قبول مسئولیت در قبال مشکلات مالی این شرکت، از سمت خود استعفا دهد.


اتحادیه اروپا و آمریکا در آستانه جنگ تجاری بازرگانی

سیاست های اقتصادی حمایتگرایِ دونالد ترامپ، از جمله تعیین تعرفه های گمرکی برای واردات فولاد به ایالات متحده از ۵ عضو اتحادیه اروپا، می تواند شکایت این کشورها علیه این تدابیر را در پی داشته باشد. بر پایه گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا شکایت به سازمان تجارت جهانی را در دست بررسی دارد. آلمان کشوری است که برای تسلیم این شکایت به سایر اعضای اتحادیه اروپا فشار می آورد. ایالات متحده همچنین در واکنش به ممنوعیت واردات گوشت گاو آمریکایی دارای هورمون به اتحادیه اروپا، تعرفه های گمرکی سنگینی برای محصولاتی چون آب معدنی سان پلگرینو ایتالیا، موتورهای معروف وسپا ساخت این کشور و یا محصولات نستله تعیین کرده است. تعرفه تعیین شده از سوی ایالات متحده برای محصولات صنعت فولادسازی اتحادیه اروپا بین ۳.۶ درصد تا ۱۴۸.۲ درصد متغییر است.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار