بازدید 7014
عبدالرضا مصری در گفت و گو با «تابناک»؛

پس از نظر شورای نگهبان، می توان گفت چه کسانی پای وحدت ایستاده اند!

مراحلی که تا کنون رسما اعلام شده، مراحلی است که جمنا در حال پیمودن آن است، هیچ چیز پشت پرده ای وجود ندارد و مجمع تشکیل شده و 17 فروردین ماه نیز قرار است مجمع دوم تشکیل شود و افراد در آن به رأی گذاشته شوند و در نهایت کسانی که از بین این افراد انتخاب می شوند، به عنوان گزینه نهایی معرفی شوند.
کد خبر: ۶۸۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴ 30 March 2017
در اردیبهشت ماه پیش روی، ایران شاهد دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز خواهد بود. دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهرها و روستاها در اواخر ماه آینده رقم خواهد خورد تا عرصه سیاسی در بهار امسال، با تغییر در قوه مجریه آغاز شود.

در این میان، جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب، چشم به هم قطارهای خود دوخته اند تا راه های رسیدن به ائتلاف و وحدت را هر چه زودتر پشت سر گذارند؛ اما در هر دو جریان اصلی سیاسی کشور، واگرایی ها و همگرایی ها بین گروه های وابسته، با شدت و حدت متفاوتی وجود دارد. شخصیت های برجسته هر یک از جریانات نیز در تلاش اند تا با تأکید بر مشترکات، از فرصت چند ماهه مانده نهایت استفاده را ببرند.

عبدالرضا مصری درباره فعالیت های جمنا گفت: مراحلی که تا کنون رسما اعلام شده، مراحلی است که جمنا در حال پیمودن آن است. هیچ چیز پشت پرده ای وجود ندارد و مجمع تشکیل شده و 17 فروردین ماه نیز قرار است مجمع دوم تشکیل شود و افراد در آن به رأی گذاشته شوند و در نهایت کسانی که از بین این افراد انتخاب می شوند به عنوان گزینه نهایی معرفی شوند.

وی گفت: تمام کسانی که در این تشکل شرکت کرده اند، پذیرفته اند که رأی مجموعه برایشان قابل قبول باشد و این افراد یا خواهند ماند و یا معرفی می شوند.

این نماینده مجلس در خصوص برخی اتفاقات از جمله جدا شدن برخی افراد و شخصیت ها از جمنا نیز گفت: به هر حال، یک تشکلی شکل گرفته و به عنوان تشکل اصولگرایی شناخته می شود، حال شاید افرادی به این تشکل بپیوندند و شاید برخی هم از آن جدا شوند؛ این امری طبیعی است.

وی گفت: در این بین ممکن است عده ای هم بخواهند مستقل وارد صحنه رقابت شوند و یک عده هم به چهارچوب های ما پایبند باشند. اعتقاد من این است که شرایط زمانی و فکری افراد در حال حاضر، قابل جمع کردن نیست و نمی شود درباره آن قضاوت کرد؛ نخست اینکه رأی داشتن و کاندیدا شدن به یک اقبال عمومی نیاز دارد که تشکل های سیاسی درصدی از آن را می تواند تأمین کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: معمولا کسانی که اقبال خوبی برای رأی آوری دارند، تشکل های سیاسی هم می توانند به آن کمک و رأی این افراد را تکمیل کنند. در کشور ما این گونه نیست که یک تشکلی از یک فردی حمایت و آن را به مردم معرفی کند تا مردم حتما به وی رأی دهند.

وی یادآور شد: در ایران ثابت شده که مردم به دلیل شخصیت های وجودی و فردی که دارند به اشخاص رأی می دهند و غالبا تشکل ها به دلیل همین مورد که گفته شد، حول محور افراد تشکیل می شود. این روش تا کنون این گونه بوده، ولی تلاش ما این است که در آینده افراد به تشکل ها و برنامه های احزاب رأی دهند.

مصری گفت: با این حال، رویه کنونی کشور، نشان دهنده این است که باید برای حضور در انتخابات یک مقبولیت فردی وجود داشته باشد و تشکل هم رأی خود را پشت این مقبولیت قرار دهد تا باعث توفیق یک فرد شود وبتواند مسئولیتی را بپذیرد.

وی گفت: بنابراین برعکس این قضیه حداقل در جناح اصولگرا وجود ندارد و ما نمی توانیم بگوییم که یک تشکلی، فردی را که هیچ پایگاه اجتماعی هم ندارد، معرفی کند و همه مردم هم به وی رأی دهند. اعتقاد من این است که فضا در حال حاضر قابل پیش بینی نیست و باید صبر کرد و دید اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: گویا تا بعد از تأیید شورای نگهبان نمی شود روی وحدت و یا عدم آن قضاوت کرد، زیرا ممکن است تشکل ها افرادی را معرفی کنند که مورد نظر شورای نگهبان نباشند و شورای نگهبان این افراد را احراز صلاحیت نکند؛ بنابراین، نمی شود روی آن زیاد سرمایه گذاری کرد.

به نظر می رسد، سرمایه گذاری ها باید بعد اینکه مهر تأیید شورای نگهبان گرفته شد، روی نامزدهای خود کار کنند. البته اصلاح طلبان اعلام کرده اند که کاندیدای آنها روحانی است؛ اما در طرف دیگر هنوز چیزی مشخص نیست چه خواهد شد.

وی در پایان همچنین گفت: آنچه تا کنون دیدیم، این است که بالاخره هر کاندیدایی برای آنکه در این مهندسی رأی و جریانات سیاسی حضور داشته باشد، در حال انجام فعالیت های فردی است. البته این به نظر خوب است، چون می تواند در روشن کردن تنور انتخابات مؤثر باشد، با این حال در نهایت باید بپذیریم که شورای نگهبان نمی تواند صلاحیت همه را تأیید کند و ممکن است در نهایت چند نفر بیشتر تأیید نشوند و در این زمان می شود فهمید، چه کسی پای وحدت است یا مستقل می خواهد وارد شود.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار