بازدید 13547
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش مثبت بورس‌های اروپا به آغاز روند برگزیت» تا «نگاه دوباره ترامپ به بازار مکزیک و کانادا»

این پیمانه موضوعاتی همچون بازار سرمایه در آخرین روز کاری نوروز، تبعات برگزیت بر قدرت خرید مردم بریتانیا، بازار سکه در پایان پنجمین روز معاملاتی سال جدید، پاشنه آشیل رشد بهای طلا، افت بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، افزایش بهای نفت در بازار آسیا، تلاش ایران و روسیه برای تمدید توافق اوپک، آمریکا و صادرات گاز طبیعی مایع را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 30 March 2017
از «واکنش مثبت بورس‌های اروپا به آغاز روند برگزیت» تا «نگاه دوباره ترامپ به بازار مکزیک و کانادا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون بازار سرمایه در آخرین روز کاری نوروز، تبعات برگزیت بر قدرت خرید مردم بریتانیا، بازار سکه در پایان پنجمین روز معاملاتی سال جدید، پاشنه آشیل رشد بهای طلا، افت بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، افزایش بهای نفت در بازار آسیا، تلاش ایران و روسیه برای تمدید توافق اوپک، آمریکا و صادرات گاز طبیعی مایع را در بر دارد.


فراز و فرود بازار سرمایه در آخرین روز کاری نوروز

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 9 فروردین ماه 96 با افزایش 35 واحدی به رقم 77 هزار و 584 واحد دست یافت. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 56 واحدی عدد 16 هزار و 115 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 52 واحدی به رقم 85 هزار و 236 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 15 واحدی به رقم 54 هزار و 528 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 133 واحدی عدد 168 هزار و 141 واحد را به نمایش گذاشت. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 3.9 واحدی به عدد 887 واحد رسید. 

از «واکنش مثبت بورس‌های اروپا به آغاز روند برگزیت» تا «نگاه دوباره ترامپ به بازار مکزیک و کانادا»


واکنش مثبت بورس‌های اروپا به آغاز روند برگزیت

بازار بورس لندن در برابر آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از خود مقاومت نشان داد. ارزش سهام در این بازار با افزایش ۰.۴۱ درصدی روبرو بود. بیشتر بازارهای بورس اروپایی نیز با گرایشی مشابه به آغاز روند برگزیت واکنش منفی نشان ندادند. جیمز هیوز، کارشناس و تحلیلگر بازار بورس می گوید: «مسلما مبهم بودن امور خطرات اقتصادی و ریسک در بازار بورس را درپی خواهد داشت. نمی دانیم سرانجام چه خواهد شد. اهمیتی ندارد اگر سیاستمداران اتحادیه اروپا و یا بریتانیا به ما بگویند چه چیزی در انتظار ما خواهد بود. یا اینکه چه موضوعی را پیش بینی می کنند. و یا توافق چه می تواند باشد. ما پاسخی نداریم و از نقطه نظر بازار این تردید، مشکل آفرین است.» ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت رشدی معادل ۰.۴۴ درصد داشته است. این افزایش ارزش سهام در بازار بورس پاریس ۰.۴۵ درصد گزارش شده است. به گزارش یورونیوز، آغاز مذاکرات برکسیت در آینده و تردید و تحولات مربوط به آن می تواند نه تنها در بازار بورس لندن بلکه در بازارهای بورس اروپایی آشفتگی ایجاد کند. 

تبعات برگزیت: افزایش قیمت مواد غذایی وارداتی

افزایش قیمت میوه، سبزیجات و مواد غذایی وارداتی یکی از تبعات برگزیت که قدرت خرید مردم بریتانیا را تهدید می کند. ارزیابی ها نشان می دهد سقوط ارزش پوند در برابر دلار آمریکا می تواند قیمت این اقلام را تا 8 درصد افزایش دهد. با این وجود فیلیپ هاموند، وزیر دارایی بریتانیا به آینده خوش بین است: «ما مصمم هستیم تا با اتحادیه اروپا نسبت به روابط آینده مان به بهترین توافق دست یابیم. این یکی از اهداف ما جهت ساختن آینده برای بریتانیاست. تضمین آینده در مبادلات بین المللی، همکاریهای بازرگانی و برای پیشبرد برنامه های اصلاحات اقتصادی و شرکتها.» به نقل از یورونیوز، واردات مواد غذایی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ به رقم ۵۵ میلیارد یورو رسیده است. ۷۱ درصد واردات این بخش از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

بازار سکه در پایان پنجمین روز معاملاتی سال جدید

در پایان پنجمین روز معاملاتی سال ۹۶ در بازار سکه و ارز تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش به قیمت ۱میلیون و ۲۴۰ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر، روز گذشته هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۲ هزار تومان و سکه گرمی ۲۴۲ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با افت ۳ هزار تومانی قیمت، ۶۸۹ هزار تومان به خریداران عرضه شد.

ناامنی‌های اقتصادی ترامپ پاشنه آشیل رشد قیمت طلا

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت طلا افزایش یافت و هر اونس از این فلز گرانبها به قیمت 1252 دلار به فروش رفت. قیمت فلز زرد روز گذشته در کمترین زمان به قیمت 1247 دلار و 80 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1254 دلار و 70 سنت خرید و فروش شد. قیمت روز قبل طلا نسبت به یکماه گذشته 10 سنت کاهش داشت اما نسبت به یکسال گذشته با 10 دلار افزایش همراه شد. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره کاهش 6 سنتی داشت و پلاتینوم هم کاهش یک دلاری را تجربه کرد. به گزارش فارس، رویترز درباره دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نوشت ادامه گفت‌‌وگوهای برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی بود. مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آغاز شده و نخست‌وزیر این کشور از همه قشرها و دولت‌های محلی درخواست کرده با یکدیگر متحد شوند تا بهترین نتیجه در استقلال از اتحادیه اروپا به دست آید. ترزا می نخست وزیر انگلیس گفته است کشورش آمادگی برای خروج از اتحادیه اروپا را دارد و به دنبال بهترین توافق است. همچنین انتخابات فرانسه، ناامنی‌های اقتصادی ترامپ و کاهش ارزش دلار نیز دلایل دیگری بر افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی شد.

افت قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز گذشته، هر دلار آمریکا با کاهش 334 ریالی نسبت به روز سه شنبه، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 351 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو با افت 119 ریال به رقم 41 هزار و 90 ریال رسید. هر درهم امارات نیز همانند دلار و یورو کاهش قیمت داشت و در پایان روز با کاهش 106 ریال به قیمت 10 هزار و 200 ریال در بازار آزاد فروخته شد.

افزایش بهای نفت در بازار آسیا

روند افزايش بهاي نفت روز چهارشنبه تحت تأثير انتشار اخباري درباره اختلال در عرضه نفت ليبي و احتمال تمديد توافق اوپك درباره كاهش توليد، در بازار آسيا ادامه يافت. به گزارش شبکه خبر، در معاملات الكترونيك صبح روز گذشته بازار آسيا، هر بشكه نفت خام سبك شيرين آمريكا (وست تگزاس اينترميدييت، نفت خام پايه آمريكا) براي تحويل در ماه مه با 19 سنت افزايش، 48 دلار و 56 سنت معامله شد. بهاي هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در دوره مشابه نيز 17 سنت افزايش يافت و به 51 دلار و 50 سنت رسيد. محاصره ميادين نفتي شراره و وفا در ليبي توسط گروه‌هاي مسلح، توليد نفت اين كشور را مختل كرده است. به گزارش بلومبرگ نيوز، توليد نفت ليبي با 20 درصد كاهش از 700 هزار بشكه در روز به 560 هزار بشكه در روز رسيده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه از سنگاپور، جينگي پان تحليل‌كر «آي جي ماركتس» در سنگاپور اعلام كرد: «اختلال در عرضه نفت ليبي، قيمت نفت را بالا برده است.» وي افزود: «به طور كلي، با توجه به احتمال تمديد توافق اوپك در مورد كاهش توليد، روند افزايشي در بازار نفت وجود دارد.»

تلاش ایران و روسیه برای تمدید توافق اوپک

رؤسای جمهور ایران و روسیه در بیانیه‌ای اعلام کردند، همه تلاش‌های خود را برای تمدید توافق اوپک و کاهش تولید نفت و تثبیت قیمت در بازارهای جهانی ادامه خواهند داد. کشورهای اوپک و غیراوپک در ماه دسامبر به توافق کاهش تولید نفت رسیدند که براساس آن از ابتدای سال جدید میلادی به مدت شش ماه تولید نفت این کشورها روزانه 1.8 میلیون بشکه کاهش یابد. روز یکشنبه برخی از کشورهای تولید کننده برای تمدید توافق اوپک رایزنی‌ کردند اما هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده است. روز گذشته، زنگنه وزیر نفت ایران در مسکو به خبرنگاران گفته بود احتمال تمدید توافق اوپک وجود دارد اما همه چیز باید از اول بررسی شود. ایران در توافق اخیر اوپک تولیدکنندگان نفت را متقاعد کرده بود که تولید نفت خود را به صورت تدریجی افزایش دهد تا به مرحله تولید قبل از تحریم‌ها برسد.

آمریکا به جرگه صادرکنندگان گاز طبیعی مایع می‌پیوندد
 
آخرین باری که ایالات متحده آمریکا صادر کننده خالص گاز طبیعی بود، سال 1957 است یعنی زمانی که آیزنهاور رئیس جمهور این کشور بود. این وضعیت در 2018 تغییر خواهد کرد به خاطر این که انتظار می رود آمریکا در این سال به سومین صادر کننده بزرگ گاز طبیعی مایع (ال ان جی) در جهان تبدیل شود. به نقل از رویترز، ظرفیت صادرات گاز طبیعی مایع در 48 ایالت مجاور آمریکا تا اواخر سال بعد به سقف 6 میلیارد متر مکعب در هر روز خواهد رسید یا به عبارت دیگر به 8 درصد مصرف داخلی این کشور. این میزان در اوایل سال 2016 صفر بوده است. 6 میلیارد متر مکعب گاز قادر است سوخت حدود 30 میلیون خانه یا تقریبا تمام خانه های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا را روی هم رفته تأمین کند. این میزان رشد در صادرات گاز طبیعی مایع ایالات متحده آمریکا قرار است بازار انرژی دنیا را دگرگون کند. در همین یک دهه پیش، قبل از تحول شیل، انتظار می رفت ایالات متحده همانطور که برای دهه ها به نفت خام خارجی وابسته است، بطور فزاینده ای به یک وارد کننده گاز طبیعی مایع تبدیل شود که احتمالا به روسیه، خاورمیانه و آفریقای شمالی وابسته خواهد بود و انتظار نمی رفت که این کشور به صادر کننده این گاز تبدیل شود.

جبران رسوایی بزرگ تسکو

شرکت چند ملیتی و خرده فروشی مواد غذایی انگلیسی تسکو، با پرداخت 214 میلیون یورو، معادل 269 میلیون دلار جریمه جهت جبران خسارت سرمایه گذاران موافقت کرد. این شرکت در سال 2014 دچار رسوایی مالی شد. این شرکت باید 129 میلیون یورو بابت غرامت و مابقی را جهت جبران خسارت سرمایه گذاران پرداخت کند. سرمایه گذارانی که در سال ۲۰۱۴ بین 29  آگوست تا 19 سپتامبر در آن شرکت سهم داشته و شریک بوده اند شامل دریافت خسارت می شوند. مدیر اجرایی شرکت دیو لویس اذعان کرد، ماصادقانه بابت اتفاقی که در سال 2014 افتاده متاسفیم و تمام سعی خود را در جهت کسب اعتماد دوباره انجام می دهیم. این همکاری تسکو بدان معناست که این شرکت با وجود رسوایی مالی 263 میلیون یورویی که بعدا به 326 یورو افزایش پیدا کرد، تحت تعقیب قرار نخواهد گرفت.

نگاه دوباره ترامپ به بازار مکزیک و کانادا

مقامات ارشد تیم اقتصادی دونالد ترامپ اعلام کردند که قصد بازبینی توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به پیمان نفتا را دارند تا به موجب آن، دسترسی محصولات کشاورزی، کالاهای تولیدی و خدماتی آمریکایی را به بازارهای کانادا و مکزیک تسهیل نمایند. این در حالی است که شماری از نمایندگان آمریکا در دیدار با (میلبر راس) وزیر بازرگانی آمریکا، در مورد برنامه این وزاتخانه به منظور مذاکره مجدد این پیمان ۲۳ ساله به بحث و گفتگو نشستند. به گفته یکی نمایندگان آمریکا، در جلسه ای که پشت درب های بسته با حضور وزیر بازرگانی ایالات متحده برگزار شد، میلبر راس خواهان تکمیل فرآیند مذاکره مجدد پیمان نفتا تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی شد. البته پیش از این، دونالد ترامپ پیمان نفتا را متهم به از بین بردن میلیون ها شغل آمریکایی و انتقال آنها به خاک مکزیک کرده بود. بر پایه این گزارش، دولت ترامپ در حال تمرکز بر روی رسیدن به توافق با طرف مکزیکی و کانادایی به منظور از سرگیری پیمان نفتاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار