بازدید 2363

اعتراف دبیرکل: عرب‌ها دیگر تأثیرگذار نیستند

دبیر کل اتحادیه عرب با تأکید بر بی‌تأثیر بودن اعراب در مسائل مهم منطقه و جهان، بحران‌های داخلی را مهم‌ترین بحران‌‌ها و چالش‌ها برای عربی دانست.
کد خبر: ۶۸۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹ 29 March 2017
دبیر کل اتحادیه عرب با تأکید بر بی‌تأثیر بودن اعراب در مسائل مهم منطقه و جهان، بحران‌های داخلی را مهم‌ترین بحران‌‌ها و چالش‌ها برای عربی دانست.

العالم- دبیر کل اتحادیه عرب با تأکید بر اینکه اعراب قدرت تأثیرگذاری شان در مسائل مهم را از دست داده اند، بحران های داخلی را مهم ترین بحران‌‌ها و چالش‌ها برای عربی دانست و خواستار وحدت و یکپارچگی دولت های عربی در مقابله با تهدیدها علیه کشورهایشان شد.

"احمد ابو الغیط" در سخنرانی خود در بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عربی در منطقه بحر المیت اردن گفت: 9 ماه پیش مسئولیت دبیر کلی اتحادیه عرب را برعهده گرفتم. از آن زمان، فعالیت‌های خود را آغاز و به بیشتر کشورهای عضو سفر و با مسئولان و رهبران آنها درباره اوضاع کشورهای عربی و وضع اتحادیه عرب گفتگو کردم؛ در این گفتگوها به نتایجی رسیدم که در هفت بند دسته‌بندی کرده ام.

وی افزود: نخستین بند این است که در دیدار با رهبران کشورهای عربی خرسندی و روحیه بالایی در آنها دیدم و دریافتم که رویکرد عمومی آنها بر محور حمایت از اتحادیه عرب و رسیدن آن به هدف خود در وحدت بخشیدن به وضع عربی و دفاع از آن و منافع آن بود. در عین حال، تاسفی آشکار و تلخی ناگواری در چهره آنها دیدم که درباره وضع موجود عربی و دودستگی ها و ضعف آن بود. البته که این نگرانی های آنها برآمده از احساس مسئولیت است. از این رو بود که به آنها قول دادم نقش و عملکرد اتحادیه عرب را در مسائل و موضوع های مختلف فعال تر کنم و تا آنجا که مقدور باشد برای وحدت و یکپارچگی کشورهای عربی تلاش کنم.

ابوالغیط افزود: ثانیا اینکه با وجود همه سستی و ضعفی که وضع موجود عربی دارد و یا دستکم این گونه به نظر می رسد و با وجود رنجیدگی ملت های ما از مشکلات گوناگون، رگه ها و نشانه های امید و خوشبینی در میانه این ظلمت و تاریکی نیز برای من نمایان بود و علت آن نیز این بود که اتحادیه عرب می تواند پلی بین همه ما باشد و اساس عملکرد مشترکی بین عرب ها تلقی شود و می تواند در مسائل و عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فکری و علمی موفقیت هایی کسب کند؛ البته، در صورتی که مورد حمایت همه کشورها و مورد اهتمام اراده سیاسی همه آنها قرار گیرد.

دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: ثالثا "در اطراف منطقه ما لاشخورهای زیادی به پرواز در آمده اند که به دنبال دریدن پیکر جهان عرب و متلاشی کردن قدرت عرب ها در رسیدن به وحدت هستند و تلاش می کنند عرب ها را در مقابل یکدیگر قرار دهند. برخی از این قدرت ها به گونه ای زننده و با اهداف سیاسی ضد منافع عربی، راه فرقه گرایی و مذهب گرایی در پیش گرفته اند، راهی که ما مخالف آن هستیم و در برابر آن می ایستیم. ما از کسانی نیز که این خط مشی را در پیش گرفته اند، می خواهیم در راه خود بازنگری کنند. سخنان گوناگونی شنیده می شود مبنی بر اینکه تلاش هایی برای تغییر منطقه ما، آن هم بدون اطلاع ما، در حال صورت گرفتن است تا وضع دیگری در خاورمیانه [غرب آسیا] ایجاد شود. طی ماه های گذشته برای مقابله با همه این طرح ها، از دو مسئله اصلی دفاع کرده ام: مسئله اول کشور ملی - عربی است که در قرن بیستم شکل گرفته است؛ به این اعتبار که هسته ی نظامی عربی است و باید از آن پاسداری کرد، نظامی که نباید به آن لطمه وارد شود. مسئله دوم تاکید بر این نکته بود که وضع کنونی عربی به علت مشکلاتی که دارد، و به علت اختلاف در موازین قدرت که همگی شاهد آن هستیم، هنوز آماده ورود به مرحله اتخاذ تدابیر دراز مدت در سطح برقراری امنیت منطقه ای نیست."

وی در ادامه افزود: رابعا درباره موضوع سیاسی دریافتم که مسائل مهم در اختیار یا در چارچوب قدرت تاثیرگذاری ما نیستند و این چه بسا به علت پیامدهای تحولات شش سال اخیر باشد. ما اکنون از نزدیک شاهد بحران سوریه هستیم، اما ابزاری واقعی برای مداخله به همراه دیگر طرف های بازیگر در اختیار نداریم و این طرف ها بدون حضور واقعی عربی در حال ترسیم آینده سوریه هستند که برای ما ناگوار است.
وی گفت: با وجود پیچیدگی مسئله و بحران لیبی، تلاش کردم اتحادیه عرب را بار دیگر در جایگاه و موضعی پیشرو قرار دهم تا بتواند به همه مطالبه ها و خواسته های برادران لیبیایی پاسخ دهد. آنها خواهان پایان دادن به بحران موجود در میان خود با حمایت اتحادیه عرب هستند.

مسئله پنجم این است که بی هیچ گمانی، مسئله محوری ما یعنی فلسطین مورد اهتمام زیاد است. من در دیدارها و گفتگوهایم در جهت دفاع و حمایت از آن تلاش کرده ام، اما با وجود این، از یک سو این مسئله بر وفق مراد ما نیست، اما از سوی دیگر، جنبه های مثبت درباره آن نیز نمایان شده است. اسرائیل همچنان بر اشغال اراضی فلسطینی پافشاری می کند و بی هیچ مانعی در مسیر گمراهی و تباهی ادامه می دهد و بر شهرک سازی، یهودی سازی و زمین خواری اصرار دارد. افزون بر این، متاسفانه، دودستگی فلسطینی نیز پیامدهای منفی داشته است. درباره جنبه مثبت آن نیز باید گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد اخیرا با صدور قطعنامه ای، شهرک سازی را محکوم و از حل و فصل مبتنی بر تشکیل دو کشور حمایت کرد. همچنین، کنفرانس صلحی ماه ژانویه گذشته در پاریس برگزار شد که بسیاری از کشورهای جهان در آن شرکت و بر یک اراده تاکید کردند و خواستار پایان اشغالگری و اجرایی کردن گزینه حل و فصل تشکیل دو کشور شدند. اخیرا نیز دولت جدید آمریکا از تمایل خود برای پیشبرد فرایند صلح سخن گفته است. همه این مسائل تحولاتی است که برای حمایت از موضوع فلسطین باید مورد پیگیری قرار گیرد. دستان عربی [کشورهای عربی] همچنان برای رسیدن به صلح دراز است، چنانکه در طرح صلح عربی مطرح شده است. ما همچنان منتظر شریک واقعی از طرف دیگر [اسرائیل] هستیم که ضروریات صلح را دریابد و برای تحقق آن با جدیت عمل کند. اما ما متاسفانه و با وجود میانجی های مختلف، چنین شریکی در برابر خود نمی بینیم.

وی در ادامه گفت: سادسا - تحولات سخت میدانی در سوریه، یمن، عراق و سومالی اوضاع بغرنج انسانی از پناهندگی گرفته تا آوارگی و گرسنگی ایجاد کرده است. امروز، در جهان از هر دو پناهجو یک پناهجو عرب است. برای ما به عنوان مسئولان عرب لازم است با شهامت با چنین وضعی برخورد کنیم، زیرا بر کرامت شهروندان کشورهای عربی که زندگی حق آن است، لطمه وارد می کند. البته، در اینجا لازم می دانم از آن دسته از رهبرانی که در جهت ارائه کمک های انسانی عمل کردند و درهای کشورهای خود را برای یاری رساندن و کمک آنها باز کردند، قدردانی کنم و در اینجا از اردن، لبنان و همه کشورهای عربی کمک کننده به این دسته از پناهجوها تشکر می کنم.

ابوالغیط در ادامه افزود: سابعا - همسو با همه این مسائل، در کشورهای ما اکنون جنگ علیه تروریسم جاری است و دولت ها با تمام قدرت با تروریسم مبارزه می کنند و در این راه متاسفانه ده ها و صدها نفر در عراق، سوریه و دیگر کشورها شهید می شوند. تروریسم در حال فساد انگیزی و ویرانگری در کشورهای ماست و با وجود این، اراده ها برای مبارزه با آن به سستی نگراییده است و کسی در برخورد با آنها از خود ضعف نشان نمی دهد. همه ما می دانیم که در نهایت کشورهای ما موفق خواهند شد و نابودی این پدیده [تروریسم] آغازی برای مرحله جدید جوامع ما و روند رشد و و توسعه سیاسی آن خواهد بود.

ابوالغیط در ادامه گفت: این هفت بندی که ارائه کردم، تصویری بود که طی 9 ماه گذشته در مسئولیتم با آن مواجه شدم. در این بین، نباید فراموش کرد که هدف و غایت تلاش های عربی، شهروندان عربی و نه چیز دیگری است. امنیت، رفاه، سعادت و آینده شهروندان عربی هدف و غایت این تلاش هاست. شهروندان عربی امروز درباره سرنوشت خود نگرانند و این نگرانی آنها قابل درک و بجاست و این نگرانی نشانه صحت و سلامت آنهاست. اولین گام برای مقابله با هر بحران عربی فراهم کردن دیدگاه مشترک بین طرف های مختلف و اعتمادسازی و گفتگو بین آنهاست تا اختلاف ها حل و فصل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار