بازدید 33775

جزئیاتی از قتلهای ناموسی در جنوب کشور

کد خبر: ۶۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۹ 11 October 2009
قتلهای ناموسی در استان خوزستان نه به مانند گذشته اما هنوز رواج گسترده ای دارد.

به گزارش "پرچم " قتلهای ناموسی به قتل زنان یا دختران یک خانواده به دست مردان خویشاوندشان گفته می شود که به دلایلی همچون روابط نامشروع ، تجاوز جنسی به آنان ، طلاق گرفتن و حتی گاهی به دلیل رد ازدواجهای اجباری فامیلی توسط زنان ، صورت می گیرد.

کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند؛ وقوع قتل های ناموسی در شهرهای جنوبی که بیشتر در میان عشایر محلی رواج دارد به دلیل عدم مهار آن و نهادینه شدن در اجتماع به یک مشکل جدی تبدیل شده است .

مهمترین ویژگی این نوع قتلها این است که عرف محلی آنها را مجاز می داند. به همین دلیل کشته شدن چنین زنانی ، تاثری ایجاد نمی کند و حتی گاهی گفته می شود که حق آنها بوده است.
یک مقام مسئول می گوید : این نوع قتل ها که اغلب به شکل سربریدن ، کشتن با چاقو و یا اسلحه و به ندرت با خفه کردن زنان انجام می شود بسیار فجیع است زیرا اعتقاد عمومی بر این است که هر چه زن خطاکار به شکل فجیع کشته شود آبرو حیثیت و شرف بر باد رفته خانواده بهتر و سریعتر به جایگاه قبلی برمی گردد.

او می گوید نود درصد پرونده ها در حد تهمت و سوءظن است با این حال تمام قربانیان به شکل فجیع و دردناکی به قتل رسیده اند و سربریدن بیشترین نوع متداول قتلهاست .

وی، مثله کردن جسد با خشونت شدید و گاهی گذاشتن آن در دید انظار عمومی را از جمله این اعتقادات می داند و می گوید به همین دلیل قاتل، فراری نیست و به راحتی خود را معرفی می کند و خانواده مقتولان نیز معمولا خواستار مجازات قاتل نیستند.

وی با اشاره به اینکه وقوع قتل های ناموسی در استان خوزستان با سایر قتل ها متفاوت است گفت ؛ چون مقتول متهم به فساد می شود از نظر قاتل، بی گناه نیست از طرفی وقوع این قتل ها گاهی بنا به دستور بزرگ خانواده یا بزرگان طایفه و عشیره صورت می گیرد به این ترتیب که قرعه به نام هرکس از مردان خانواده بیفتد او باید زن و یا دختر مورد نظر را که اغلب دختر ، همسر ، خواهر ، دختر عمو و گاهی مادر اوست بکشد .

قاتلی که خواهر سی و یک ساله خود را با چاقو کشته است و هم اکنون در زندان بسر می برد می گوید: وقتی لکه ننگی در خانواده از سوی دختر یا زن ایجاد می شود نمی توانیم به سادگی از این موضوع بگذریم و تنها را ه حل ، کشتن اوست زیرا با کشتن اوست که ننگ شسته می شود و گرنه باید یک عمر با ننگ و عار زندگی کرد .

یکی دیگر از مسئولان هم که خواست نامش فاش نشود با اشاره به اینکه سی درصد قتلهای استان خوزستان قتلهای ناموسی است می گوید اهواز ، آبادان و شادگان به ترتیب دارای بیشترین آمار قتلهاست . او می افزاید: سالها هشتاد و پنج و هشتاد و شش بیشترین آمار قتلهای ناموسی را داشتیم به طوریکه هر دو ماه دو قتل و سالی حدودا ده قتل به ثبت رسیده است .

وی با بیان اینکه کشتن زنان برای برگرداندن آبرو حیثیت با افتخار تمام انجام می شود گفت: پس از کشتن زن ، فرد قاتل توسط خانواده تشویق می شود ، و گاهی با کل زدن و پایکوبی و یزله کردن و شلیک کردن او را تا محل محاکمه قضایی و یا زندان همراهی می کنند این در حالی است که از برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری برای مقتوله خبری نیست و دفن او هم با اکراه انجام می شود . بنابراین قاتل شاکی ندارد و اولیای دم که خود از زمره قاتلان هستند رضایت خود را از عدم قصاص قاتل اعلام می کنند .

یک حقوقدان در این رابطه می گوید: طبق قانون وقتی قاتل شاکی خصوصی نداشته باشد دولت قاتل را به سه تا هفت سال حبس محکوم می کند که مجازات سنگینی نیست .

یک کارشناس علوم اجتماعی با اشاره به دلایل روانشناختی این نوع خشونت می گوید قاتلین و محرکین آنها از ضعف و بی ثباتی شخصیتی و مشکلات روانی رنج می برند و تاثیر روانی این گونه قتلها تا ابد بر فرد قاتل و خانواده او به جا می ماند.

او می گوید: برخی قتلها در جلوی دیدگان سایر افراد خانواده انجام می شود مثلا دیده شده است که مردی زنش را جلوی چشم پسربچه هشت ساله اش کشته است که مسلما صحنه قتل هرگز از ذهن و خاطره این کودک پاک نخواهد شد و این مسئله بر او و سایر اعضای خانواده چه از نظر روحی و شخصیتی و چه از نظر جایگاه اجتماعی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۰
این مسئله فقط مربوط به جنوب بلکه هر جای دیگری که مسئله خیانت زنان در میان باشد اتفاق می افتد
چگونه است که مرد یا مردان مجرم نبایستی به مجازات برسند. کسی که خواهرش را به جرم رابطه نامشروع با همسایه اش می کشد چگونه با حضور همسابه فاسد می تواند ادعای اعاده شرف وحیثیت بکند.این یک واقعیت است که زن فاحشه بامرد فاحشه ومرد فاحشه با زن فاحشه ارتباط برقرارمی کنداین قبائل زمانی خواهندتوانست قضیه شرافت خانوادگی راچاره کنند که دریک زمان هردومجرم را باهم مجازات کنندونه زن بدبخت فریب خورده را به تنهایی
به خدا اين ها از حيوان هم كمتر هستند.اشرف مخلوقات جايگاهش كجاست؟در امارات انسان ميخورند و در اينجا به فجيح ترين وضع انسان مي كشند.وقتي كه دختري را به زور به شخصي كه هيچ علاقه اي به او ندارد ،بدهند.انتظار دارند كه تخلف از او سر نزند.واقعا متاسفم.حتي در حيوانات هم اين چنين رفتاري سر نمي زندو اگر هم اتفاق بيفتد مي گوييم :خوب حيوانست ديگر
اين رسم در گذشته فرهنگ ايراني نبوده و پس‌از سکني گزيدن اعراب در خوزستان وارد اين منطقه شده و به بعضي مناطق عشايرنشين نفوذ کرده است.
واقعاً شرم آوره چطور به خودشون اجازه میدن زندگی کسی رو با چنین بی شرمی از اون بگیرن جانی رو که خداند به کسی عطا کرده دیگران به چنین وضعیتی حق گرفتن اون رو ندارن، البته قوانین کشور ما هم در این زمینه بسیار ضعیف عمل می کنه آخه چون اینجا بحث جان خانمها در میونه !
تغيير ارزشهاي فرهنگي مستلزم برنامه ريزي و صرف هزينه است كه تاكنون دغدغه دولت ما نبود ه است.قاتل و خانواده هاي حامي چنين قتلهايي نبايد هدف انتقادو حمله قرار گيرند
اینا مهم نيست، بچسب به حق هسته ای.
زین پس باید گفت :
" انسان ، گاهاً اشرف مخلوقات است . "
بايد خيلي جدي با اينها برخورد کرد.
شرمشان باد....
خداوند پاسخشان را به سختی خواهد داد.... به سختی...
کشتن مخلوخ خدا و انسانی که انسان است و آفرینندۀ او برایش ارزش و منزلت قائل است، عین ...است. هر کسی یا گروهی به هر دلیلی جان انسانی را بگیرد در جامعه بشری جایی ندارد
وقتی مجریان قانون در خیابانها جوانهای مردم رو میکشتند شما کجا بودیدآقای تابناک متاسفم برای همتون
پس تکلیف زنی یا دختری که با آبروی خانواده اش بازی میکنه چیه حالا بعضی ها گول میخورند ولی بعضی که از روی هوس اینکارو میکنند و در محیطی که همه همدیگرو میشناسند تکلیف چیست به نظر شما پدر یا برادر چجوری در این محیط میتونه زندگی کنه (البته من موافق قتل نیستم) ولی راه چاره چیست...در همسایگی ما خانواده ای که دختر آنها گول خورده بود و از خانه فرار کرده و حامله به خونه برمیگرده با وساطت بزرگان خانواده دختره را نمیکشند ..چند روز بعد سر مسئله کوچیک که با همسایشان رخ میده درگیر میشن که اولین حرفی که زن همسایه به آنها میگه اینه که اگه شما ارزه داشتین لکه ننگتون پاک میکردین و اینطوری شده که همون شب برادره سر خواهرش میبره من اینو به شخصه دیدم...واقعا در چنین محیطی تکلیف جیست.
عرب ها دارای پیشینه تاریخی و تمدن بسیار بالا و والا و غنی می باشند. از صدر اسلام تاکنون شاهد جنایات این قوم در تمامی نقاط دنیا هستیم.
جالبه مرداشون هر کاری می کنند ولی ننگ نیست فقط برای دختراشون ایراد داره. کسی نیست بگه دختری که رابطه نامشروع داشته قطعا با یکی از مردان قبیلشون رابطه داشته پس چرا تعصب بیجا دارید؟
آيا فرهنگ وراثتي است؟
كمبود و ندانم كاري‌هاي حكومت را در اصلاح فرهنگ به گردن افراد با تربيت اينچنين نيندازيد.
كساني كه رگ گردن كلفت مي‌كنيد از كجا به قبح عمل پي برده‌ايد؟ آيا غير از يادگيري و دانش آموززي و آشنايي با امور ديني است؟
پس گناه اينان به حساب حكومت‌ها نيز مي‌باشد به عبارتي از ما كه بر ماست
باید غیر شرعی بودن این قتلها را علمای محلی برای مردم جابیاندازند. اسلام برای هر خطاهای مورد بحث روش اثبات مشخص و در صورت اثبات مجازات‌های معینی تعیین کرده است و تشخیص و اجرای آن را هم بر عهده‌ی افراد جامعه - اگرچه بزرگ خاندان باشد - نگذاشته است.
ضعف قوانین حقوقی در این باب مهمترین عامل تکرار این نوع فجایع است ! اولیای دمی که خود قاتل مقتوله هستند چگونه میتوانند ولی دم تلقی شوند؟ بر فرض که آنها قاتل ( که یحتمل پسرشان است ) عفو کنند . قانون نباید به سادگی از این فاجعه بگذرد
باي ذنب قتلت
حالا تصور كنيد رسول الله با اين نوع چه كشيده اند؟؟
وقتی مملکت قانون کاملی درباره این موارد ندارد همین است. وقتی به همان شکلی که زن را می کشند، مرد یا مردان قاتل را بکشند آنوقت خواهید دید که دیگر مردی برای چنین کارهایی پیدا نخواهد شد!!!!!!!!!!!!!
آدم دلش به درد میاد که بعضی ها از روی جهل به هم نوعشون و اونم هم خون اینکارا رو بکنند

شد قرن 21 و ما آدما هنوز یاد نگرفتیم که بابا نمیتونیم جای خدا بشینیم چونکه "هذا من فضل الربی" هست
یا حق
سر بریدن خیلی وحشتناک است آخه به شما ها هم می شه گفت انسان؟؟؟
شاید با تغییر در علوم انسانی درست بشود
به نظر بنده موارد قتلهای ناموسی در این شهرها نشان دهنده فاصله بین عرف جامعه و مبانی اسلام میباشد. که نیاز فرهنگسازی مسولین را میطلبد.
قاتل اصلي قانونه كه براي اين مشكل راه حلي اراده نكرده مجلسيان بايد پاسخگوي خون بناحق ريخته اين قشر از جامعه باشن
به كدامين گناه كشته شدند.
آيا سنتهاي بربريت اعراب بدوي 1450 سال پيش دوباره در ايران زنده شده است
خيلي مسخره است كه در برنامه ماه عسل نشان دادند يك پسر بچه جنوبي به خاطر قتل غير عمد همكلاسي‌اش محكوم به قصاص مي‌شود و پس از چند سال تحمل رنج و زجر بالاخره با رضايت ولي دم آزاد مي‌شود و از طرفي مي‌بينيم قاتليني كه عمداً زنان را به قتل مي‌رسانند به خاطر نداشتن شاكي خصوصي به راحتي از قصاص نجات پيدا مي‌كنند. به اين چه مي‌توان گفت، جز ضعف قانون در اجراي عدالت .
فرهنگ عقب یعنی همین. مسئولیت با کیست؟
خود دولت با این پارازیت های ماهواره ای داره همه مردم را آرام آرام به قتل میرسونه و هیچ مدعی هم نداره. این امواج به قدری سرطان زا هستند که حد ندارد. ضمنا باعث ناباروری و عقیم شدن می شوند.
درهمچين قبايل زن به عنوان كالا ردوبدل مي شود واحترام وارزشي دربين خانواده وقبايل ندارد فقط براي كاركردن درخانه وبعضي ازكاركردنها دربيرون ازخانواده مثل گله داري وكشاورزي وهمچنين زادوولدمي باشدوهيچ گونه اختياري ندارد حتي درابتدائي ترين مسئله زندگي مربوط به خودشان درست مثل فرهنگ عراب كه هركدام ازآقايان چندين زن دارن وهرزمان كه اراده كنند آنهاراطلاق داده وزن ديگري مي گيرند.
به قول اميركبير مسئول جهل و ناآگاهي مردم حاكمان هستند نه مردم.
وقتی که در کشور هیچ کار فرهنگی از طرف رسانه های گروهی بخصوص صدا و سیما برای رفع تعصبات قبیله ای نمیشه و گاها" به این نوع تعصبات دامن هم زده میشه.توقع بیشتری نمیشه داشت!
مگر خداوند نمیتوانسته چنين قانوني را وضع كند و اين بشر دانا به خودش اجازه مي دهد درباره گناه انساني چون خودش تصميم بگيرد. در ضمن هر زن بدكاري با همكاري يك مرد بدكار به گناه مي پردازد، مي توان حدس زد مرداني كه نزديكان خودشان را با چنين اتهاماتي به قتل مي رسانند در واقع دست رو پيش مي گيرند كه پس نيفتند. به اون لعاب غيرت و دين هم مي دهند كه قهرمان جلوه كنند. اما عجب صبري خدا دارد
ایراد ازآنها نیست ایراد سهل انگاری دولت است
اینقدر نگید جنوب، جنوب که فقط خوزستان نیست
به خدا اين هاچی هستند.اشرف مخلوقات جايگاهش كجاست؟ در اينجا به فجيح ترين وضع انسان مي كشند.وقتي كه دختري را به زور به شخصي كه هيچ علاقه اي به او ندارد ،بدهند.انتظار دارند كه تخلف از او سر نزن بايد قانون بيشتر در انجا اجرا شود.
مهم اين است كه در خيابانهاي شهرهاي بزرگ اغتشاش ! نشود ،‌حالا اين جماعت مي خواهند همديگر را بكشند خب بكشند،‌جان ناقابل و جسم بيمار به سلامت باشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تو را به خدا رسیدگی کنید تا مثل قضیه قتلهای نا موسی کرمان ماست مالی نشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار