بازدید 10402
پیمانه اقتصادی؛

از «علت نزولی شدن سود برخی شرکت های بورسی» تا «بازار فولاد چین در محدوده قرمز»

این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص بورس بر مدار تعادل، گران شدن سکه طرح جدید، رشد قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد، افزایش قیمت جهانی طلا با ناکامی ترامپ، تردیدها درباره تمدید قرارداد اوپک، سرمایه گذاری 5 میلیارد پوندی قطر در انگلیس، رقابت خودروهای لوکس مرسدس بنز و بی‌ام‌و، خدمات کلرینگ چک دویچه بانک آلمان برای خاورمیانه و حادثه برای اتومبیل خودران اوبر را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 28 March 2017
از «علت نزولی شدن سود برخی شرکت های بورسی» تا «بازار فولاد چین در محدوده قرمز»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص بورس بر مدار تعادل، گران شدن سکه طرح جدید، رشد قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد، افزایش قیمت جهانی طلا با ناکامی ترامپ، تردیدها درباره تمدید قرارداد اوپک، سرمایه گذاری 5 میلیارد پوندی قطر در انگلیس، رقابت خودروهای لوکس مرسدس بنز و بی‌ام‌و، خدمات کلرینگ چک دویچه بانک آلمان برای خاورمیانه و حادثه برای اتومبیل خودران اوبر را در بر دارد.


شاخص بورس بر مدار تعادل

در جریان دادوستدهای سومین روز معاملاتی سال جدید تعداد 399 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 831 میلیارد تومان در 45 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 20 واحدی در ارتفاع 77 هزار و 523 واحد قرار گرفت. بیشترین تاثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاری به نام نمادهای اخابر، وبملت و شپنا شد و در مقابل نمادهای معاملاتی همراه، فملی و فاراک با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص شدند. به گزارش تسنیم در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 115 میلیون ورقه به ارزش 106 میلیارد تومان در 19 هزار نوبت، آیفکس 3 واحد رشد کرد و در ارتفاع 885 واحد قرار گرفت.

علت نزولی شدن سود برخی شرکت های بورسی

معاون بورس اوراق بهادار تهران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به علت نزولی شدن سود برخی شرکت ها در سه سال گذشته گفت: تحریم های ظالمانه و مشکلات تامین مالی شرکت ها که صرف پرداخت هزینه به بهره برداری می رسند از جمله علل کاهش سود دهی برخی شرکت ها در مدت سه سال گدشته بود. او افزود: وضعیت کسب و کار در کشورمان در حال حاضر با چالش های جدی روربرو است و باید بهره وری بهبود یابد و تا زمانی که بهره وری در فضای کسب و کار رونق نگیرد و از طرف دیگر حضور دولت کم رنگ تر نشود وضعیت به همین شکل خواهد بود. حسینی مقدم افزود: هر جایی که نرخ بهره رسمی و بدون ریسک به تصویب برسد بر بازار سرمایه گذاری تاثیر منفی می گذارد چون مردم اشتیاق سرمایه گذاری مستقیم ندارند.

سکه طرح جدید گران شد

در جریان معاملات سومین روز کاری سال ۹۶، بازار انواع سکه آرامش نسبی را تجربه کرد و تنها سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۶۵۰۰ تومانی قیمت مواجه بود؛ به نحوی که نرخ روز گذشته به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بر این اساس سکه طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان، نیم سکه ۶۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۶۸ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۳۹ هزار تومان بود.

رشد قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد 233 ریال نسبت به روز یکشنبه، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 660 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو نیز 144 ریال کاهش قیمت داشت و به رقم 41 هزار و 225 ریال رسید. هر درهم امارات نیز 10 هزار و 435 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 174 ریال گران تر شده بود.

ناکامی ترامپ قیمت جهانی طلا را به شدت افزایش داد

قیمت هر اونس طلا در آغاز مبادلات روز دوشنبه با ۰.۸ درصد افزایش روبرو شد و به بیش از ۱۲۵۶ دلار رسید که این بالاترین رقم در یک ماه  اخیر به شمار می رود. به گزارش مهر شک و تردیدهای بین المللی درباره اجرای موفقیت آمیز برنامه های اقتصادی و مالی دولت ترامپ موجب شده است تا ارزش دلار با کاهش و قیمت جهانی طلا با افزایش روبرو شود.

تردیدها درباره تمدید قرارداد اوپک و کاهش قیمت نفت

روز دوشنبه قیمت نفت به سمت 50 دلار به ازای هر بشکه کاهش پیدا کرد. عدم اطمینان درباره تصمیم اوپک برای تمدید قرارداد کاهش تا پس از ژوئن یکی از عوامل کاهش قیمت نفت قلمداد شده است. اوپک سعی داشت تا با توافق کاهش تولید با اشباع موجود در بازار مقابله کند. به نقل از رویترز، کمیته ای از وزراء اعضاء اوپک و تولید کنندگان خارج از اوپک در روز یکشنبه توافق کردند تا درباره تمدید قرارداد خود بررسی های لازم را به عمل بیاورند درحالی که در پیش نویس اولیه گفته شده بود که کمیته مزبور پیشنهاد می دهد تا توافق و اقدامات موجود ادامه یابد. نفت خام برنت به عنوان بنچمارک بین المللی با 70 سنت کاهش، 50.10 دلار به ازای هر بشکه معامله شد و نفت خام آمریکا نیز در همین زمان با 84 سنت کاهش 47.13 دلار معامله شد. 

قطر 5 میلیارد پوند در انگلیس سرمایه گذاری می کند

عبداله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست وزیر قطر روز دوشنبه در لندن اعلام کرد این کشور در پنج سال آینده پنج میلیارد پوند(6.23 میلیارد دلار) در انگلیس سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به گزارش ایرنا، وی گفت: قطر مبلغ پنج میلیارد پوند را از طریق صندوق های سرمایه گذاری مختلف و شرکای مربوطه در قطر، در انگلیس سرمایه گذاری خواهد کرد. نخست وزیر قطر افزود: این مبلغ در بخش های انرژی، مسکن، فناوری دیجیتال ، زیرساخت‌ها و خدمات سرمایه‌گذاری می شود. 'لیام فاکس' وزیر تجارت بین الملل انگلیس نیز در سخنانی در کنفرانس 'سرمایه گذاری و تجارت قطر و انگلیس' با اشاره به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت که دوحه و لندن می توانند متحدان طبیعی یکدیگر بعد از برگزیت باشند.

انگلیس باید ۵۰ میلیارد پوند جریمه بپردازد

«جین جانکر» رئیس کمیسیون اروپا گفت: بریتانیا در صورت خروج از اتحادیه اروپا به موجب بند ۵۰ اتحادیه اروپا باید ۵۰ میلیارد پوند معادل ۶۲ میلیارد دلار به این اتحادیه جریمه پرداخت کند که این موضوع می تواند هشداری به سایر کشورهایی باشد که می خواهند دنباله رو بریتانیا باشند.  

رقابت خودروهای لوکس مرسدس بنز و بی ام و

بی‌ام‌و خودروساز لوکس آلمانی گفت این شرکت در حال برنامه ریزی برای عرضه حدود 40 خودروی مدل بالای جدید در سال های آینده است. این اقدام تلاشی خواهد بود برای جبران عقب ماندگی از شرکت خودروساز مرسدس بنز که سال پیش در یک پیشامد تاریخی از بی‌ام‌و، در قسمت خودروهای لوکس، فروش بیشتری به دست آورد. به نقل از گالف تودی، این گروه خودروسازی واقع در مونیخ قصد دارد تا در 2017 و 2018 تعداد 40 خودروی جدید و یا به روز شده خود را عرضه کند. «هرالد کروگر» مدیر اجرایی بی ام و که در کنفرانس مطبوعاتی سالیانه صحبت می کرد هدف این کار را بزرگترین محصول تهاجمی در تاریخ این شرکت می داند. کروگر گفت "ما همیشه شرکت بلند پروازی بوده ایم و من قول می دهم که به همین صورت باقی بمانیم" سال گذشته مرسدس بنز بهترین خودروساز در گروه «دایملر اشتوتگارت» فروش بیشتری از بی ام و در قسمت خودرو های لوکس بدست آورد که این مسئله در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

دویچه بانک آلمان خدمات کلرینگ چک برای خاورمیانه را متوقف می کند

با روی آوردن مشتریان و شرکت ها به راههای پرداخت دیجیتال و همچنین تا حدی به علت نگرانی بانک ها و نهادهای قانونی از کلاهبرداری و پولشویی، استفاده از چک در سطح جهان در حال کاهش بوده است. فعالیت بانکی با چک در سال 2014 تنها 6 درصد از معاملات غیرنقدی جهان را به خود اختصاص داد اما در خاورمیانه چک ها متداول تر هستند و معمولا برای معاملات بزرگ مثلا در بخش مسکن به کار می روند. به گفته منابع آگاه از موضوع، دویچه بانک به وام دهندگان در خاورمیانه که حساب بانکی دویچه بانک را ندارند گفته که از ماه آوریل دیگر چک ها به یورو را کلر نمی کند. این اقدام همزمان شده است با گام های دیگری که این بزرگترین وام دهنده آلمان برای کاهش شمار مشتریانش در سطح جهان برداشته و قصد دارد در قالب طرح تجدیدساختار برای تحول فعالیت بانکی و افزایش سرمایه، سختگیرانه تر عمل کند. به گزارش ایرنا، دویچه بانک اعلام کرده که ارائه خدمات کلرینگ چک را برای مشتریان با فعالیت پایین در سطح جهان کاهش داده است. این بانک همچنین اعلام کرده که در حال توقف تدریجی عملیات کلرینگ چک در سطح جهان و جایگزین کردن آن با یک شیوه جدید پرداخت جهانی است. 

اتومبیل خودران اوبر دچار حادثه شد

صبح شنبه در ایالت آریزونای آمریکا رسانه محلی از تصادف شدید و چپ شدن یکی از اتومبیل های خودران کمپانی اوبر در برخورد با یک خودروی سرنشین دار دیگر خبر داد. به این ترتیب که اتومبیل شخصی سازی شده Volvo مجهز به سیستم خودران اوبر در حین حرکت به سمت شمال خیابان مک کلینتاک با ماشین دیگری که قصد داشته به سمت چپ بپیچد برخورد کرده و سپس خودروی سومی نیز با آنها تصادف می کند. به گزارش بلومبرگ، به دنبال این اتفاق تراویس کالانیک مدیرعامل کمپانی اوبر فرآیند آزمایش و توسعه ماشین های خودرانش را متوقف کرده و این بخش تا بازرسی و انجام تحقیقات لازم پیرامون حادثه دوباره مشغول به کار نخواهد شد.

بازار فولاد چین در محدوده قرمز

قیمت قراضه در هفته گذشته ۱۲.۸درصد کاهش یافت، این در شرایطی است افزایش ۹.۸درصدی موجودی انبارهای فولاد چین در هفته قبل موجب شد تا قیمت فولاد در این کشور همراه با بازارهای جهانی وارد محدوده قرمز شود. به گزارش بورس کالای ایران، قیمت بیلت در شهر تانگشان چین در روز جمعه ۶دلار و طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۷دلار سقوط کرد که باعث واکنش بورس فیوچرز شانگهای و دالیان به این موضوع شده است. قیمتها روز گذشته و با هدف ایجاد تعادل با تحولات آخر هفته تاکنون ۴درصد، در شانگهای (میلگرد) ۵ درصد و در دالیان نیز سنگ آهن تعدیل داشت و بازار را با کمبود تقاضا مواجه ساخته است. مناقصات در معاملات روز دوشنبه، شاهد مزایده محموله ۱۷۰ هزار تنی سنگ آن ۶۲درصد برای تحویل تا ۱۴ آوریل (۲ هفته دیگر) با قیمت پایه ۸۰.۵۸دلار بود. این معامله میتواند جهت گیری قیمت سنگ آهن در ماه آوریل را مشخص کند. خبر دیگر این که اقدام وزارت محیط زیست چین از اعزام تیم های بازرسی کنترل آلودگی هوا به فولادسازان از اول آوریل (۳ روز دیگر) است که میتواند محدودیتهای تولید چین را تشدید کند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی