بازدید 16835
۳

پشت پرده شایعه پراکنی درباره مذاکره ایران با القاعده سوریه

از شب گذشته، شایعه ای قابل توجه و غیرمنتظره مبنی بر «مذاکره حسام شافعی، دومین مقام بلندپایه القاعده در سوریه، با نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران به میزبانی قطر» منتشر شده که بیش از همه توسط گروه های مختلف معارض سوری مورد توجه قرار گرفته و تاکنون نیز از سوی مقامات مسئول کشورمان به این شایعه پاسخی داده نشده است.
کد خبر: ۶۸۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱ 27 March 2017
از شب گذشته، شایعه ای قابل توجه و غیرمنتظره مبنی بر «مذاکره حسام شافعی، دومین مقام بلندپایه القاعده در سوریه، با نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران به میزبانی قطر» منتشر شده که بیش از همه توسط گروه های مختلف معارض سوری مورد توجه قرار گرفته و تاکنون نیز از سوی مقامات مسئول کشورمان به این شایعه پاسخی داده نشده است.

به گزارش «تابناک»، شب گذشته «وائل عبدالعزیز» از فعالین رسانه ای و ستادی ارتش آزاد سوریه و دوست نزدیک «اسامه ابو زید»، سخنگوی هیأت نظامی معارضین در مذاکرات آستانه، خبری را منتشر کرد، مبنی بر اینکه حسام شافعی برای مذاکره مستقیم و بی واسطه با ایران در قطر است.

وائل عبدالعزیز در صفحه شخصی خود در شبکه توئیتر نوشت: «منابع موثق از توافق نهایی میان هیأت تحریر الشام (اتحادیه فراگیر گروه های سوری وابسته به القاعده) با ایران به میانجیگری قطر خبر می دهد. این توافق بر سر سرنوشت شهرهای شیعه نشین «فوعه» و «کفریا» در استان ادلب و متقابلا شهر "زبدانی" [و "مضایا"] در منطقه قلمون غربی است. علت اصلی حضور "زید العطار" و "حسام شافعی" در سوریه به همین نکته برمی گردد.»

در این توئیت، وائل عبد العزیز ادعا کرد، زید العطار (مسئول سیاسی اتحادیه تحریر الشام) و حسام شافعی (نفر دوم القاعده در سوریه) در مذاکره با ایران به توافق نهایی رسیده اند. بی تردید وائل عبد العزیز از مخالفان جدی تحریر الشام است و شاید انتشار این خبر را به اختلافات میان تحریر الشام و ارتش آزاد سوریه نسبت دهند؛ اما ساعتی بعد یکی از بزرگان تحریر الشام در صفحه اختصاصی خود در فیس بوک، با تأیید این خبر، رهبری تحریر الشام را به چالش کشید!

شریف محمد فواد هزاع، از شاگردان ابومحمد مقدسی و از مفتیان جبهه النصره، فتح الشام و عضو شورای مؤسس هیأت شرعی اتحادیه تحریر الشام در صفحه فیس بوک خود با تأیید خبر حضور «حسام شافعی» در قطر برای مذاکره مستقیم و بی واسطه با ایران، خواستار توضیح رسمی تشکیلات هیأت تحریر الشام شد.

حمد فواد هزاع در صفحه فیسبوک خود نوشت: «زمانی که هیأت مذاکره کننده معارضین به آستانه و پیش از آن به ژنو و ریاض رفت، [جبهه النصره و به خصوص شخص حسام شافعی] در اعتراض به مذاکره کنندگان می گفتند: شما به چه حقی به نام ملت مذاکره می کنید؟ آری حق با شما بود. هیچ گروه و مکتبی حق ندارد به نام ملت سوریه یا حتی معارضین سوری با دیگران مذاکره کند. هیچ گونه اجماعی در این زمینه به وجود نیامده است؛ اما متأسفانه امروز خبر قطعی و متواتر به ما رسید که حسام شافعی در قطر بدون واسطه در حال مذاکره مستقیم با ایران است. ما از [رهبری کل] هیأت تحریر الشام می خواهیم در بیانیه ای رسمی، ضمن تکذیب و محکومیت مذاکره مستقیم با ایران، در مورد این خبر توضیحات کافی را ارائه دهند. ما یک بیانیه رسمی، مستدل و صریح می خواهیم که به دور از تعصبات، در مورد این مذاکرات توضیح کافی دهد.»

این شایعه همچنان در رسانه های مختلف در حال انتشار است و بیش از همه خوراک خبری گروه های معارض سوری شده است که علیه یکدیگر در حال فعالیت هستند. ذکر این مهم لازم است که پیش از این بسیاری از گروه های معارض بارها مذاکره با ایران را جزو خطوط قرمز خود اعلام کرده بودند.
 
بنابراین، باید گفت انتشار چنین شایعه ای بیش از هر چیز، ناشی از تنش ها و تعارضات درونی میان گروه های معارض سوری است که سعی دارند با انتشار این اخبار یکدیگر را تضعیف کنند.
 
مسلما این شایعه نیازمند پاسخگویی مقامات کشورمان است و نهادهای پاسخگو پس از گذشت چند ساعت از این شایعه، لازم است ضمن بررسی همه جوانب این شایعه بدان پاسخ مناسبی دهند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳
فرض کنید که صحیح باشد اگر بتوان با مذاکره جان ساکنان ان دوشهر شیعه نشین را نجات داد ایا باید از ان اجتناب کرد؟
این گروه ها رو باید گول زد با وعده وعید بعد حذفشون کرد
همچنین از حملهء قریب الوقوع عزت الدوری با همکاری اهل تسنن به عراق پرده برداشتند
تا ایران مجبور به امتیازدهی به القاعده بشود
که البته
زهی خیال باطل
همان باجی که داعش توسط زنجانی و ضراب توسط هالک بانک از بیت المال گرفت و اردوغان را پولدار کرد برایمان تجربه شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار