بازدید 6277
۳
بررسی های تابناک نشان می دهد؛

سود بزرگترین خودروساز کشور کمتر از یک درصد در سال!

بررسی صورت های مالی شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور نشان دهنده این است که علی رغم رشد 16 درصدی فروش در سال 95 نسبت به سال 94، اما این شرکت از لحاظ سودسازی همچنان دچار مشکل جدی است و همین مسئله می تواند زمینه ساز افزایش قیمت ها برای سال جدید باشد.
کد خبر: ۶۸۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ 27 March 2017
بررسی صورت های مالی شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور نشان دهنده این است که علی رغم رشد 16 درصدی فروش در سال 95 نسبت به سال 94، اما این شرکت از لحاظ سودسازی همچنان دچار مشکل جدی است و همین مسئله می تواند زمینه ساز افزایش قیمت ها برای سال جدید باشد.  

به گزارش تابناک اقتصادی، قصه قیمت و کیفیت خودروهای داخلی برای سال ها و دهه هاست که موضوع اقتصاد کشور است. به گفته کارشناسان صنعت خودرو، در نتیجه انحصارهای شکل گرفته در طول چند دهه گذشته، این صنعت با کاهش بهره وری و رقابت پذیری روبرو شده است و علی  رغم اذعان کارشناسان به قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی، باز هم حرف از افزایش قیمت ها است. افزایش قیمت هایی که ضرورت آن برای ادامه حیات خودروسازان را باید در صورت های مالی و وضعیت سودسازی این شرکت ها جستجو کرد. 

در همین راستا و در روزهای گذشته وزیر صنعت و معدن، بار دیگر از ارزان بودن خودروهای داخلی سخن به میان آورده و گفته است، امکان دارد در سال آینده قیمت خودروهای داخلی افزایش یابد. این سخنان نعمت زاده با واکنش های مختلفی از سوی مردم روبه رو شده، ولی در میان واکنش ها بیشترین انتقادات به سخنان وزیر از سوی نمایندگان مجلس بود. نمایندگان اعضای کمیسیون صنایع بر این اعتقاد هستند که هیچ تحول خاصی در حوزه صنعت رخ نداده و بنابراین، دلیلی برای افزایش قیمت ها نیست.

آمار يازده ماهه صنت خودرو نشان مي دهد توليد خودرو در سال 95 رشد چشمگيري داشته است. به طوري كه توليد خودروهاي سواري از حدود 800  هزار دستگاه به 1 میلیون 138 هزار دستگاه در يازده ماهه ابتدایی سال 1395 رسیده است. به طور كلي مجموع توليدات خودرو در يازده ماهه ابتداي سال جاري رشد حدود 39 درصدی را تجربه کرده است. در این میان وضعیت ایران خودرو هم به عنوان بزرگترین خودرو ساز کشور نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. 

در حالی که کل فروش ایران خودرو در سال 94 بالغ بر 484 هزار دستگاه خودرو بوده است عدد برآوردی سال 95 نشان می دهد که این رقم به حدود 562 هزار دستگاه رسیده است و این مسئله بیانگر رشد 16 درصدی فروش ایران خودرو در سال 95 نسبت به سال 94 است. به طور کلی و بر اساس آخرین ارقام منتشر شده در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال)، عملکرد  سه شركت اصلي توليدكننده خودرو (ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو) نشان دهنده رشد 42 درصدي توليدات مي باشد. پيش بيني هريك از شركت ها از توليد سال 1395 و براساس گزارش هاي پيش بيني درآمد هر سهم براساس عملكرد نه ماهه آنها نشان مي دهد اين شركت ها مجموعاً حدود 31 درصد رشد برای تولید خودروهای سواری در سال 95 پیش بینی می کنند.
عمکرد تولید خودرو شرکت های بورسی در سال 94 و 95
(به نقل از مرکز پژوهش های مجلس)
سود بزرگترین خودروساز کشور کمتر از یک درصد در سال!
اما بررسی صورت های مالی شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور نشان دهنده این است که علی رغم رشد 16 درصدی فروش در سال 95 نسبت به سال 94، این شرکت از لحاظ سودسازی دچار مشکل جدی است. علی رغم وجود فضای انحصاری در صنعت خودرو و حمایت های دولتی گسترده از خودروسازان، اما باز هم دیده می شود که این شرکت ها در سودسازی دچار مشکل جدی هستند. 

بر اساس اطلاعت منتشر شده در سایت کدال، در 9 ماهه ابتدایی سال 95 ایران خودرو موفق شده است تا مبلغی بالغ بر 17 هزار و 450 میلیون تومان فروش داشته باشد که بعد از کسر بهای تمام شده، هزینه های عمومی، اداری، مالی و لحاظ سود سایر سرمایه گذاری های این شرکت، کل سود ایران خودرو در 9 ماهه ابتدایی سال 95 تنها 95 میلیارد تومان بوده است و این یعنی سود نیم درصدی برای بزرگترین خودروساز کشور. 

حتی اگر پیش بینی های اطلاعات مندرج در کدال را برای کل سال 95 در نظر بگیریم اوضاع چندان تغییری نمی کند. بر اساس پیش بینی های ایران خودرو این شرکت با فروش 22 هزار 791 میلیارد تومانی در سال 95 تنها می تواند به میزان 186 میلیارد تومان سود کسب کند که این رقم باز هم حاکی از سود کمتر از یک درصدی این شرکت در مجموع یک سال مالی است. 

صورت مالی شرکت ایران خودرو 
 
سود بزرگترین خودروساز کشور کمتر از یک درصد در سال!
واقعیت این است که هزینه های تولید و اداری در ایران خودرو بیش از قیمت فروش یک خودرو در این شرکت است و با حساب سود سایر سرمایه گذاری ها و سایر درآمدهای این شرکت است که در نهایت تراز مالی مثبت می شود. بر اساس گزارشات منتشر شده توسط ایران خودرو، تولید یک خودو سمند با 30 میلیون تومان قیمت میانگین، حدود 32 میلیون تومان هزینه دارد که حدود 27 میلیون آن به بهای تمام شده، 2 میلیون تومان هزینه های اداری و تشکیلاتی و 2.5 میلیون تومان آن به هزینه های مالی برمی گردد. 

صورت مالی شرکت ایران خودرو
سود بزرگترین خودروساز کشور کمتر از یک درصد در سال!
اما واقعا سوال کلیدی این است که چرا باید یک شرکت با ابعاد ایران خودرو و با این همه حمایت های دولتی و در عین ارائه خودروهای گران و کم کیفیت (به گفته بسیاری از مردم و کارشناسان)، باز هم نتواند در حد انتظار و سایر شرکت های جهانی سود سازی کند؟ به نظر می رسد پاسخ همان پاسخ های قدیمی باشد. حمایت های دولتی از صنعت خودرو منجر به کاهش بهره وری در صنعت خودرو کشور شده است و باعث شده است تا توان رقابت پذیری خودروسازهای داخلی تا حد زیادی کاهش یابد و همین مسئله دلیل اصلی ضرورت افزایش مداوم قیمت ها است و بنابراین راه حل اصلی در جلوگیری از افزایش قیمت ها را باید در توسعه رقابت، کاهش تعرفه های واردات و سایر مولفه های انحصارساز صنعت خودرو جستجو کرد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
همین یک درصد سود هم دروغه... اگر ضرر شناسایی کنند پس تکلیف پاداش های بی حساب و کتاب هیئت مدیره و استخدام های فامیلی چی میشه
جالبه فقط به فکر افزایش قیمت ماشین های درپیتی خودشون هستند بابا مردم کودن نیستند بلکه مجبورند ماشین های اجباری وغیر رقابتی شما رو با چند برابر قیمت بخرنداین مدیران خودروسازند که باید جواب مردم رو بدهند که چرا ماشین اخرین سیتم وبه روز کره ای تا پشت گمرک به قیمت یه پرایده اونها چطوری تولید می کنند که شما عرضه ندارید کار کنید من فکر میکنم باید مدیران خودروسازحتما دارایی هاشون توی خارج مشخص بشه تا جلوی به اصطلاح ضرر این شرکت گرفته بشه راستی مدیران خودروساز سوار خودروی تولیدی خودشون هم شدن تا حالا یا فقط از دور گندشون رو ملاحظه می کنن
خون مردم کردید تو شیشه چی از جون مردم میخواهید خوردو سازا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی