بازدید 2647

جزئیاتی از برگزاری بیست و هشتمین نشست سران عرب در اردن

در آستانه بیست و هشتمین نشست سران عرب در بحر المیت اردن، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد دستکم ۱۷ الی ۱۸ رهبر عربی در این نشست شرکت می‌کنند. همچنین مساله فلسطین در راس الویت‌های این نشست قرار دارد.
کد خبر: ۶۷۹۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ 27 March 2017

در آستانه بیست و هشتمین نشست سران عرب در بحر المیت اردن، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد دستکم ۱۷ الی ۱۸ رهبر عربی در این نشست شرکت می‌کنند. همچنین مساله فلسطین در راس الویت‌های این نشست قرار دارد.

به گزارش تابناک، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، اجلاس سران عرب قرار است روز ۲۹ مارس در "بحر المیت" اردن برگزار شود.
 
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در این باره گفت که در این نشست که قرار است روز چهارشنبه هفته جاری برگزار شود شاهد حضور بی سابقه رهبران عربی خواهد بود.
 
وی گفت که پیش بینی می‌کند در این نشست دستکم ۱۷ الی ۱۸ پادشاه، رئیس جمهور ، نخست وزیر و امیر از کشورهای عربی شرکت کنند و این مشارکت بی سابقه و مهم است.
 
وی افزود: فرصت بحث و تبادل میان رهبران عربی درباره مساول و چالش‌های موجود عواملی مهم است که باید محقق شود و با این نشست می‌توان گفت باعث نزدیکی میان اعراب شود.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه این نشست را فرصتی برای رایزنی و حلاختلافات مان رهبران کشورهای عربی قلمداد کرد و درباره اوضاع سوریه نیز گفت که وضعیت در این کشور جنگ زده بسیار پیچیده است و برای دبیر کل اتخاذ هر اقدامی بدون توافق میان اعراب دشوار است.

از سوی دیگر روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی درباره نشست روز چهارشنبه سران عرب اعلام کرد مذاکرات سازش در راس برنامه‌های اجلاس سران عرب در اردن قرار دارد.
این روزنامه نوشت: نشست‌های نمایندگان دائم اتحادیه عرب به منظور تدوین برنامه‌های اجلاس سران عرب که قرار است در نشست افتتاحیه وزرای خارجه کشورهای عربی بررسی شود، صبح روز شنبه برگزار شد.

در نشست سران عرب ۱۶ بند و در نشست وزرای خارجه کشورهای عربی هم ۳۰ بند شامل تمامی مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بررسی خواهد شد.

برخی منابع دیپلماتیک در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کردند که در اجلاس سران عرب قطعنامه‌هایی در رابطه با فلسطین، سوریه و لیبی صادر خواهد شد و در نهایت این قطعنامه‌ها را عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که قرار است به زودی به واشنگتن سفر کنند، با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بررسی خواهند کرد. آن‌ها قرار است در دیدار با ترامپ مواضع یکپارچه کشورهای عربی را در رابطه با راه حل تشکیل دو کشور و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی با استناد به طرح صلح عربی و قطعنامه‌های بین‌المللی مطرح کنند.

در همین راستا، محمود عفیفی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب پیش بینی کرد که فلسطینیان در این اجلاس پیش نویس قطعنامه جدیدی را در رابطه با فلسطین مطرح کنند.

وی گفت که احمد ابو الغیظ در گفتکو با برخی رسانه ها گفته بود که مسئولان فلسطینی پیش نویس قطعنامه مربوط به فلسطین را که هر سال در اجلاس سران عرب مطرح می شد، ارائه نداده و دبیرخانه اتحادیه عرب تاکنون هیچگونه پیش نویس قطعنامه‌ای در مورد فلسطین را به منظور ارائه به اجلاس سران عرب در اردن دریافت نکرده است.

عفیفی تاکید کرد که ابو الغیظ احتمال می‌دهد فلسطینیان به دنبال تجدیدنظر در برخی بخش‌های پی نویس قطعنامه متعلق به فلسطین باشند و او ارائه پیش نویس قطعنامه جدید را آنگونه که برخی رسان ها ادعا می‌کنند، رد کرده است.

وی اظهار داشت که موضع ابو الغیظ همانگونه که قبلا نیز بارها بر آن تاکید کرده ثابت است و بر پایبندی به راه حل تشکیل دو کشور، تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی و اینکه طرح صلح عربی بهترین و مناسب‌ترین گزینه و راهکار برای مساله فلسطین است، تاکید دارد.

از سوی دیگر، هیفا ابو غزاله، مشاور دبیرکل اتحادیه عرب و رئیس بخش اطلاع رسانی این اتحادیه با اشاره به اینکه اجلاس سران عرب در شرایطی بسیار مهم و حساس برگزار می‌شود، عنوان کرد که مساله فلسطین در راس تمامی مسائل و پرونده‌ها قرار دارد و به دنبال آن پرونده سوریه، یمن و مساله آوارگان سوری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که باید تصمیمات قاطعی در مورد آن‌ها در اجلاس سران عرب اتخاذ شود.

ابو غزاله اظهار داشت که عبدالله دوم روابط خوب و نزدیکی را با تمامی رهبران کشورهای عربی حاضر در اجلاس سران عرب دارد و پیش بینی می شود که بسیاری از روسا و امرای عرب به منظور اتخاذ تصمیمات مهم و سازنده در این اجلاس شرکت کنند.

قرار است در اجلاس سران عرب روسای ۱۷ کشور عربی از جمله محمد ششم، پادشاه مراکش حضور داشته باشند.

همچنین اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز به دلیل سفر به نیویورک برای تشریح آخرین تحولات یمن در نشست شورای امنیت در این اجلاس حاضر نخواهد شد.

سخنگوی رسمی دولت و وزیر اطلاع رسانی اردن اعلام کرد، در نشست آتی سران اتحادیه عرب در اردن فرستادگان روسای جمهور آمریکا و روسیه نیز حضور خواهند داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل