بازدید 9960
بدهکاری ۱۰۰ میلیارد تومانی به آموزش‌دهندگان

ایجاد ۷۰ هزار فرصت شغلی از طریق سوادآموزی

رییس سازمان نهضت سوادآموزی از ایجاد ۷۰ هزار فرصت شغلی از طریق سوادآموزی خبر داد.
کد خبر: ۶۷۹۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 27 March 2017
رییس سازمان نهضت سوادآموزی از ایجاد ۷۰ هزار فرصت شغلی از طریق سوادآموزی خبر داد.

علی باقرزاده، رییس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار داشت: برای ما مهمتر از اینکه در کشور چند بیسواد داریم، روش شمارش این افراد است، زیرا اگر این روش‌ها درست نباشد، ممکن است؛ تمامی اطلاعاتی که از داده‌ها بیرون می‌آید، مخدوش باشد و ما را در برنامه‌ریزی دچار مشکل کند.

وی یادآور شد: در طول سال‌های ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۹۰ مبنای برنامه‌ریزی، اطلاعات و آمار، خود اظهاری مردم در سرشماری نفوس و مسکن بوده است.

باقرزاده افزود: وقتی می‌گوییم خوداظهاری یعنی فرد ممکن است، در موقعیت‌های مختلف و متناسب با شرایط علمی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی کشور و برداشتی که از نیت پرسش کننده داشته باشد، پاسخ‌های متفاوتی دهد. به طور مثال در سال ۸۸ مرکز آمار برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اقدام به نوعی سرشماری کرد، خیلی از مردم با تصور اینکه ممکن است، اعلام بیسوادی در میزان یارانه یا استمرار یارانه موثر باشد، نامشان را با عنوان بیسواد ثبت کردند و آمار غیرعادی به نسبت سرشماری سال ۸۵  درباره بیسوادی در کشور منتشر شد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: آنچه که ما در طول این سال‌ها با هماهنگی و نظارت کامل مرکز آمار، ثبت احوال و بعضی از دستگاه‌های دیگر انجام دادیم، این بود که برای هر کدام از شهروندان زیر ۵۰ سال، یک پرونده آموزشی تشکیل دادیم و قرار بر این شد که وضعیت سواد براساس سوابق تحصیلی افراد صورت گیرد، در جلسه‌ای که با رییس مرکز آمار داشتیم، در چشم‌انداز مرکز آمار، بر ثبت کردن آمار و اطلاعات تاکید کردند و تفاهم‌نامه مشترکی هم امضا شد که این اتفاق در هدفمندکردن خدمات سوادآموزی و همچنین استفاده بهینه از منابع مفید بودو ثبت‌نام‌های کاذب ما به شدت کاهش یافت.

باقرزاده با اشاره به اینکه احیای شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی کار بسیار مهمی بود که در سال‌های اخیر انجام گرفت، ادامه داد: جلسه شورا در سطح ملی با حضور معاون اول رییس جمهور و تعدادی از وزرا و معاونان آنان تشکیل شد. بیش از ۴۰۰ جلسه را استانداران در سطح استان‌ها تشکیل دادند و بیش از ۵ هزار جلسه را فرمانداران و بخشداران در شهرستان‌ها تشکل دادند که یک سرمایه اجتماعی و پشتیبانی خوبی برای سوادآموزی بوده‌است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات خوبی که در سال‌های گذشته انجام شد، مصوبه‌ای بود که دولت برای حمایت از برنامه‌های حمایت از سوادآموزی تصویب کرد، گفت: به تعبیر خیلی از دوستانی که سابقه بیش از ۳۰ سال در سوادآموزی دارند، بعد از انقلاب، سابقه نداشته دولت این اندازه برای سوادآموزی وقت بگذارد و مصوبه تصویب کرده باشد.

باقرزاده ادامه داد: اصلاح برنامه درسی و تغییر برنامه کتاب‌های درسی سوادآموزی مساله مهمی بود. علاوه بر آن تمام کتاب‌هایی که در سوادآموزی استفاده می‌شد را عوض کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌های اخیر کتاب‌های جدید زیادی را در حوزه سوادآموزی تولید کردیم، بیان کرد: به طور مثال در حلقه‌های کتاب خوانی و مطالعه ۴۰ عنوان کتاب در حال تولید است. در طرح خواندن با خانواده ۹ جلد کتاب جدید و در مراکز یادگیری محلی نیز ۴۰ عنوان کتاب مهارتی جدید تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های رادیو و تلویزیونی برای پیشرفت برنامه‌هایمان برگزار شد، گفت: به تازگی اپلیکیشین‌هایی را برای آموزش آموزش‌دهنده‌ها ایجاد کردیم که می‌توانند روش تدریس را یاد بگیرند. آموزش مجازی تمام کارکنان و آموزش دهندگان را به صورت جدی دنبال کردیم. تا پایان مرداد ماه سال ۹۶ آزمون پایانی این افراد تمام می‌شود و ما هم یک تصویر دقیق‌تری از نیروی انسانی که با ما همکاری می‌کنند، پیدا خواهیم کرد.

باقرزاده با اشاره به اینکه ما توانستیم تعیین وضعیت مبتنی بر خوداظهاری را به آمارهای ثبتی تغییر دهیم که این به نظرم دستاورد بسیار مهمی است، گفت: با اینکه تاکنون ۶۳ درصد منابع ما اختصاص پیدا کرده، ما ۱۱۵ درصد کار کردیم. حدود ۳۷ درصد دولت، منابع به ما کم داده است و به آموزش دهندگان و موسسات بدهکار هستیم که اتفاق خوبی نیست.

وی با بیان این مطلب که سیاست برون‌سپاری فعالیت‌های سوادآموزی در کشور حدود ۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد، گفت: منتها این فرصت شغلی در ماه‌های پایان سال با ندادن حق الزحمه‌های آموزش‌دهندگان که از طریق موسسات غیردولتی با ما همکاری می کردند، کام سازمان را تلخ کرد.

باقرزاده افزود: سال گذشته ۳۵ درصد کسری اعتبار داشتیم، امسال هم حدود ۳۷ درصد و در مجموع ۷۰ درصد کسری داریم؛ در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان احتیاج داریم تا بتوانیم هزینه تمام فعالیت‌های سوادآموزی که تا پایان اسفند انجام گرفته را بپردازیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل