بازدید 13473
پیمانه اقتصادی؛

از «رأی ۶۵ درصدی به رشد بهای طلا» تا «نفت در مرز ۴۸ دلار، کمترین قیمت سال»

این پیمانه موضوعاتی همچون بورس تهران و فراز و فرود دلار، یورو و درهم در دومین روز کاری، کانادا و روسیه صادرکنندگان عدس به ایران، عدم توفیق دولت در مهار گرانی، بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی در سال ۹۵، خارج کردن اموال از ایران از ترس ترامپ، نشست تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان در کویت و ممنوعیت واردات گوشت برزیلی به هنگ کنگ را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 27 March 2017
از «رای ۶۵ درصدی به رشد بهای طلا» تا «نفت در مرز ۴۸ دلار کمترین قیمت سال»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون بورس تهران و فراز و فرود دلار، یورو و درهم در دومین روز کاری، کانادا و روسیه صادرکنندگان عدس به ایران، عدم توفیق دولت در مهار گرانی، بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی در سال ۹۵، خارج کردن اموال از ایران از ترس ترامپ، نشست تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان در کویت و ممنوعیت واردات گوشت برزیلی به هنگ کنگ را در بر دارد.


رشد ۱۷ واحدی بورس در دومین روز کاری

در جریان دادوستدهای دومین روز معاملاتی سال جدید تعداد 414 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 142 میلیارد تومان در 45 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 17 واحدی در ارتفاع 77 هزار و 502 واحد قرار گرفت. در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 86 میلیون ورقه به ارزش 129 میلیارد تومان در 17 هزار نوبت، آیفکس 2.5 واحد رشد کرد و در ارتفاع 882 واحد قرار گرفت.

از «رای ۶۵ درصدی به رشد بهای طلا» تا «نفت در مرز ۴۸ دلار کمترین قیمت سال»
افت نیم درصدی شاخص بورس در اسفند ۹۵

در اسفندماه پارسال در بیست روز معاملاتی تعداد 35 میلیارد و 943 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 81 هزار و 153 میلیارد ریال در یک میلیون و 47 هزار و 378 دفعه مورد معامله قرار گرفته است که از نظر حجم و ارزش معامات نسبت به بهمن ماه به ترتیب رشد 77.9 و 80.4 درصدی و از نظر دفعات معاملات افت 13.2 درصدی را به ثبت رسانده است. به گزارش تسنیم، شاخص بورس در اسفند پارسال با 369 واحد کاهش، افت 0.5 درصدی را ثبت کرد و به ارتفاع 77 هزار و 230 واحد رسید.

فراز و فرود دلار، یورو و درهم در دومین روز کاری

در پایان معاملات روز یکشنبه 6 فروردین ماه، قیمت هر دلار آمریکا با کاهش 129 ریال نسبت به روز شنبه، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 427 ریال در بازار آزاد ارز فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 163 ریال همراه بود و در پایان روز به میانگین فروش 41 هزار و 369 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 206 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 20 ریال ارزان تر بود.



رأی ۶۵ درصدی به رشد بهای طلا

۲۳ کارشناس ارشد اقتصادی در نظرسنجی این هفته کیتکو شرکت کرده اند که از این تعداد ۱۵ نفر معادل ۶۵ درصد به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رأی داده اند، ۳ نفر معادل ۱۳ درصد پیش بینی کردند قیمت طلا با کاهش روبرو خواهد شد و ۵ نفر معادل ۲۲ درصد نیز تأکید کرده اند که قیمت طلا در این مدت تغییری نخواهد کرد. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز بیش از ۱۲۸۶ سرمایه گذار شرکت کرده اند که از این تعداد نیز ۹۰۰ نفر معادل ۷۰ درصد پیش بینی کردند قیمت طلا با افزایش روبرو می شود، ۲۳۷ نفر معادل ۱۸ درصد نیز به کاهش قیمت طلا رای داده اند و ۱۴۹ نفر معادل ۱۲ درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا تغییری نخواهد داشت. در نظرسنجی هفته گذشته ۶۱ درصد کارشناسان اقتصادی و ۶۹ درصد سرمایه گذاران بین المللی به افزایش قیمت طلا رأی داده بودند. از ابتدای امسال تاکنون ۷۳ درصد پیش بینی های اقتصاددانان و ۵۵ درصد پیش بینی سرمایه گذاران بین المللی در نظرسنجی کیتکو نیوز درست بوده است. به گزارش بورس کالای ایران، برخی از تحلیلگران بر این باورند که کاهش ارزش دلار مهمترین عامل افزایش احتمالی قیمت طلا در هفته آینده خواهد بود. آدام باتون تحلیلگر ارشد وبسایت فارکس لایو تاکید کرد: دلار آمریکا با چالش جدی روبه رو شده است. ظاهرا دلار به روند نزولی ادامه خواهد داد.

کانادا و روسیه صادرکنندگان عدس به ایران

بر اساس آمار گمرک در یازده ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری قریب به 47 هزار و 842 تن عدس ، به ارزش دلاری 57493024 و ارزش ریالی 1752723880095 وارد کشور شده است. کشور کانادا  با صادرات بیش از  4 هزار و 529 تن  عدس با ارزش دلاری 5309035 و ارزش ریالی  162200917346 و همچنین کشور روسیه  با صادر کردن بیش از  63 تن عدس، به ارزش دلاری 70453 و ارزش ریالی 2129592500  جزو کشورهایی هستند که این محصول را به ایران صادر می کنند.

عدم توفیق دولت در مهار گرانی

عسگر‌اولادی با اشاره به اینکه تورم در بخش کالاهای مصرفی و ضروری مردم کم نشده است، گفت: با توجه به میزان تولید نفت و خودرو تورم به 8 درصد کاهش یافته است اما کاهش تورم را در مورد گرانی کالاهای مورد نیاز مردم قبول ندارم و در مرز 15 تا 20 درصد است. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: در بخش‌ کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم از جمله آب، برق، گاز، تلفن بنزین، شیر، پنیر و ... دولت موفق نشد گرانی را مهار کند و قیمت این کالاها در سال 95 نسبت به سال 94 گران شد. وی افزود: بنابراین اگر این بخش از گرانی‌ها که دولت در بخش آب، برق، گاز و بنزین اعمال کرده به حساب تورم گذاشته نشود طبق آمار، تورم مهار شده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین در مورد وضعیت رکود اقتصادی گفت: رکود حل نشده و تولیدات بر روی دست تولیدکنندگان مانده است و اگر هم تولید‌کنندگان موفق به فروش تولیدات و کالاهای خود می‌شوند، نمی‌توانند پول آن را وصول کنند و حتی برخی کارخانه‌ها هم امکان تولید ندارند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا تحریک تقاضا راه‌حل مناسبی برای حل معضل رکود است، بیان داشت: تحریک تقاضا راهکار حل معضل رکود نیست، زیرا تحریک تقاضا با پول امکان‌پذیر است، در حالی که بانک‌ها پولی ندارند که برای تحریک تقاضا به مردم بدهند.

شورای اقتصاد قیمت خرید چای را مشخص کرد

شورای اقتصاد در آخرین جلسه برگزار شده در سال 95، به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلو برگ سبز چای درجه یک و دو در سال زراعی 95-96 را به ترتیب معادل 26.242ریال و 14.695ریال  تعیین کرد. همچنین قیمت فروش برگ سبز چای معادل 40درصد قیمت خرید تضمینی تعیین شده است.

بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی در سال ۹۵

آخرین گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در سال گذشته نشان می‌دهد که ۱۱ مدل سواری در حال تولید و مونتاژ در خودروسازان داخلی همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. به گزارش ایسنا، این خودروها شامل سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا و تیبا هاچ‌بک (از محصولات سایپا)، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس و ام‌وی‌ام ۵۵۰ (از محصولات مدیران خودرو)، پژو پارس، سمند و پژو ۴۰۵ (از محصولات ایران خودرو) و لیفان ایکس ۶۰ (محصول کرمان موتور) هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

هنگ کنگ هم واردات گوشت برزیلی را ممنوع کرد

دولت هنگ کنگ با صدور بخشنامه ای فوری خواستار جمع آوری همه محصولات گوشتی تولیدی 21 شرکت برزیلی از بازار این کشور شد. فعالیت این 21 شرکت برزیلی به دنبال تحقیقات پلیس برزیل در خصوص دادن رشوه توسط آنها به ماموران بهداشت این کشور، تعلیق شده است. دکتر کو وینگ مان، مسئول اداره غذا و سلامت هنگ کنگ گفت، بر اساس اعلام بخش اطلاع رسانی دولت، 6 شرکت از این 21 شرکت فرآوری گوشت برزیلی به هنگ کنگ صادرات داشته اند. وی افزود، ممنوعیت واردات فرآورده های گوشتی از برزیل پابرجا باقی خواهد ماند، اما گستره این ممنوعیت بسته به پیشرفت تحقیقات دولت برزیل تغییر خواهد کرد. به گزارش تسنیم، پیش از این دولت امارات هم واردات فرآورده های گوشتی از برزیل را ممنوع کرده بود.

خارج کردن اموال از ایران از ترس ترامپ

بلومبرگ طی گزارشی نوشت، پس از اینکه سال گذشته تحریم‌ها علیه ایران برداشته شد، ایرانیان مقیم آمریکا تلاش برای سرمایه‌گذاری در کشور خود را آغاز کردند اما با توجه به روی کار آمدن دونالد ترامپ، بسیاری از آنها قصد دارند تا از این کار صرف‌نظر کنند. اریک فراری، وکیل متخصص در زمینه تحریم‌ها در واشنگتن در این رابطه گفت:« در نیمه نخست پارسال، ما تماس‌های بسیاری از طرف کسانی داشتیم که در تلاش برای بررسی فرصت‌های تجاری در ایران بودند... این تماس‌ها تاحدی از زمان انتخابات (ریاست جمهوری آمریکا) متوقف شده است. ما در ماه گذشته یا حدودا آن موقع درخواست‌های زیادی برای جواز فروش اموال یا انتقال دارایی‌ها داشتیم.» پس از اینکه ترامپ توافق هسته‌ای سال 2015 را «فاجعه» نامید و متعهد شد که رفتار خصمانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، خوش‌بینی در میان حدود یک میلیون ایرانی مقیم آمریکا از بین رفت.

نشست تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان در کویت

روز یکشنبه اوپک و رقیبان تولید کننده نفتی آن، در نشستی در کویت، دور هم گرد آمدند تا پیشرفت خود را در پیمان کاهش عرضه جهانی نفت بررسی و درباره تمدید توافق خود تا بعد از ژوئن و کمک به ایجاد ثبات در بازار گفتگو کنند. جبارعلی العیبی وزیر نفت عراق قبل از نشست به خبرنگاران گفت که محمد بارکینددو دبیر کل اوپک در حال بررسی این مسأله است که آیا تمدید قرارداد کاهش تولید لازم است یا خیر. العیبی توضیح داد "دبیر کل اوپک در حال بررسی و تحلیل جامع بازار است...ممکن است او پیشنهاد تمدید قرارداد را بدهد و برای این مسأله باید تا نشست بعدی اوپک در ماه می منتظر بمانیم" العیبی افزود موارد دلگرم کننده ای وجود دارد که پیشنهاد می دهد بازار نفت در حال رشد بوده است و این که اگر تمام اعضای اوپک درباره اقداماتی که به ثبات قیمت کمک می کند توافق کنند، عراق از چنین گام هایی حمایت می کند.

رفت و برگشت ۵ میلیارد یورو به یک بانک

به گزارش رسانه ها، بانک توسعه دولتی آلمان KFW به اشتباه میلیاردها یورو را به حساب چهار بانک دیگر ریخته است. این اشتباه توسط یک برنامه نویس با تجربه و با اشتباه در تنظیمات پیکربندی، صورت گرفته. بلومبرگ گزارش کرد که این اتفاق در اواخر ماه فوریه صورت گرفته و بانک KFW سهوا مبلغ 5 میلیارد یورو، معادل 5.4 میلیارد دلار را به حساب چهار مؤسسه مالی واریز کرد. 

نفت در مرز ۴۸ دلار کمترین قیمت سال

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین به ‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه گذشته 3 فروردین 1396 ماه با 7 سنت افزایش نسبت به قیمت روز پیش از آن 48.35 دلار در هر بشکه فروخته شد. سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه گذشته (2 فروردین) بشکه‌ای 48.28 دلار فروخته شده بود که کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2017 به شمار می‌رود. پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در 11 ژانویه به قیمت 50.98 دلار ثبت شده بود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی