بازدید 3019

بازخوانی اولویت های اقتصادی - سیاسی کشور در بیان رهبری

رهبری رسیدگی به وضعیت معیشتی جامعه و بهبود شرایط اقتصادی در کنار برگزاری باشکوه و سالم انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را اولویت های سال جدید خوانده و دیدگاه های خود را در این زمینه در پیام نوروزی و سخنرانی حرم مطهر رضوی تبیین کردند.
کد خبر: ۶۷۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷ 25 March 2017
رهبری رسیدگی به وضعیت معیشتی جامعه و بهبود شرایط اقتصادی در کنار برگزاری باشکوه و سالم انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را اولویت های سال جدید خوانده و دیدگاه های خود را در این زمینه در پیام نوروزی و سخنرانی حرم مطهر رضوی تبیین کردند.

به گزارش ایرنا ، رهبر انقلاب اسلامی در نخستین روز سال نو، در اجتماع عظیم و پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی (ع) با تجلیل از وحدت و پایبندی ملت به ارزش‌های انقلاب و دلبستگی مردم به مبانی و عرصه‌های دینی، «مسائل معیشتی و اقتصادی» و «انتخابات» اردیبهشت ماه را دو موضوع مهم سال جدید خواندند و بر ضرورت حل همه‌ مشکلات کشور در سایه‌ «مدیریت‌های متدین، انقلابی، کارآمد و پرانگیزه» تاکید کردند. 

رهبری لحظاتی پس از تحویل سال با نام‌گذاری سال جدید با عنوان «اقتصادی مقاومتی: تولید- اشتغال»، مسیر حرکت یکساله‌ کشور را مشخص کردند. ایشان در همین زمینه در پیام آغازین سال، رونق تولید داخلی و افزایش سطح اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان را نقاط کلیدی نقشه راه سال جاری کشور خواندند. ایشان در حرم رضوی در زمینه مسایل اقتصادی با آسیب شناسی نقاط ضعف و تبیین نقاط قوت به ارایه راهکارهایی در راستای پیشرفت همه جانبه اقتصادی پرداختند. 

رهبر انقلاب پیش از ورود به بحث اصلی خود درخصوص مسائل اقتصادی کشور و چگونگی حل آن‌ها از طریق رونق تولید داخلی و ایجاد اشتغال، همچنان که اشاره شد ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه کشور را تبیین کردند. ایشان ظرفیت‌ها و توانایی‌های انسانی و طبیعی کشور را بسیار بالا دانستند و به‌ عنوان نمونه برخی از این ظرفیت‌های کم‌نظیر را چنین برشمردند: کشور ازلحاظ نیروی انسانی دارای پنج میلیون دانشجو، 10 میلیون دانش‌آموخته‌ دانشگاهی و 33 میلیون نیروی کارِ جوان است که این، یک ثروت عظیم است. 

رهبری همچنین ایران را ازلحاظ منابع طبیعی نیز پیشرفته و ثروتمند خوانده و تصریح کردند: درحالی‌ که جمعیت ایران یک صدم جمعیت دنیا است اما کشور در همه‌ منابع طبیعی، در رتبه‌ بالاتر از یک صدم درصد قرار دارد. 

رهبری در زمینه آسیب ها و نقاط ضعف اقتصادی «بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ ویژه طبقات ضعیف» را دو مشکل اصلی در عرصه‌ اقتصادی دانستند و بیان داشتند: مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز بر روی همین مسائل متمرکز می‌شود. 

ایشان ضمن قدردانی از اقدامات مسئولان در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی در سال 95، افزودند: دولت در ابتدای سال 95 موضوع کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرار داد و تصمیم گرفت با اختصاص پانزده هزار میلیارد تومان بودجه، بیست هزار کارگاه را از رکود خارج کند که اقداماتی، اگرچه دیرهنگام انجام گرفت اما آنچه که مهم است نظارت و استمرار آن برای به سرانجامِ مطلوب رسیدن کارها است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که اقدامات دولت برای خارج کردن واحدهای کوچک و متوسط تولیدی از رکود، پیشرفت‌هایی داشته است اما نه به آن اندازه‌ای که برای آن هزینه شده است. 

رهبری در بخش دیگری از بیانات خود تقویت توانمندی ها و بارور شدن آن ها را نیازمند اتحاد و انسجام ملی، فرهنگ انقلابی، پویایی و شجاعت مسوولان و تولید مبتنی بر مدیریت کارآمد و توانایی‌های داخلی دانستند. 

رهبری مهم ‌ترین اولویت برای حل مشکلات اقتصادی را تکیه بر «تولید ملی و تولید داخلی» دانستند. ایشان به برخی فوایدِ رونق گرفتن تولید ملی چنین اشاره کردند: «ایجاد اشتغال» و «کاهش بیکاری به‌عنوان یکی از مشکلات امروز کشور»، «شکوفایی استعدادها و ابتکار جوانان»، «صَرف نشدن ارز کشور برای کالاهای مصرفی»، «به‌کار افتادن پس‌اندازهای پراکنده»، «جهش صادرات»، «کم‌رنگ شدن مسابقه‌ی به رخ کشیدن نشان‌ها و مارک‌های خارجی به‌عنوان یکی از بلاهای بزرگ اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی جامعه»، «از بین رفتن یا کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی»، «ایجاد نشاط ملی» و «به‌کار افتادن ظرفیت‌های معدنی کشور»، ازجمله آثار و فواید مهم رونق تولید داخلی است. 

رهبر انقلاب اسلامی درباره پیش نیازهای اصلی برای رونق گرفتن تولید ملی اظهار داشتند: برای رونق گرفتن تولید ملی، سه پیش‌نیاز اصلی یعنی نیروی انسانی، سرمایه و ابزار پیشرفته وجود دارند اما تحقق این مهم، نیازمند الزامات و وظایفی است که هم بر عهده‌ی مردم است و هم بر عهده‌ی مسئولان اجرایی، قضایی و مقننه. 

رهبر انقلاب به الزاماتی در راستای تقویت تولید ملی اشاره کردند. در این میان جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق یکی از الزاماتی بود که رهبر انقلاب اسلامی در تقویت تولید ملی برشمردند و تاکید کردند: واردات کالاهایی که در داخل به اندازه‌ کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود. این بخش از سخنان رهبری نشانگر آن است که مبارزه با کالای قاچاق و نخریدن این کالاها می تواند کار و سرمایه ایرانی را بهبود بخشد. در واقع رمز پیشرفت کشورها نیز بهره وری مناسب از نیروی انسانی و تولید داخلی است. بنابر این حرام شرعی و قانونی خواندن واردات کالاهایی که به اندازه کافی در کشور تولید می شوند گام بسیار بلندی برای رونق و پیشرفت همه جانبه اقتصادی است. 

رهبر انقلاب همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات پرداختند. ایشان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را بسیار مهم خواندند و تصریح کردند: در نظام اسلامی، انتخابات یکی از دو رکن مردم‌سالاری دینی و باعث فخر ملت ایران در جهان است. 

رهبری تلاش دشمنان برای نادیده گرفتن یا اتهام زدن به انتخابات ایران را نشانه‌ اهمیت این موضوع دانستند و افزودند: انتخابات پدیده‌ای اقتدارآفرین ومایه‌ عزت و آبروی بیشتر ملت ایران است. در ادامه ایشان با تاکید بر ضرورت عمل به مُرّ قانون در انتخابات، نتیجه‌ رای ملت را هرچه که باشد معتبر و قانونی خواندند و افزودند: اینجانب هیچ‌گاه در انتخابات دخالت نمی‌کنم و نمی‌گویم مردم به چه کسی رأی بدهند یا ندهند اما اگر کسانی بخواهند در مقابل رای ملت بایستند و با ایجاد مزاحمت، رای مردم را بشکنند، دخالت می‌کنم و در مقابل آن‌ها خواهم ایستاد. 

رهبر انقلاب اسلامی همچنین شرکت عمومی و حضور همه‌ واجدان شرایط را در روز رای‌گیری، خواسته‌اصلی و مهم خود اعلام و تاکید کردند: همه وارد شوند و انتخابات پرشوری را رقم بزنند. در واقع همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند بار دیگر ملت ایران با مشارکت حداکثری خود مردمسالاری دینی را به عنوان الگو و مدلی از حکومتداری متکی بر آرا و نظر مردم جلوه گر خواهد شد. 

بی شک مشارکت در انتخابات به عنوان نماد مردمسالاری با خود استحکام، اقتدار و همبستگی ملی را به همراه می آورد. هر چند مشارکت گسترده و بالا و اهمیت رای مردم همواره در انتخابات های مختلف در جمهوری اسلامی آشکار شده است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل