بازدید 6809

گام های مثبتی که مجلس برای حفظ محیط زیست برداشت

با تغییر فصل و نو شدن طبیعت، بیش از هر زمان دیگر، حفاظت از مناظر طبیعی کشور جلوه گر می شود، البته در سال گذشته، اقدامات بسیار مهمی در قوه مقننه برای حفظ این میراث با ارزش برداشته است.
کد خبر: ۶۷۹۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸ 24 March 2017
امروزه مشکلات محیط زیستی رو به رشد بوده و فعالان محیط ‌زیست ایده‌های بدیعی برای حفظ اکوسیستم ارائه می‌کنند. با این که تلاش‌های شماری در جهت حفظ زمین از فاجعه زیست‌محیطی صورت گرفته است، تهدید اکوسیستم از جهات گوناگون همچنان ادامه داشته و ممکن است سرانجام موجب از بین رفتن آن شود.

به گزارش «تابناک»؛ شاید فکر کنیم وظیفه فعالان محیط ‌زیست است که اکوسیستم را حفظ کنند، اما نمی‌توانیم به این بهانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم؛ هر چند این وظیفه همه انسانهاست از تخریب زمین و طبیعت جلوگیری کنند، مسئولان نیز وظیفه دوچندانی در مقابل محیط زیست دارند.

با تغییر فصل و نو شدن طبیعت، بیش از هر زمان دیگری، حفاظت از مناظر طبیعی کشور جلوه گر می شود؛ البته در سال گذشته نیز اقدامات بسیار مهمی در قوه مقننه برای حفظ این میراث با ارزش برداشته است.

از جمله قوانینی که برای این منظور توسط نمایندگان مجلس و در قالب برنمه ششم توسعه به تصویب رسید عبارتند از؛

ـ نظارت بر ارزیابی راهبردی محیط‌ زیست (SEA) در سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی(EIA) پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ کلیه دستگاه های اجرایی و بخش های خصوصی و تعاونی، نهادهای عمومی غیردولتی در پهنه سرزمینی از جمله مناطق آزاد تجاری و صنعتی بر اساس شاخص ها، ضوابط و معیارهای پایداری محیط ‌زیست.

ـ اجرای برنامه عمل حفاظت، احیا، مدیریت و بهره‌برداری مناسب از تالاب های کشور با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی و جوامع محلی به ویژه در ارتباط با تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر به طوری که تا پایان برنامه، حداقل 20 درصد تالاب های بحرانی و در معرض تهدید کشور احیا شود و ضمن حفظ و تثبیت، در روند بهبود قرار گیرند.

- تهیه و تدوین و اجرای برنامه‌های عمل حفاظت‌ از مناطق چهارگانه محیط ‌زیست و گونه‌های در معرض تهدید و خطر انقراض حیات‌وحش کشور با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های داوطلبانه اشخاص حقیقی و حقوقی زیست‌یار مانند سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی.

- تأمین اعتبارات ارزی و ریالی مورد نیاز جهت اجرای تعهدات بین‌المللی دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه محیط‌ زیست در قالب بودجه های سنواتی. اجرای این بند منوط به رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷) و یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) قانون اساسی ممکن است.

- نظارت بر اجرای طرح‌های جامع مدیریت پسماند به ویژه در سواحل دریاها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌های حاشیه تالاب‌ها و مدیریت سالانه حداقل 20 درصد از حجم پسماندهای موجود با روش‌های مناسب. سازمان حفاظت محیط‌ زیست موظف شده است، در محدوده حریم شهرها و روستاها بر اقدامات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این خصوص نظارت کند.

- احیا، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها در سطح هشتصد و پانزده هزار هکتار

- ارتقای پوشش صددرصدی حفاظت از جنگل ها، مراتع و اراضی ملی و دولتی و مناطق چهارگانه زیست‌محیطی با مشارکت جوامع محلی و ارتقای ضریب حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور به‌منظور پایداری جنگل ها و همچنین تعادل‌بخشی دام و مراتع سالانه حداقل 10 درصد.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست در خصوص این موضوع و با اشاره به اینکه دغدغه‌های رهبری نسبت به حفظ محیط زیست بسیار قابل قدردانی است، گفت: سال گذشته، مقام معظم رهبری بیانات و توصیه‌هایی در جمع مسئولان مربوطه درخصوص حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی مطرح کردند؛ هرچند درجلسات بعدی با مقام معظم رهبری ایشان گلایه مند بودند که چرا به تأکیدات درحفظ محیط زیست از سوی مسئولان توجه نمی شود؛ اما به هر حال در سال گذشته گام های بسیار امیدوار کننده ای در جهت حفظ محیط زیست برداشته شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم که مسئولان توجه بیشتری به اجرای منویات و نظرات رهبری در خصوص حفظ محیط زیست داشته باشند، زیرا تخریب ها درمحیط زیست امنیت ملی کشور را با مخاطره روبه رو کرده، ضمن اینکه مشکلات فعلی درحوزه آب، ریزگردها و آلودگی هوا بسیار مخاطره آمیز است.

وی تأکید کرد: در خصوص صیانت از جنگل‌ها باید با افتخار اعلام کرد، احکام قابل قبولی در قانون برنامه ششم تصویب شد به ویژه به مسأله قطع دست متجاوزان جنگل ها و منابع طبیعی و افزایش حساسیت ها نسبت به حفظ منابع طبیعی در برنامه ششم بسیار توجه شد؛ بنابراین، در لایحه برنامه ششم قوانین بازدارنده و کارآمدی درجهت حفظ منابع طبیعی تصویب شد.

رئیس فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با عمل مسئولان اجرایی به منویات رهبری و افزایش نظارت ها بر اجرای قوانین بتوان درعرصه حفظ منابع طبیعی و محیط زیست موفقیت های لازم را کسب کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر