بازدید 3811

تهران منکر نیاز دمشق به اصلاحات سیاسی نیست

کد خبر: ۶۷۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 24 March 2017
حسین امیرعبداللهیان که از دیپلمات های کهنه کار دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی شناخته می شود ظرف شش ماه گذشته در کسوت دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل ، فعالیت داشته است.

وی که دارای مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است ، در سمت هایی نظیر معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه،‌ مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور بحرین، معاون مدیر کل خلیج فارس و رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد ایفای نقش کرده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت بیان داشت که «تفاوت هویتی میان ترامپ و اوباما وجود ندارد و اختلافات آنها ظاهری است.» و تصریح کرد که «ریشه جنگ سوریه در حفظ امنیت رژیم صهیونیستی از تهدیدات بیداری اسلامی بوده است»

وی تاکید داشت که « انحراف بیداری اسلامی تحت عنوان بهارعربی توطئه غربی ها بوده است » و «حکومت سعودی به دلیل معضلات داخلی و خارجی رفتار هیستریکی در تنش زایی داشته است»

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه که مسئول مستقیم روابط ایران و عربستان بوده است می گوید که « ریاض هر زمان که احساس نیاز داشته باشد سفارت خود را در تهران بازگشایی خواهد کرد و این زمان ممکن است دوماه دیگر باشد شایدهم دو سال دیگر رخ بدهد.»

امیرعبداللهیان با پیش کشیدن مسئله روابط پارادوکسیال ریاض با قاهره تاکید کرد که « مصر برای جیب سعودی ها بزرگ است و آنها توانایی بهره کشی از آنها را ندارند.
دونالد ترامپ آمریکا

ژست متفاوت اما نتیجه یکسان ترامپ با اواما

امیرعبداللهیان در تحلیل رفتاری باراک اوباما و دونالد ترامپ گفت: روسای جمهوری پیشین و فعلی آمریکا در موضوعات خاورمیانه به ویژه پرونده تفاهم برجام تفاوت فاحشی بایکدیگر ندارند.

وی در ادامه افزود: اوباما با لبخند تفاهم برجام را نقض می کرد و امروز ترامپ بدون لبخند همان بدعهدی را انجام می دهد.

دستیارویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: ژست روسای جمهوری آمریکا شاید در ظاهر و ادبیات متفاوت باشد اما خروجی آنها یکسان است.

وی با پیش کشیدن سبقه تجاری ترامپ،گفت: رئیس جمهوری آمریکا بر مبنای سود و زیان اقتصادی رفتار می کند و مشخص نیست که سابقه تجاری وی در آینده آمریکا چه نتایجی در پی دارد البته ظرف ماه های اخیر شاهد آزمایش رفتاری سود و زیان ترامپ بوده ایم.

این دیپلمات تاکید کرد: روسای جمهوری آمریکا عمدتا براساس تصمیم سیستماتیک حکومت ایالات متحده رفتار می کنند که ترامپ  در این غالب همان اوباما خواهد بود با چاشنی پررنگ تر جنگ طلبی اما ترامپ به عنوان پدیده متفاوت نیازمند اندکی زمان است.
لیبی

بهار عربی مقدمه انحراف بیداری اسلامی

امیرعبداللیهان با پیش کشیدن وضعیت وخیم خاورمیانه گفت: حدود شش سال پیش موج بیداری اسلامی متاثر از مردم سالاری دینی با انگیزه های دموکراسی خواهانه در کشورهایی که از دیکتاتورهای عرب رنج می بردند شکل گرفت و این حرکت علی رقم سرکوب ها همچنان ادامه یافته است.

وی در ادامه افزود: حرکت بیداری اسلامی در کشورهایی نظیر بحرین سرکوب شده است یا در کشورهایی نظیر لیبی به انحراف کشیده شده است ولی در واقعیت بیداری اسلامی با غلظت های متفاوت همچنان وجود دارد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: همزمان با شکل گیری موج بیداری اسلامی ، اطاق فکر لابی های صهیونیستی در آمریکا و برخی شاهزاده های سعودی تلاش کردند ایفای نقش کنند. آنها با شکل دهی یک جریان انحرافی تکفیری که اتفاقا دارای شباهت هایی با مبنای رفتار القاعده داشت ، تروریسم تکفیری را بنیان گذاشتند که نتیجه آن خروجی حرکت دموکراسی خواهانه را به خشونت تکفیری و درگیری های مذهبی تبدیل کرد.

وی در تشریح خواسته های بیداری اسلامی گفت: حرکتی که از تونس و مصر آغاز شد و تا یمن و بحرین گسترش یافت تحت عنوان بیداری اسلامی قابل تفسیر بود که با روش های دموکراتیک منجر به افزایش قدرت گروه های مبارز اسلامی می شد و در این شرایط منافع نامشروع رژیم صهیونیستی در معرض تهدید قرار می گرفت.

این دیپلمات تاکید کرد: واقعیت محرز جریان بیداری اسلامی این بود که با افزایش قدرت جریان مقاومت ، مسئله قدس اشغالی مورد توجه جهان اسلام قرار گرفت و طراحی تروریست های تکفیری فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت اطلاق بیداری اسلامی به حرکت های دموکراسی خواهانه اخیر جهان عرب ، گفت: اطاق فکر نهادهای اطلاعاتی غرب در رسانه های آنها با طرح عنوان بهار عربی اهداف آشکار و پنهانی را دنبال می کردند. نخست این که بهار عربی ، هویت بیداری اسلامی را با رنگ و بوی ناسیونالیسم عربی تحت الشعاع قرار دهند  و در نهایت این گونه القاء کنند که این حرکت همانند بهار زودگذر و بدون نتیجه است.

امیر عبداللهیان ضمن شاخص خواندن قدرت نرم گفتمان جمهوری اسلامی گفت: عمده حرکت هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خاورمیانه شکل گرفت از منش و گفتمان ایران متاثر بوده است و این واقعیتی غیرقابل کتمان در بیداری اسلامی است.
داعش

انتقام انحراف بیداری اسلامی از سوریه

سفیر سابق ایران در بحرین گفت: نوک پیکان انحراف بیداری اسلامی دمشق را نشانه گرفت زیرا سوریه جایگاه ژئوپلیتیکی منحصربه فردی در خاورمیانه دارد که توازن امنیت رژیم صهیونیستی را برهم می زند. حضور مقاومت در بلندی های جولان اتفاقی بود که قطعا با افزایش قدرت جریان مقاومت پررنگ تر می شود و تل آویو نیازمند تنش و درگیری داخلی در سوریه بود.

وی تصریح کرد: حکومت سوریه به رهبری مرحوم حافظ اسد در جریان هشت سال جنگ تحمیلی تنها حکومت عرب بود که در کنار ایران ایستاد و علی رقم تمام پیشنهادات وسوسه انگیز شورای همکاری های خلیج فارس از تهران در مقابل صدام حمایت کرد. آنچه که امروز در سوریه رخ می دهد نتیجه مهندسی معکوس رژیم صهیونیستی علیه بیداری اسلامی و ایران است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد:در سال های اخیر ، بشار اسد تنها رهبر جهان عرب است که از حزب الله و جریان مقاومت  در مقابل رژیم صهیونیستی حمایت کرد ه است. هیچ کس نمی تواند منکر شود که سوریه در تقویت بنیه مقاومتی و همکاری با مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس نقش مهمی ایفا کرده است .

شرح عملیات مهندسی معکوس علیه دمشق

معاون اسبق عربی و آفریقای وزارت امورخارجه گفت: حدود شش سال پیش و همزمان با شکل گیری تنش ها در سوریه شاهد هجمه رسانه های غربی بودیم که تلاش کردند سرکوب بهارعربی را به عنوان ریشه درگیری ها معرفی کنند اما واقعیت مهندسی معکوس و انحراف بیداری اسلامی بوده است.

وی در تشریح چگونگی آغاز درگیری های سوریه گفت: به فاصله 3 ماه از تحولات بیداری اسلامی در سال 2011 ، درگیری های سوریه شکل گرفت. براساس الگوی رفتاری بیداری اسلامی اعتراضات ظرف چند روز و به فاصله کوتاه شکل گرفت و تحولات سوریه نشان می داد که مردم این کشور آمادگی انقلاب یا حتی شورش برعلیه دمشق را نداشته اند.

امیر عبداللهیان با تشکیک حوادث سوریه گفت: بارزترین خصلت های بیداری اسلامی این بود که پایتخت کشورهای عرب ، یک میدان مشهور و با استفاده از فضای مجازی شکل گرفتند. در مصر میدان التحریر قاهره ، میدان التغییر در یمن ، میدان لولو در بحرین به عنوان تمرکز انقلابات وجود داشت اما در سوریه ما شاهد انقلاب از یک شهر کوچک مرزی با نام درعا بودیم که دو نفر مسلح خارجی که وارد درعا شده بودند در مناره های مسجدی که نماز جمعه خوانده می شد ، مردم را به رگبار بستند.

وی تاکید کرد: در جریان شکل گیری بحران سوریه ، برخلاف رویه بیداری اسلامی ، رسانه های سعودی و الجزیره نقش محوری در تحریک مردم ایفا کردند و شبکه های فضای مجازی جایگاهی نداشتند.
پرچم سوریه

نیاز سوریه به اصلاحات سیاسی

امیرعبداللهیان با اشاره به سواستفاده سعودی ها از فضای سیاسی سوریه گفت: ایران هرگز منکر این نشده بود که دمشق نیازمند اصلاحات سیاسی است و تهران خواهان تحزب با الگوگیری از مردم سالاری دینی شده بود. جمهوری اسلامی در جلساتی این مساله را مطرح کرده بود و بنا بود که ساختار سیاسی و حکومتی سوریه تغییراتی رخ دهد اما هجمه مهندسی معکوس صهیونیستی اجازه این اتفاق را نداد.

وی در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر حقانیت از دولت سوریه ، مردم این کشور را در مقابل رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. بشاراسد همچنان رئیس جمهوری مشروع و قانون سوریه است و همه طرف ها باید به این موضوع احترام بگذارند اما تهران همانند گذشته مطالبات سیاسی را دنبال کرده و با برخی طیف های اپوزیسیون سیاسی سوریه دارای ارتباط است.

چانه زنی های تهران برای مذاکرات صلح سوریه

معاون اسبق عربی و آفریقای وزارت امورخارجه گفت: در ابتدای شکل گیری تنش های سوریه و در زمان وزارت امورخارجه صالحی ، ایران اولین کشوری بود که تلاش کرد دولت و معارضین سوریه را دور یک میز برای مذاکرات سیاسی گردهم جمع کند.تعداد زیادی از معارضین سوری و حتی برخی طیف ها که قائل به همکاری با دمشق نبودند نمایندگانی را برای مذاکرات سیاسی به ایران فرستادند تا مسئله از طریق مذاکرات سیاسی حل و فصل شود اما مداخلات خارجی اجازه این اتفاق را نداد.

وی در تشریح طیف های مخالفان و معارضان سوری گفت: برخی گروه های معارضین اعتقادی به خشونت ندارند و هرگز تا امروز دست به اسلحه نبرده اند ، این گروه معتقد به راه حل سیاسی هستند. در مقابل این گروه طیف هایی قرار دارند که با توسل به خشونت اهداف خود را دنبال کرده اند ؛ برخی از آنها تروریست هایی با هویت سوری هستند که از خارج حمایت می شوند ، برخی دیگر تروریست هایی با هویت های غیر سوری نظیر چچنی ، خاورمیانه ای یا اروپایی هستند و در نهایت سوری هایی هستند که همانند آهن ربا جذب تروریست های خارجی تکفیری شدند.
دیدار امیرعبداللهیان با همسر شهید قنطار

کارشکنی علیه مذاکرات آشتی ملی دمشق

این دیپلمات تاکید کرد: جمهوری اسلامی از ابتدا در مورد گروه های تروریستی و انهایی که دست به اسلحه برده اند هرگز وارد مذاکره سیاسی نشده است. معارضین سیاسی سوریه همیشه مورد توجه تهران بوده اند.

 وی در ادامه افزود: معارضین سوری در چانه زنی های غیر رسمی در برهه های زمانی متعدد خواهان آشتی ملی در سوریه شده انداما نقشه آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی که فروپاشی نظام سوریه تدارک دیده شده بود به آنها اجازه نمی دادند که به موفقیتی دست پیدا کنند و عملا طرح آشتی ملی ناکام می ماند. گاف محاسباتی معارضین اینجا بود که گمان می کردند با گذشت زمان دولت بشاراسد تضعیف خواهد شد و آنها می توانند امتیازات جدیدی را مطالبه کنند.

امیر عبداللهیان همچنین تاکید کرد: واقعیت جنگ سوریه این است که تحولات این کشور نه بیداری اسلامی است ، نه بهارعربی است ، نه شورش اعتراضی است ؛ سوریه صحنه آوردگاه جنگ جبهه مقاومت با تروریسم تکفیری است. روسیه تنها کشوری است که ایران را در این جنگ در جهت حفظ امنیت خاورمیانه همراهی کرده است.

نقش سعودی در انحراف بیداری اسلامی

امیرعبداللهیان با بیان این که عربستان در تشدید جنگ سوریه و ایجاد تروریسم تکفیری نقش مستقیم داشته است ، گفت: رفتارهای هیستریک سعودی نسبت به بیداری اسلامی را نباید به طور سطحی مورد بررسی قرار گیرد. مجموعه اقدامات سعودی را باید با درنظر گرفتن فاکتورهای متنوع در سطح داخلی ، منطقه ای و بین المللی تحلیل کرد.

وی در تشریح وضعیت داخلی حکومت عربستان گفت: جنگ قدرت شاهزاده های سعودی و بحران مالی مسائل پرتنشی هستند که رفتارهای حکومت عربستان را تحت تاثیر قرار داده است. به موازات این دو فاکتور ، سیستم بسته حکومت سعودی با توجه به تغییرات اساسی مفاهیم در دنیای امروز به یک دغدغه کشنده در ریاض تبدیل شده است.

سفیر سابق ایران در بحرین گفت: بسیاری از مفاهیم که در گذشته از فاکتورهای اقتدار حکومت ها محسوب می شدند در معادلات امروز جهان جایگاهی ندارند. در حوزه افکار عمومی تا یک دهه قبل دولت ها و رسانه های قدرتمند به افکار عمومی جهت دهی می کردند اما این روند کارآیی خود را از دست داده و این افکار عمومی است که رفتار دولت ها را تحت تاثیر قرار می دهند که با اضافه شدن فضای مجازی موجب قدرت محارناپذیر مردم می شود.

وی ضمن تاکید بر این که عربستان از تغییرات یک دهه اخیر خاورمیانه به ویژه پس از ساقط شدن رژیم صدام ناراضی است ، گفت: اگرچه عراق از حملات گاه و بی گاه تروریست های وابسته به القاعده رنج می برد اما بهره مندی بغداد از دموکراسی منحصر به فرد و ثبات سیاسی این کشور اتفاقی نبود که سعودی ها تحمل سرایت آن را به جهان عرب داشته باشند. سعودی ها با تحریک گسل های مذهبی و حمایت از بقایای رژیم بعثی صدام ، پای تروریست های تکفیری را به عراق گشودند.

امیرعبداللهیان گفت: رفتار سعودی در جنگ طلبی علیه دولت و ملت عراق اتفاق تازه ای نیست و ایران طعم این رفتار را در حدود 3 دهه قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی سال1979 میلادی در تحریک رژیم صدام برای حمله به ایران مزه کرده است. واقعیت اینجاست که سعودی ها ، حضور یک حکومت دموکراتیک مبتنی بر مردم سالاری دینی را تحمل نمی کنند.

وی تاکید کرد: سعودی ها به دلیل چالش های درونی در تعارض با دموکراسی ، همواره واکنش های هیستریک نشان داده اند. تسلیح و اعزام تروریست های تکفیری بع عراق اتفاقی ناخوشایند است که سعودی ها در تقابل با روند دولت - ملت سازی عراق نشان دادند.آنچه که امروز برای تهران محرز شده این است که عناصر اطلاعاتی سعودی در کنار تروریست های تکفیری حضور دارند تا اجازه ندهند آرامش به عراق و سوریه بازگردد.
سعودالفیصل

ناکامی زمزمه آشتی ریاض با تهران

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه با پیش کشیدن سفر به جده و آخرین دیدارش با وزیرخارجه اسبق سعودی گفت: مرحوم سعود الفیصل نزدیک به 3 دهه وزیر خارجه سعودی بود و ما بنا داشتیم که مذاکراتی را بین وزرای خارجه ایران و عربستان برگزار کنیم که این شاهزاده بلند پایه از من به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی در کاخ سلطنتی خود پذیرایی کرد

ادامه حیات سعودالفیصل مانع بسیاری از رفتارهای خصمانه سعودی می شد

وی در ادامه گف: سعود الفیصل در گفت و گوهایی که داشت ؛ مواضعی را مطرح کرد که شاید اگر عمرش اجازه می داد مانع بسیاری از رفتارهای خصمانه سعودی می شد. وزیرخارجه سعودی با صراحت می گفت که آمریکایی ها همان برنامه ای که در مورد حسنی مبارک ، بن علی و علی عبدلله صالح اجرا کردند ، درباره سعودی ها عملیاتی خواهند کرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: وزیرخارجه عربستان در آخرین دیدار خود ضمن نگرانی درباره برنامه آمریکا علیه سعودی ها ، از نتیجه اقدامات داعش نیز به شدت وحشت داشت و بیان می کرد که داعش خیلی زود سراغ عربستان می آید و برای ریاض دردسرساز خواهد شد.

کج فهمی سعودی درباره ایران

این دیپلمات کشورمان گفت: سعودی ها خود را خادمین حرمین شریفین می نامند و مدعی رهبری جهان اسلام هستند اما به دلیل فقدان ساختارهای دموکراتیک نمی توانند ادعای خود را به کرسی عمل بنشاند.در کنار معضل مشروعیت داخلی که ریشه در سیستم حکومتی فسیل شده آنها دارد ، بحران مالی با ریخت و پاش های شاهزاده های سعودی موجب تزلزل بنیان های اقتدار آنها شده است که در نهایت با تنش های خانوادگی برای آنها گران تمام خواهد شد.

وی تصریح کرد: سعودی ها در منطقه برای تحقق منافع ریاض تلاش کردند با نقش غیرسازنده تخریبی وارد عمل شوند تا به نقطه مطلوب عربستان دست پیدا کنند اما این رفتار برای آنها تبعاتی داشه است.

این دیپلمات کشورمان ضمن اشاره به تشدید رفتارهای خصمانه سعودی پس از آغاز مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 و تفاهم برجام گف: چانه زنی های ایران در مورد مسائل هسته ای اتفاقی بود که بالانس و تعادل جایگاهی عربستان را در منطقه و سیستم ایران هراسی غرب برهم زد. سعودی ها براساس یک کج فهمی محض ، گمان می کردند که مذاکرات ایران و آمریکا در غالب گروه 1+5 به موضوعاتی فراتر از مسائل اتمی کشیده شده است.

وی تاکید کرد: دیپلمات های جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات اتمی براساس منویات مقام معظم رهبری در مذاکرات حضور داشتند و هرگز مسئله ای به جز موضوعات اتمی در چانه زنی ها مطرح نشده است. آنچه که رهبری نظام بیان می کنند در حقیقت ریل گذاری جمهوری اسلامی است که همه ارکان حکومت شامل دولت ، مجلس و قوه قضائیه براساس آن حرکت می کنند اما سعودی ها هنوز این واقعیت رفتاری ایران را درک نکرده اند.

امیرعبداللهیان گفت: کج فهمی سعودی ها باعث شد که توازن خود را از دست بدهند ، عربستان شروع به لشگر کشی در ارتباط با مناطق دیگر کرد و حتی با برخی دوستان جمهوری اسلامی در حاشیه خلیج فارس وارد تنش شدند.نکته حائز اهمیت اینجاست که عربستان سعودی در رابطه با مذاکرات ایران و 1+5 فریب امریکا و رژیم صهیونیستی را خودرند

سعودی های تضعیف شده مطلوب ترین وضعیت را برای نوشتن دیکته های تل آویو دارند

وی با اشاره به حملات سعودی علیه یمن گفت: عربستان سعودی در ورود به جنگ در یمن ، بزرگ ترین گاف خود را مرتکب شد. در نگاه تل آویو ، سعودی های تضعیف شده مطلوب ترین وضعیت را برای نوشتن دیکته های تل آویو دارند.

امیرعبداللهیان تاکیدکرد: نکته ای سعودی ها نمی دانند این است که آمریکا در تدارک بالکانیزاسیون عربستان است و توطئه ای که علیه عراق ، سوریه  و ترکیه آغاز شده شامل حال آنها نیز می شود. تهران با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی برنامه های آمریکا را علیه تهران و جبهه مقاومت تا کنون ناکام گذاشته است اما عربستان تبعات دیکته صهیونیست ها را در آینده نه چندان دور خواهد دید.
دیدار امیرعبداللهیان با سفیر مالی در ایران

زمان بازگشایی سفارت عربستان در تهران

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه  که مسئولیت مستقیم پرونده عربستان را در دستگاه دیپلماسی برعهده داشته است ، گفت: عربستان به دلیل وحشت از نتیجه مذاکرات اتمی و تفاهم برجام ، تلاش کرد با تنش آفرینی منافع خود را محقق کند. سعودی ها پس از فاجعه منا به شکلی گستاخانه شیخ نمر ، رهبرشیعیان عربستان را اعدام کردند تا رویکرد خصمانه خود را علیه ایران تکمیل کنند. متاسفانه حادثه سفارت عربستان بهانه دست ریاض داد و روابط نیم بند دیپلماتیک طرفین قطع شد.

وی تصریح کرد: عادل الجبیر،وزیرخارجه سعودی در واشنگتن آغاز عملیات نظامی علیه یمن را اعلام کرد تا نشان دهد بیش از نقش دیپلماتیک به عنوان وزیرجنگ عربستان ایفای نقش کند. سعودی ها از تمام ظرفیت های خود تلاش کردند رابطه ایران با کشورهای خاورمیانه را با چمدان های پول تحت الشعاع قرار دهند.

امیرعبداللهیان در ادامه افزود: نکته مهمی که در این ارتباط وجود دارد این است که عربستان ، نیاز به ایجاد تنش علیه ایران در منطقه داشت تا بازی قطع روابط دیپلماتیک با تهران را در ستور کار فرار دهد. عملا ایران در برخورد با عربستان تا امروز خویشتنداری کرده و راه را برای از سرگیری روابط باز گذاشته است.

وی ضمن اشاره به خبرهایی که اخیرا درباره میانجی گری بین ایران و عربستان در رسانه ها منتشر شده است ، گفت: پس از قطع روابط ایران و عربستان ، هیئت های دیپلماتیک از پاکستان ، الجزایر و برخی کشورهای دیگر برای میانجی گری به تهران آمدند و جمهوری اسلامی همواره گفته است که روابط را قطع نکرده است و سعودی ها فعلا اعتقادی به روابط دیپلماتیک با تهران ندارند.

دستیار اموربین الملل رئیس مجلس با بیان این که سعودی ها تمایلی به میانجی گری در روابط با ایران ندارند ، گفت:  سعودی ها هیچ گزینه ای جز از سرگیری رابطه با تهران ندارن د اما زمان تحقق این اتفاق مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که ظرف کمتر از دو هفته دیگر سفارت عربستان در تهران بازگشایی شود ، این احتمال هم وجود دارد که تا دو سال آینده هیچ اتفاقی رخ ندهد. مساله اساسی اینجاست که  ریاض باید احساس نیاز کند تا روابط دو کشور از سرگرفته شود.

وی در نهایت تاکید کرد: لازم است منهای هرگونه بحث و تحلیل باید روی این نکته پافشاری کنم که ایران و عربستان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار در خاورمیانه و جهان اسلام هستند. روابط عادی تهران و ریاض می تواند سهم مهمی در بازگشت آرامش به خاورمیانه داشته باشد اما نیازمند عقلانیت سعودی ها هستیم.
مصر و عربستان

دوگانه عشق و نفرت مصر و عربستان

امیرعبداللهیان به عنوان معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه کشورمان در گذشه سفرهای متعددی به قاهره داشته است ، گفت: مصر اگرچه ظاهرا اقتدار گذشته خود را از دست داده است اما در این وضعیت هم انچنان دارای اهمیت و جایگاه ویژه است که توانایی تغییر نگرش جهان عرب را دارد.

وی در ادامه افزود: در زمان ریاست جمعهوری محمد مرسی سفرهای زیادی به مصر داشتم و در زمان مراسم تحلیف آقای السییسی حضور یافتم. در طول این سفرها با عمرو موسی که مهندسی پشت پرده مصر را برعهده داش دیدارها و مذاکراتی داشتم. آنچه دریافت کرده ام این است که مصر در جیب عربستان سعودی قرار نمی گیرد. سعودی ها کوچک تر از ان هستند که سوار مصر شوند و همین مساله موجب بروز تنش هایی میان طرفین شده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به امیدهایی که محمد مرسی در زمان ریاست جمهوری مصر به سعودی ها بسته بود ، گفت: رئیس جمهوری مصر گمان می کرد که عربستان بزرگ ترین حامی قاهره خواهد بود اما ریاض در پشت لبخندهایش به محمد مرسی دنبال سقوط وی بود. عربستان معتقد بود که تغییر نظام مصر از دیکتاتوری حسنی مبارک به سیستم دموکراتیک ، موجب شکل گیری تهدیدات متنوعی علیه عربستان و سیستم های پادشاهی حاشیه خلیج فارس خواهد کرد. اتفاقی که رخ داد در جریان ساقط شدن مرسی این بود که اماارات و عربستان نقش مستقیم داشتند که بخشی از آن مربوط به رفتار اخوانی آقای مرسی بوده است.

وی در تحلیل رفتاری عربستان در رابطه با مصر گفت: عربستان دنبال این است که با پول و نفت مصر و فعالیت های مدنی جامعه این کشور را کنترل کند. ریاض معتقد است که با کنترل مصر تاثیر گذاری این کشور را مهار خواهد کرد. عربستان با روی کار آمدن السیسی ، رئیس جمهوری مصر قول ها و وعده های زیای به قاهره داده است اما نتوانسته به تعهدات خود عمل کند. عربستان در مقطعی تلاش کرد که مصر را به خود وابسته کند اما باتوجه به دردسرهایی که با آن مواجه شده است به طور ناگهانی تعهدات خود را نقض کرد.

این دیپلمات تاکید کرد: مصر صرف نظر از این که چه کسی به عنوان رئیس جمهوری در قاهره داشته باشد در نگاه سعودی ها به عنوان یک تهدید نگریسته می شود که باید به هر روش ممکن مورد تطمیع قرار گیرد.

پرستیژ روابط ایران و مصر

امیرعبداللهیان در واکنش به خبرهای جسته و گریخته ای که در رسانه های مصری درباره روابط تهران و قاهره منتشر می شود ، گفت: در مصر سطحی از نخبگان فرهنگی و اجتماعی وجود دارند که همواره با ایران در ارتباط بوده اند و از گسترش روابط اسقبال می کنند. نکته حائز اهمیت اینجاست که در میان سیاسیون مصری هم حامیان تعامل تهران و قاهره هم کم نیستند.

وی تصریح کرد: ظاهرا روابط ایران و مصر در سطح دفترحافظ منافع است اما در واقعیت پرستیژ روابط دوکشور در سطح سفیر است. در عمل نماینده ای که به عنوان رئیس دفتر حافظ منافع در تهران حضور دارند به لحاظ جایگاهی در حد و اندازه سفارت است و همین مسئله در مورد نماینده ایران در قاهره صدق می کند.

دستیاراموربین الملل رئیس مجلس گفت: انتظارات از روابط ایران و مصر هنوز محقق نشده است اما قاهره به دلیل ملاحظاتی که دارد سطح تعاملات را به سفارت ارتقا نداده است.سعودی ها با وعده کمک های مالی تلاش زیادی کرده اند که مانع روابط دیپلماتیک تهران و قاهره شوند. به موازات این مسئله سیاست های ایران هراسی هم مانعی جدی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: هیچ دوملتی در خاورمیانه همانند ایران و مصر دارای پیوندهای تاریخی و منافع مشترک نیستند. قاهره و تهران توانایی تاثیرگذاری شگرفی در جنگ با تروریسم تکفیری هستند اما توپ روابط امروز در زمین مصری ها است و آنها می توانند در این راه گام بردارند./
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل