بازدید 3014

اقدام آنکارا صادرات‌غلات‌ازروسیه به ترکیه‌رامتوقف کرد

اقدام ناگهانی ترکیه در تبدیل تعرفه صفر درصدی غلات وارداتی از روسیه به 130 درصد، افزون بر احتمال بروز کندی در روند بازسازی روابط، شرایط شبه ممنوعیت را برای صادر کنندگان روسی در این بخش ایجاد کرده است.
کد خبر: ۶۷۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 24 March 2017
اقدام ناگهانی ترکیه در تبدیل تعرفه صفر درصدی غلات وارداتی از روسیه به 130 درصد، افزون بر احتمال بروز کندی در روند بازسازی روابط، شرایط شبه ممنوعیت را برای صادر کنندگان روسی در این بخش ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، مسکو که هنوز محدودیت های اعمال شده بر واردات محصولات از ترکیه پس از واقعه ساقط شدن بمب افکن روسی با اقدام این کشور در سال 1394 را کامل لغو نکرده، اکنون در برابر شبه ممانعت آنکارا از ورود غلات روسیه قرار گرفته است.

در سال کشاورزی گذشته منتهی به پایان تابستان، ترکیه با خرید سه میلیون تن گندم از روسیه پس از مصر با تقریبا 5.8 میلیون در ردیف دوم قرار گرفت.

اقدام جدید آنکارا علیه مسکو در حالی شکل گرفته که رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه دو هفته پیش در مسکو با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند و نتیجه نشست ها نیز مثبت اعلام شد. 

روزنامه نزاویسیمایا گازتا امروز (جمعه) نوشت: ترکیه با تعیین تعرفه 130 درصدی برای گندم، ذرت، تخمه و روغن آفتابگردان وارداتی از روسیه، سبب جلوگیری از صادرات محموله آماده انتقال گندم به ارزش 500 میلیون دلار شده است که اکنون در سیلوها قرار دارد و می تواند فاسد شود.

الکساندر تکاچوف وزیر کشاورزی روسیه در واکنش به این وضعیت اعلام کرده، می توان بازاری دیگر برای غلات یافت، اما این رسانه نوشته است با توجه به اینکه صادرکنندگان روسی به بازار ترکیه عادت دارند، یافتن یک مشتری دیگر برای دو میلیون تن غلات دشوار خواهد بود.

روسیه سال گذشته با تولید بیش از 100 میلیون تن غلات جایگاه بزرگ ترین تولید کننده در این بخش را به خود اختصاص داد و کانادا و آمریکا نیز در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

پس از ساقط شدن بمب افکن روسی بر فراز سوریه در آذر ماه سال گذشته با شلیک موشک از جنگنده ترکیه ای، همکاری های اقتصادی آنکارا و مسکو آسیب زیادی دید که شتاب بخشی برای بازسازی آن نیز از محورهای دو سفر اردوغان به ترکیه بود. 

مناسبات مسکو و آنکارا پس از این واقعه به شدت تیره شد و روسیه روابط بازرگانی به ویژه در بخش کشاورزی و گردشگری را با ترکیه قطع کرد و سبب کاهش چند میلیارد دلاری ارزش همکاری های اقتصادی دو کشور شد. 

روند تیرگی روابط پس از نامه اردوغان به پوتین که از سوی کاخ کرملین عذرخواهی اعلام شد، پایان یافت و مذاکرات سران و مقام های بلندپایه روسی-ترکیه ای نیز تحرک نسبی در روابط دو کشور را فراهم کرده است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر