بازدید 19598
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ» تا «سود پورشه از فروش هر خودرو چقدر است؟»

این پیمانه موضوعاتی همچون قیمت نفت در روز پنجشنبه، علت اصلی افزایش بهای جهانی طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، صادرکنندگان انبه هند به دنبال ورود به بازار ایران، پرونده مالیاتی اپل در نیوزیلند، افزایش واردات نفت چین از ایران، عدم توافق بر سر قیمت گاز صادراتی ایران به هند، بحران قطع همکاری شمار بسیاری از شرکت ها با یوتیوب و جولان شیرخشک های هلندی و ترک در کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 24 March 2017
از «افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ» تا «سود پورشه از فروش هر خودرو چقدر است؟»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون قیمت نفت در روز پنجشنبه، علت اصلی افزایش بهای جهانی طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، صادرکنندگان انبه هند به دنبال ورود به بازار ایران، پرونده مالیاتی اپل در نیوزیلند، افزایش واردات نفت چین از ایران، عدم توافق بر سر قیمت گاز صادراتی ایران به هند، بحران قطع همکاری شمار بسیاری از شرکت ها با یوتیوب و جولان شیرخشک های هلندی و ترک در کشور را در بر دارد.


افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ

بهای مرغ در بازار، با ۴۵۰ تومان افزایش نسبت به دو روز قبل به ۸۴۰۰ تومان رسیده است، بر اساس اعلام اتحادیه پرنده و ماهی روز پنج شنبه، قیمت مرغ زنده ۵۲۰۰ تومان، نرخ هرکیلوگرم مرغ آماده طبخ در عمده فروشی درب کشتارگاه (به صورت نقدی) ۷۶۰۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی (به صورت نقدی) ۷۷۵۰ تومان و فروش درب واحدهای صنفی (مراکز خرده فروشی) ۸۴۰۰ تومان است. به گزارش مهر، براین اساس قیمت هرکیلوگرم ران مرغ ۷۵۰۰ تومان، سینه بدون کتف ۱۴ هزارتومان و سینه با کتف ۱۳ هزارتومان است.

قیمت نفت کمی افزایش یافت

قیمت نفت در روز پنجشنبه اندکی افزایش یافت اما بازار با توجه به ذخایر نفت خام انبار شده امریکا و افزایش عرضه، سران اوپک را برای کاهش عرضه جهانی به تلاش وا داشته است. به نقل از رویترز، روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین‌الملل، نسبت به قیمت بسته‌شده روز قبل حدود 38 سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 51.02 دلار معامله شد، این در حالی است که معامله آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز، با افزایش 36 سنت نسبت به‌روز قبل بشکه‌ای 48.40 دلار صورت گرفت.

علت اصلی افزایش بهای جهانی طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو چیست؟

بخشی از پاسخ این پرسش آن است که سرمایه گذاران بین المللی به نرخ بهره واقعی توجه دارند نه نرخ بهره اسمی و این مسأله موجب تقویت قیمت جهانی طلا شده است. کاهش ارزش دلار نیز تأثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. در چرخه کنونی ارزش دلار ۲۲ درصد رشد داشته و پیش بینی می شود تا اواسط امسال نیز ۲ درصد دیگر افزایش یابد ولی تا سه ماه نخست ۲۰۱۸ میلادی بخشی از ارزش دلار کاهش خواهد یافت. عامل مهم دیگری که می تواند موجب رونق قیمت طلا در سال جاری شود، تقاضای هند است. تقاضای طلای هند سال گذشته با ۲۱ درصد کاهش به کمتر از ۶۷۵ تن رسیده است این رقم در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۸۵۷۷ تن رسیده بود. اجرای اصلاحات اقتصادی و ارزی در هند تأثیر زیادی بر افت شدید واردات طلای این کشور داشته است.  ولی نشانه های مثبتی از افزایش واردات طلای هند در سال ۲۰۱۷ وجود دارد به طوری که در ماه فوریه واردات طلای این کشور بیش از ۸۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۵۰ تن رسیده است. رشد فزاینده صنعت جواهرات مهمترین عامل رشد واردات طلای هند بوده است. البته این مسأله در بازار چین ظاهرا با اهمیت کمتری روبرو بوده است. تقاضای نه چندان قوی جواهرات در چین و افت تقاضای سرمایه گذاری کاملا مشهود بوده است.

صادرکنندگان انبه هند به دنبال ورود به بازار ایران

انجمن صادرکنندگان انبه هند اعلام کرد: این کشور در حال ارزیابی شرایط برای آغاز صادرات انبه به ایران است. به گزارش فارس، هند هم اکنون به آمریکا، استرالیا و اتحادیه اروپا انبه صادر می‌کند و قصد دارد در اولین تلاش به بازار کشاورزی دو کشور کره جنوبی و  ایران نیز طی سال جاری نفوذ کند. بنا به اعلام این انجمن قرار است طی هفته‌های آینده هیأت‌هایی از دو کشور برای بررسی شرایط موجود به هند سفر کرده و مذاکراتی در این باره شکل گیرد. هندی‌ها اعلام کردند که با توجه به هزینه حمل کالای انبه به ایران هنوز تصمیم آنها برای صادرات این محصول به ایران قطعی نشده است.

کمپانی اپل از سال 2007 در نیوزیلند مالیات نپرداخته است

شرکت اپل طی ده سال گذشته در نیوزیلند مالیات مربوط به سود خود را پرداخت نکرده است. به نقل از یورونیوز، گزارش رسانه های این کشور نشان می دهد فعالیتهای کمپانی اپل در نیوزیلند از طریق شرکتی که در استرالیا ثبت شده هدایت می شده است. بدین ترتیب اپل حداقل از سال ۲۰۰۷ در نیوزیلند مالیات پرداخت نکرده است. بنا بر قوانین و مقررات مالیاتی بین استرالیا و نیوزیلند شرکت های فعال در دو کشور می توانند در یکی از آنها مالیات پرداخت کنند؛ بنابراین اپل مالیاتی معادل ۳۷ میلیون دلار در استرالیا پرداخت کرده است.

افزایش واردات نفت چین از ایران

بنا به آماری که طی روز گذشته از سوی گمرک چین ارائه شده است، واردات نفت این کشور از ایران در ماه فوریه نسبت به فوریه سال 2016 ، 18.1 درصد افزایش داشته است؛ بنابراین، چین در ماه فوریه به طور متوسط روزانه 658 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. صادرات نفت روسیه به چین نیز در ماه فوریه با 4.5درصد افزایش به روزانه 1.12 میلیون بشکه رسیده است. براساس آمار گمرک چین صادرات نفت عربستان به چین در این مدت 12.9 درصد کاهش یافته و به 1.24 میلیون بشکه در روز رسیده است. عراق نیز صادرات نفت خود به این کشور آسیایی را در ماه فوریه 12.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داد و به روزانه 789 هزار بشکه در روز رساند. صادرات نفت آنگولا به چین نیز بیشترین کاهش نسبی را در میان کشورهای تامین کننده نفت این کشور تجربه کرد و با 31.9 درصد افت نسبت به فوریه سال 2016 به 849 هزار بشکه در روز رسید. علی‌رغم کاهش 12.9 درصدی صادرات نفت عربستان به چین نسبت به سال گذشته این کشور همچنان بزرگترین تامین کننده نفت چین در جهان محسوب می‌شود. آمار گمرک چین نشان می‌دهد در میان کشورهایی که نفت چین را تأمین می‌کنند ایران بیشترین افزایش صادرات را در ماه فوریه به این کشور داشته است.

عدم توافق بر سرقیمت گاز صادراتی ایران به هند

یک مقام بلند پایه دولت هند اعلام کرد: به رغم توافق اولیه انجام شده بین هند و ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد B با ارزش تقریبی 3 میلیارد دلار و به رغم برگزاری چندین دوره مذاکرات بین دولتی در این زمینه به نظر نمی‌رسد تا پیش از سه ماهه سوم سال جاری شاهد امضا شدن قرارداد نهایی در این زمینه بین دو کشور باشیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیش‌تر قرار بود تا پایان ماه فوریه سال جاری قرارداد بین دولتی در این زمینه بین ایران و هند نهایی شده و امضا شود اما به نظر می‌رسد برای دومین بار این زمان‌بندی به هم خورده است. بنا به گفته این مقام هندی طرف ایرانی هنوز پیشنهاد سرمایه‌گذاری هندی‌ها را نپذیرفته است، چرا که مجبور است نرخ بازگشت سرمایه این شرکت را تضمین کرده و آن را در پیشنهاد هندی‌ها بسیار بالا ارزیابی کرده است. وی همچنین تأکید کرد: در عین حال توافق بر سر قیمت گاز صادراتی ایران به هند نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. هند قصد داشت با توسعه میدان گازی فرزاد B و همچنین ساخت تاسیسات مایع کردن گاز طبیعی LNG تولید شده را به هند منتقل کرده و از ایران خریداری کند تا بتواند بخشی از نیاز خود به انرژی را تامین کند.

بحران قطع همکاری تعداد زیادی از شرکت ها با یوتیوب ادامه دارد

شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون به جمع کمپانی هایی پیوسته که برای اعتراض به قرار داشتن تبلیغاتشان پیش از پخش تصاویر شوکه کننده و مروج تروریسم در شبکه یوتیوب وابسته به گوگل از این غول دنیای اینترنت خواسته اند تا پخش این تبلیغات را متوقف کند. این اعتراض ها از بریتانیا آغاز شد و اکنون شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون ارائه دهنده تجهیزات پزشکی و تولیدکننده دارو به آن پیوسته است. به گزارش یورونیوز، گوگل در واکنش ضمن عذرخواهی اعلام کرده نیروی کار و امکاناتش را برای کنترل بیشتر این ویدئوها تقویت می کند.

جولان شیرخشک های هلندی و ترک در کشور

بر اساس آمار گمرک در یازده ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری قریب به از 348 تن  شيرخشک اطفال ، به ارزش دلاری 3499274 و ارزش ریالی 106395806512 وارد کشور شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کشور هلند با صادرات بیش از 71 تن شيرخشک اطفال با ارزش دلاری 985079 و ارزش ریالی  30121745304 و همچنین کشور ترکیه با صادر کردن بیش از  25 تن شيرخشک اطفال، به ارزش دلاری 1062691 و ارزش ریالی 32240121470  جزو کشورهایی هستند که بیشترین صادرات به ایران را دارند. 

سود پورشه از فروش هر خودرو

فرقی نمی‌کند یک خودروساز در ساخت محصول خود با چه شیوه‌ای دست به کاهش قیمت بزند درهرصورت اتومبیل همچنان یک گزینه‌ی گران‌قیمت محسوب می‌شود اما این به معنی کسب سود سرشار برای تمامی خودروسازان نیست؛ البته به‌جز پورشه. این خودروساز آلمانی پول خوبی از ساخت خودروهای خود به جیب می‌زند. فروش ۲۳۸ هزار دستگاه در سال گذشته و کسب ۳.۹ میلیارد یورو ( ۴.۱ میلیارد دلار) سود درنتیجه میانگین سود پورشه برای هر خودروی فروخته‌شده ۱۷۲۵۰ دلار است. پورشه تقریباً می‌تواند به ازای فروش هر خودروی خود یک فولکس‌واگن جتا خریداری کند. اگر پورشه تصمیم به انجام چنین کاری داشته باشد، می‌تواند تنها با سود عملیاتی خود ۲۳۸ هزار دستگاه جتا خریداری کند. به گزارش بلومبرگ، البته این رقم به‌ طور میانگین محاسبه شده است. از این‌ روی، ممکن است سود برخی از مدل‌ها نظیر پانامرا توربو S هیبریدی یا پورشه 911 توربوی روباز بیشتر باشد. 


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱
دقت فرمودید که چین هنوز کمترین مقدار نفت راازبین کشورهای اشاره شده درگزارش ازایران وارد می کند حتی کمترازعراق وآنگولا.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل