بازدید 2012

فروش سلاح به عربستان ده برابرِ کمک به یمن!

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: انگلیس همچنان به انتقال سلاح به عربستان ادامه می‌دهد، درحالی که وخود را نگران یمن وانمود می‌کند.
کد خبر: ۶۷۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹ 23 March 2017
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: انگلیس همچنان به انتقال سلاح به عربستان ادامه می‌دهد، درحالی که وخود را نگران یمن وانمود می‌کند.

العالم- این روزنامه انگلیسی در مقاله ای به قلم راشا محمد نوشت: دولت انگلیس ده برابر میزانی که به یمن کمک کرده، به عربستان سعودی سلاح فروخته است. همانند همین اقدام را نیز ایالات متحده در زمان دولت اوباما انجام داده است. دولت جدید نیز، در ماه گذشته اعلام کرد توافق 300 میلیون دلاری برای فروش موشک های هدایت شونده را که در دوره اوباما متوقف شد، از سر خواهد گرفت.

در حالی که در یمن، بازارهای شلوغ و مملو از جمعیت به خرابه و مکانی متروکه تبدیل شده، بازار جهانی فروش سلاح در آمریکا و انگلیس به خاطر جنگ در یمن بسیار شلوغ و پر رونق است. در دو سال گذشته این دو کشور میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی برای حمله به یمن فروخته اند، سلاح هایی که بازارها و دیگر مناطق تجاری و مسکونی یمن را با خاک یکسان کرده اند.

تحلیلگر ایندیپندنت نوشت: بر اثر این بمباران ها و بر اساس آنچه خود من به عنوان شاهد عینی در یمن دیده ام، بسیاری از مرم عزیزان خود را از دست داده اند و تمامی زندگی شان به نابودی کشیده شده است.

اکنون پس از دو سال از آغاز جنگ این کشور به بحران انسانی رسیده است و 18 میلیون نفر از مردم آن نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

در این راستا، انگلیس و آمریکا حدود 371/5 میلیون پوند به یمن کمک کرده اند. اما به موازات آن تقریبا تمامی سلاح های استفاده شده در جنگ را برای عربستان فراهم آورده اند. از زمان شروع جنگ در ماه مارس 2015، انگلیس 194 مجوز صادرات سلاح به عربستان سعودی به ارزش 3/3 میلیارد پوند را صادر کرده است (یعنی 10 برابر بیشتر از مجموع کمک های بشر دوستانه ایالات متحده آمریکا و انگلیس برای مردم یمن). در این میان، این دو کشور درخواست ها برای عدم ارسال سلاح را نادیده گرفته اند. انگلیس در این زمینه با نادیده گرفتن ادعاها مبنی بر نقض قوانین بین المللی توسط عربستان در جنگ یمن، اعلام کرد از ریاض تضمین گرفته است تا سلاح ها بادقت بیشتری استفاده شوند.

با افزایش شتاب ارسال سلاح ها به ریاض، آمار کشته شدگان جنگ نیز به سرعت بالا رفته است. دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارش اخیر خود از مرگ 4600 غیر نظامی و زخمی شدن 8000 تن دیگر در این جنگ خبر داد.

طبق این گزارش، تنها دلیل تلفات، بمباران های هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بوده است. کمک های مالی انگلیس برای ساخت خانه ها و بیمارستان ها بسیار مهم و قابل توجه است، اما این مساله باعث نمی شود تا همدستی آمریکا و انگلیس در ارسال بمب هایی که باعث بوجود آمدن این خرابی ها شد، از خاطرات پاک شود.

در واقع کاری که آمریکا و انگلیس می کنند همانند اعمالی است که عربستان انجام می دهد. مرکز امداد رسانی و اقدامات انسان دوستانه ملک سلمان در ماه مه 2015 برای کمک به بحران بوجود آمده در یمن،  576 میلیون دلار به این کشور  کمک کرد و در ماه گذشته با منتشر شدن گزارش ها درباره قحطی، قول داد 10 میلیارد دلار دیگر نیز بپردازد. این ارقام زیاد و قابل توجه هستند، اما صورت مساله را پاک نمی کنند.

سال گذشته مدارکی از حمله های عربستان بدست آمد، که در پی آن مشخص شد این کشور از بمب های خوشه ای که از انگلیس خریده بود برای حمله به  یکی از روستاهای یمن بهره برده است. دولت انگلیس در ابتدا این گزارش را رد کرد، ولی چند ماه بعد مایکل فالون، وزیر دفاع، با ارائه گزارشی به مجلس عوام این مساله را تایید کرد و قول داد که دیگر تکرار نشود.

در نتیجه مردم روستاهای یمن می توانند امیدوار باشند که اگر هدف بمب های خوشه ای ساخت انگلیس، آمریکا و یا برزیل قرار گرفتند، ممکن است کمک های بشر دوستانه لندن، واشنگتن و ریاض شامل حالشان شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار