بازدید 14474

ارمنستان گام اصلی به سوی اتحادیه اروپا را برداشت

ارمنستان و اتحادیه اروپا با توافق بر سر متن موافقت نامه همکاری ها فراگیر گام اصلی را برای نزدیک شدن به یکدیگر برداشتند که نشانه گسترش سیاست های این اتحادیه به شمار می رود.
کد خبر: ۶۷۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 23 March 2017
ارمنستان و اتحادیه اروپا با توافق بر سر متن موافقت نامه همکاری ها فراگیر گام اصلی را برای نزدیک شدن به یکدیگر برداشتند که نشانه گسترش سیاست های این اتحادیه به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، این موافقت نامه در نشست ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه و هیات ارمنستان با لیوک دوین رئیس امور مشارکت شرقی سرویس اقدامات خارجی اروپایی و پتروس سورملیس رئیس مدیریت کل تجارت کمیسیون اروپا در ایروان تائید شد.

سایت خبری لراگیر ارمنستان روز چهارشنبه به نقل از نعلبندیان نوشت: موافقت نامه جامع مورد قبول طرفین سال جاری امضا می شود که نشانه می دهد، ایروان برای همکاری با اتحادیه اروپا اهمیت قائل است. 

همزمان با ارمنستان، اتحادیه اروپا نیز از امضای اولیه این سند مشارکت استقبال کرده است.
هووهانس یان کمیسر امور سیاست همسایگی و توسعه اتحادیه اروپا توافق صورت گرفته با ارمنستان را ارزشمند خوانده است.

ارمنستان با وجود اینکه پیوندهای نزدیک اقتصادی و دفاعی با روسیه دارد و حتی میزبان یک پایگاه نظامی این کشور در منطقه گیومری است، رویکردهای نزدیک شدن به اتحادیه اروپا را در قالب همکاری های اقتصادی و سیاسی پیگیری می کند.

ارمنستان در قفقاز جنوبی میان دریای سیاه و خزر قرار دارد که مرز آسیا و اروپا محسوب می‌شود و در صورت حضور یا حداقل نفوذ سیاسی نظامی اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا، غرب می تواند بر معادلات کلان منطقه تاثیر زیادی بگذارد.

ارمنستان از این رو برای غرب و روسیه اهمیت منطقه ای دارد که با ترکیه، گرجستان، ایران وجمهوری آذربایجان هم مرز است.

اتحادیه اقتصادی-سیاسی اروپا شکل گرفته در چارچوب توافق سال 1957 رم و سپس موافقت نامه سال 1993 ماستریخت، اکنون شامل ۲۸ کشور اروپایی است که 21 عضو آن در پیمان نظامی ناتو حضور دارند.

اتحادیه اروپا با ۵۰۰ میلیون شهروند سال ۲۰۱۱ به تولید ناخالص داخلی ۱۷٫۶ تریلیون دلار دست یافت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان