بازدید 5475
مبارزه با قاچاق کالا؛

ضامن رونق تولید و اشتغال!

محسن قائمی نسب
کد خبر: ۶۷۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴ 21 March 2017
سال ۹۵ با همه فراز و فرودها، تلخکامی ها و البته کامیابی های پیداو پنهان گذشت و این سنت تغییر ناپذیر ربوبی است و دنیا سرشار از حوادثی است که برخی بکام آید و برخی به ذائقه تلخ! هرچند در جهان بینی توحیدی، تلخکامی وجود ندارد و هرچه آن خسرو کند شیرین بود! سال ۹۵ به تدبیر رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گذاری شده بود و دستگاه ها به فراخور امکانات و بضاعت خود اقداماتی انجام دادند که در یک ارزیابی منصفانه باید گفت کارهای خوبی انجام شده اما شکی نیست که تا رسیدن به قله اقتصاد مقاومتی راه طولانی در پیش است و به همین سبب مجددا مقام معظم رهبری سال ۹۶ را سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نام گذاری فرمودند. 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان درد مزمن اقتصاد کشور ما رکود اقتصادی و در پی آن تولید بیکاری، از بین رفتن فرصت های شغلی و افزایش لشکر بیکاران در کشور است. این موضوع به نوبه خود تهدیدی جدی برای کشور محسوب می شود. تهدید آنگاه جدی تر میشود که بدانیم بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد وووو سرنخ آن در بیکاری یافت میشود. 

بر اساس پژوهش های انجام شده یکی از دلایل مهم عدم رغبت جوانان  به ازدواج و تشکیل خانواده با ۷۴% فراوانی، نداشتن شغل و درآمد مناسب  عنوان شده  که می طلبد زنگ خطر را به صدا درآوریم. سربسته این که بیکاری منشاء عدم میل به ازدواج و تشکیل خانواده سالم و ایجاد روابط  خارج از چارچوب خانواده،  ازدواج سفید و یا ... که می طلبد دست اندرکاران اگر آب هم دستشان باشد،  زمین گذاشته و به تولید فرصت های شغلی بپردازند تا ناهنجاری های اجتماعی که میرود به بحران برای کشور تبدیل گردد کنترل شود. از طرفی عمده ترین دلیل رکود در تولید و از بین رفتن فرصت های شغلی واردات بی رویه و بعضا غیر ضرور و مهمتر از آن قاچاق کالا در کشور است. نگاهی به کارنامه دست اندرکاران  مبارزه با قاچاق کالا در سال ۹۵ نشان می دهد که مسئولین امر در زمینه ریشه کنی این بلای خانمان سوز اقتصاد ملی موفق بوده، گام های موثر و در خور تحسینی برداشته و توانسته اند با  هدفگذاری درست، برنامه ریزی،  آسیب شناسی، ایجاد سامانه ها و سیستم های الکترونیکی، اصلاح قوانین و مقررات گمرکی و رویه های  دست و پاگیر تجارت فرامرزی، گلوگاه های قاچاق را بسته، نفس قاچاقچیان را بگیرند و عرصه را بر معدود سواستفاده کنندگان تنگ و تنگ تر کنند، کاهش قابل ملاحظه حجم  قاچاق در کنار افزایش کشفیات موید این موضوع است. 

با این حال  اگر آنچه مقامات مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا، پیش بینی کرده اند محقق شود و حجم قاچاق در سال ۹۵ به حدود ۱۲ میلیارد دلار برسد، هنوز جای نگرانی بسیار است چرا که قاچاقچیان با این رقم قاچاق و تجارت غیر قانونی علاوه بر آن که به تجارت رسمی کشور آسیب رسانده و از پرداخت عوارض قانونی واردات سرباز زده و از این بابت به خزانه دولت ضرر قابل توجهی وارد می نمایند موجبات استمرار رکود تولید و افزایش بیکاری را در کشور فرام می کنند. بر این اساس  لازم است برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با  بسیج همه امکانات برای مبارزه فراگیر و گسترده با قاچاق کالا بعنوان ضامن رونق  تولید و اشتغال بکوشیم. موفقیت در مبارزه با قاچاق کالا و تحقق شعار سال یعنی تولید و اشتغال در گرو بسیج اراده ها اعم از تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و دولتمردان است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار