بازدید 5538
نظر نمایندگان مجلس درباره نامگذاری سال جدید؛

سیاست های اقتصاد مقاومتی باید ادامه یابد/ کیفیت تولیدات ملی باید بهبود یابد

اقتصاد مقاومتی به عنوان پایه شعار امسال انتخاب شده است؛ بنابراین، باید امسال تلاش مضاعفی صورت گیرد تا این شعار محقق شود. با اینکه در سال های گذشته نیز اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال انتخاب شده بود، متأسفانه گام موثری در این راه برداشته نشده است، ولی امیدواریم بتوایم امسال این شعار را محقق کنیم.
کد خبر: ۶۷۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴ 20 March 2017
رهبر معظم انقلاب در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶ هجری شمسی، با تبریک ولادت حضرت فاطمه‌ زهرا ـ سلام‌الله‌علیه ـ و عید نوروز به همه‌ی هم‌میهنان و ایرانیان و با آرزوی سالی همراه با برکت، امنیت و رفاه برای مردم ایران و مسلمانان جهان، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» نامگذاری کردند.

ایشان توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راهکار و علاج وضع کنونی افزودند: علاج در تقسیم اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال به ویژه اشتغال جوانان.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، بر اساس همین ضرورت، سال ۹۶ را «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» نامگذاری کردند و گفتند: تمرکز و برنامه‌ریزی بر این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسئولین و موجب پدید آمدن موفقیت های چشمگیر و محسوس است و مسئولین باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.

این نامگذاری با استقبال نمایندگان در خانه ملت مواجه شده است، به گونه ای که بسیاری از نمایندگان مردم در پیام هایی جداگانه، این نامگذاری را مهم ارزیابی و بر لزوم ادامه سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید کرده اند.

در همین زمینه، نادر قاضی پور در گفت گو با تابناک در خصوص نامگذاری سال جدید گفت: با توجه به اینکه اقتصاد و معیشت، یکی از دغدغه های اصلی مردم کشور است، انتظار می رود نامگذاری سال جدید نیز عنوان اقتصادی داشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به عنوان پایه شعار امسال انتخاب شده است؛ بنابراین، باید امسال تلاش مضاعفی صورت گیرد تا این شعار محقق شود. با اینکه در سال های گذشته نیز اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال انتخاب شده بود، متأسفانه گام موثری در این راه برداشته نشده است، ولی امیدواریم بتوایم امسال این شعار را محقق کنیم.

این نماینده مجلس یادآور شد: رهبر انقلاب با هوشمندی نام امسال را انتخاب کرده اند و این نشان می دهد که ایشان تا چه اندازه با مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد آشنایی کامل دارند.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید ملی با هدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: تولید با کیفیت، یکی از عوامل مثبت شدن تراز تجاری کشور خواهد بود، زیرا با این شرایط، رغبت برای خرید تولیدات ملی بیشتر است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پیشی گرفتن صادرات از واردات مسیر طی شده از سوی کشورهای پیشرفته است، افزود: باید با الگوگیری از تجربیات موفق کشورهای پیشرفته بتوانیم در کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مثبت شدن تراز تجاری کشور یعنی گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: شاید در آغاز مثبت شدن تراز تجاری ممکن نشود؛ اما به مرور با در نظر گرفتن پیش شرط ها، رشد صادرات و بهبود وضعیت اقتصادی کشور ممکن می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با مثبت شدن تراز تجاری کشور در بخش صادرات غیر نفتی درآمدی پایدار حاصل خواهد شد.

قاضی پور با اشاره به بندی از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی، افزود: برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت رقابت پذیری در تولید، یکی از ملزوماتی است که می تواند تضمینی بر صادرات تولید ملی باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ارایه مشوق های مختلف در زمینه تولید با کیفیت و رعایت الگوی مصرف، می تواند رکود حاکم بر اقتصاد را کاهش داده و به بهبود اوضاع کمک کند.

همچنین بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسامی، با اشاره به نامگذاری سال 96 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید، گفت: در شرایط کنونی، یکی از مهم ترین مشکلات کنونی کشور بحث رونق تولید در کشور است، از این روی، این مسأله به ویژه بحث اشتغال جوانان، یکی از دغدغه های بزرگ مسئولان کشور و مردم بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اهمیت مسأله اشتغال و تولید کشور، به رغم آنکه رهبری در سال های گذشته نیز به این مسائل پرداخته بودند، سال جدید را بار دیگر سال حمایت از تولید نام گذاری کردند.

وی ادامه داد: قطعا کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی، توجه و اجرای کامل اقتصاد مقاومتی است. البته باید تأکید کرد که کشور در چند سال اخیر در بسیاری از عرصه ها موافق بوده، ولی باید پذیرفت که در عرصه اقتصاد به ویژه اشتغال مولد و تولید نتوانستیم به موفقیت های لازم دست پیدا کنیم.

نعمتی افزود: در اوضاع کنونی دولت، مجلس و نهادهای عمومی، همه تلاش خود را برای حمایت از تولید، اجرای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار و مولد انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: امیدوارم همه اقدامات و برنامه ها در سال 96 در حوزه اقتصاد محقق شود تا برنامه دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی صورت پذیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من در دوره دولت یازدهم، اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی صورت گرفته و در سال 95 نیز اتفاقات خوبی برای عرصه اقتصادی کشور رخ داد و امیدوارم این سیر بهبود اقتصادی در سال جدید نیز ادامه پیدا کند؛ البته دولت باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای بهبود وضعیت اقتصادی تدوین کند تا هر چه زودتر بخشی از این مشکلات کاهش یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل