بازدید 10211

وقفه تنفسی احتمال حوادث رانندگی راافزایش میدهد

کد خبر: ۶۷۸۵۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 20 March 2017
یک فلوشیپ طب خواب ضمن توصیه به رانندگان با بیان اینکه خواب آلودگی در زمره عوامل مهم در بروز حوادث ترافیکی و هزینه‌های سنگین ناشی از آن است، تاکید کرد: وقفه تنفسی و نارکولپسی احتمال رخداد حوادث رانندگی را سه تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر آرزو نجفی با تاکید براینکه خواب آلودگی در زمره عوامل مهم در بروز حوادث ترافیکی و هزینه‌های سنگین ناشی از آن است، بیان کرد: چنانچه به تغییرات خواب و بیداری بدن خود دقت کنیم متوجه می‌شویم در شرایط معمول و زمانی که میزان خواب ما کافی باشد در دو زمان طی روز خواب آلوده می‌شویم. بیشترین میزان خواب آلودگی در نیمه‌های شب بین ساعت دو تا چهار صبح و دیگری که شدت کمتری دارد در ساعات بعدازظهر، بین دو تا سه بعدازظهر رخ می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است که تصادفات رانندگی در این ساعات که اوج خواب آلودگی افراد است افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد:  رانندگان لازم است برای مقابله با خستگی و خواب آلودگی قبل از شروع رانندگی خواب کافی داشته باشند.همچنین در صورت احساس خواب آلودگی خودرو را متوقف کنند  و چرت کوتاهی به مدت 20 دقیقه داشته باشند.

همچنین بیش از هشت تا 10 ساعت در روز نباید رانندگی کنند. در زمان مناسب نیز غذای مناسب مانند  میوه، اسنک بهداشتی و سالم و غذای با چربی و شیرینی کم غذا مصرف کنید. 

نجفی تاکید کرد: رانندگان قبل و حین رانندگی داروهای خواب آور، آرام‌بخش، آنتی هیستامین مصرف نکنند. همچنین علاوه بر خواب آلودگی‌ طبیعی در برخی ساعات روز ، برخی بیماری‌ها وجود دارند که خود باعث خواب آلودگی فرد حین رانندگی و بروز تصادفات مرگبار می‌شوند. بالغ بر 20 درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب رخ می‌دهد که از آن میان آپنه یا وقفه تنفسی حین خواب، یکی از علل مهم و قابل درمان محسوب می‌شود.

 این فلوشیپ طب خواب همچنین اضافه کرد: پرخوابی مفرط یا بیماری موسوم به نارکولپسی نیز نوعی دیگر از اختلالات خواب است که خطر سوانح رانندگی را بالا می‌برد و می‌بایست مورد ارزیابی و درمان به موقع قرار گیرد. وقفه تنفسی حین خواب یکی از انواع شایع اختلالات تنفسی حین خواب است که معمولا با نشانه‌هایی مانند خروپف و خواب آلودگی در طول روز تظاهر می‌کند. این بیماری مانند نارکولپسی در صورت درمان نشدن خواب آلودگی و خواب لحظه‌ای را به دنبال دارند که منجر به بروز تصادفات رانندگی می‌شود.

به گفته وی وقفه تنفسی حین خواب و نارکولپسی احتمال رخداد حوادث رانندگی را سه تا چهار برابر افزایش می‌دهد. از سویی دیگر  سوانح رانندگی عامل بیشترین سال عمر از دست رفته در کشور و در زمره مهم‌ترین عوامل مرگ و میر محسوب می‌شوند. بنابراین آگاهی افراد مبتلا به اختلالات خواب از این بیماری‌ها نشانه‌های آن و در نتیجه مراجعه به موقع جهت تکمیل تشخیص و درمان بسیار حائز اهمیت است.

نجفی با بیان اینکه تشخیص و درمان به موقع اختلالات خواب می‌تواند از بروز تصادفات، مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی پیشگیری کند، افزود: وقفه تنفسی حین خواب خود پیامدهای ناگواری مانند پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سندرم متابولیک، سکته مغزی و افسردگی را به دنبال دارد که مراجعه به موقع جهت درمان از بروز این عوارض ناتوان‌کننده پیشگیری خواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر