بازدید 8988

نوروز را نباید تشریفاتی و پرهزینه کنیم

کد خبر: ۶۷۸۵۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 20 March 2017
یک جامعه شناس با بیان اینکه نسل جدید با آداب و رسوم و سنت‌های گذشته ناآشناست، اظهار کرد: امور مربوط به هویت ملی را باید در جوانان تقویت کنیم.

به گزارش ایسنا، امیر محمود حریرچی افزود: در تعریف فرهنگ مجموعه آداب و رسوم، سنت‌ها و باورها مطرح است. برخی افراد چهارشنبه سوری را مغایر با باورهای اعتقادی می‌خوانند و همین امر باعث می‌شود که چهارشنبه‌سوری از شکل ساده و دورهمی خود به نوعی خرابکاری و وندالیسم تبدیل شود بگونه‌ای که آتشی که در آن روز روشن می‌کنیم تبدیل به بمب‌های دست‌ساز شود و موجبات آزار و اذیت و ناراحتی دیگران را فراهم کند.

وی همچنین گفت: مراسم نوروز را نیز تشریفاتی و پرهزینه کرده‌ایم در حالی که این مراسم‌ها باید به همان شکل قدیمی و سنتی خود حفظ شوند.

این جامعه‌شناس به برگزاری مراسم نوروز در کشورهای همسایه اشاره و اظهارکرد: در کشورهای همسایه ایران مانند تاجیکستان و افغانستان و...مراسم عید نوروز به زیبایی به صورت سنتی و خانوادگی برگزار می‌شود، اما امروز برخی از جوانان کشور ما حتی تمایل چندانی به تعامل با پدربزرگ و مادر بزرگ‌های خود ندارند.

حریرچی با بیان اینکه صدا و سیما متاسفانه در زمینه ترویج فرهنگ نوروز قوی عمل نمی‌کنند، گفت: انحصار مراسم نوروز برای ایرانیان است بنابراین صدا و سیما می‌تواند در زمینه اطلاع‌رسانی و احیای فرهنگ نقش بسزایی داشته باشد البته این امر صرفا با گفتار عملی نخواهد شد و نیازمند به کار گیری خلاقیت‌های هنری است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند با تقویت بخش پرورشی خود در این زمینه گام‌های موثری بردارد،گفت: آموزش و پرورش می‌تواند مراسمی را قبل از فرا رسیدن عید در مدارس برگزار کند و در آن به بیان و ترویج فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی بپردازد تا نوجوانان و جوانان با شناخت بیشتر از فرهنگ خود، بدانند مفاهیم دینی با آداب و رسوم مغایرتی ندارد.

حریرچی در پایان اظهارکرد: بیایم در نوروز برای مدتی حتی کوتاه، تلفن‌های همراه خود را کنار بگذاریم و این کار را در شبکه‌های مجازی هم ترویج کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان