بازدید 1932

ترامپ: آلمان مبالغ هنگفتی به ناتو بدهکار است

گرچه دیدار مرکل از آمریکا و گفت‌وگوی او با دونالد ترامپ گامی برای نزدیکی بیشتر دوکشور ارزیابی می‌شود، اما یک روز پس از این دیدار ترامپ بر این نکته تاکید کرد که آلمان باید بودجه دفاعی خود را افزایش دهد.
کد خبر: ۶۷۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 19 March 2017

گرچه دیدار مرکل از آمریکا و گفت‌وگوی او با دونالد ترامپ گامی برای نزدیکی بیشتر دوکشور ارزیابی می‌شود، اما یک روز پس از این دیدار ترامپ بر این نکته تاکید کرد که آلمان باید بودجه دفاعی خود را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا به نقل شبکه خبری دویچه وله، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در پیامی توئیتری تاکید دارد که آلمان باید بودجه دفاعی خود را هرچه زودتر به شدت افزایش دهد.

ترامپ در پیام توئیتری  خود نوشت: «به رغم خبرهای دروغینی که شنیده‌اید، گفت‌وگوی من با صدراعظم آلمان عالی بود.» ترامپ در ادامه به موضوع ناتو و هزینه دفاعی آلمان پرداخت و نوشت: «اما آلمان مبالغ هنگفتی به ناتو بدهکار است.»

رئیس جمهوری آمریکا در این باره توضیح داد که آمریکا هزینه گزافی را به امور دفاعی خود اختصاص می‌دهد و صنایع دفاعی این کشور را در اختیار آلمان قرار می‌دهد.

سخنان ترامپ در حالی است که مرکل در نخستین گفت‌وگوی خود با ترامپ در کاخ سفید به موضوع بودجه دفاعی آلمان و ناتو پرداخته و تضمین کرده بود که بودجه دفاعی این کشور افزایش خواهد یافت.

بر طبق اهداف ناتو کشورهای عضو این پیمان باید تا سال ۲۰۲۴ بودجه دفاعی خود را به دو درصد بودجه ناخالص داخلی خود برسانند. در حال حاضر تنها پنج عضو ناتو بیش از دو درصد  بودجه‌ی ناخالص داخلی خود را به امور دفاعی اختصاص داده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز در گزارش سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) خود بر افزایش بودجه دفاعی اعضای این پیمان تاکید کرده است.

ترامپ در زمان کمپین انتخاباتی‌اش مدعی شده بود که پیمان نظامی ناتو "کهنه" شده و کارایی خود را از دست داده است. گرچه ترامپ پس از انتقادهای شدید از ناتو تا حدودی مواضع خود را تعدیل کرده، اما عبارات او هنوز در ذهن سیاستمداران اروپایی هم‌چون کابوسی  نقش بسته‌اند.

رئیس جمهوری جدید آمریکا در ماه ژانویه  نیز به شدت به ساختار ناتو حمله کرد. او در  مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی "بیلد" اعلام کرد که ناتو اهمیت خود را از دست داده است. ترامپ در این مصاحبه دو دلیل برای ادعای خود آورده بود.

یکی از دلایل ترامپ این بود که پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی، پیمانی است که در گذشته‌ای نسبتا دور شکل گرفته و دلیل دیگر این‌که این پیمان آن‌گونه که باید و شاید به موضوع تروریسم توجهی نکرده است. ترامپ بار دیگر تاکید کرده بود که کشورهای اروپایی عضو ناتو برای تامین مالی هزینه‌های ناتو بودجه ناچیزی در نظر گرفته‌اند.

رئیس جمهوری جدید آمریکا در کمپین انتخاباتی خود نیز بارها گفته بود که آمریکا نباید بار دفاع از امنیت کشورهای دیگر را بر دوش کشد و اگر کشورهای عضو ناتو مایل به دفاع از امنیت خود هستند، باید نقش بیشتری در تامین هزینه‌های این پیمان ایفا کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر