بازدید 3039

از گُل گُل چهارشنبه تا برگزاری کشتی گیله‌مردی

نوروزخوانی، گُل‌گُل چهارشنبه، عروس گوله، سیزده سال، کشتی گیله مردی و غیره از جمله مراسم‌هایی است که در ایام نوروز در استان گیلان رایج است.
کد خبر: ۶۷۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ 28 March 2017
جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه مردم گیلان هر ساله در آستانه فرارسیدن فصل بهار با نوروزخوانی به استقبال عید باستانی نوروز می‌روند، گفت: نوروزخوانی در استان سرسبز گیلان نماد ورود خیر و برکت فصل بهار است از این رو نوروزخوانان با استفاده از لباس محلی در کوچه و خیابان به راه افتاده و اشعار خاصی را می‌خوانند که مردم هم به آنها برنج هدیه می‌دهند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گیلانی‌ها در غروب آخرین سه شنبه سال و در شب چهارشنبه مراسم سنتی " گُل گُل چهارشنبه " را اجرا می‌کنند، اظهار کرد: در این مراسم کهن آتشی از کاه و بوته درست می‌کنند و از روی آن رد می‌شوند و اشعاری مانند "زردی من از تو و سرخی تو از من" را می‌خوانند.

وی با اشاره به اینکه در آیین نوروز گیلانی‌ها عمو نوروز یا به اصطلاح محلی "عروس گوله" وجود دارد، ادامه داد: افرادی با پوشش محلی در شب‌های منتهی به سال نو در محلات به راه افتاده و با خواندن اشعار بومی اقدام به شادی می‌کنند که دارای جذابیت خاصی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: دید و بازدید از بزرگترها و انجام صله رحم نیز از دیگر برنامه‌های نوروزی گیلان است.

رییس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم گیلان با اتمام تعطیلات نوروزی مراسم "سیزده سال" را اجرا می‌کنند، خاطرنشان کرد: آخرین مراسم نوروز عنوان سیزده سال را دارد که در این روز مردم بیشتر به کنار رودخانه‌ها و در دل جنگل‌ها می‌روند. دختران گیلانی در این روز سبزه گره می زنند و این آیین سنتی معمولاً با کشتی گیله مردی و نواختن ساز و غیره ادامه می‌یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی