بازدید 10726

جزئیات هزینه بودجه 200 میلیارد تومانی سینمای ایران در 1396

بر خلاف تصور عوام، در قانون بودجه صرفاً ردیف کلی بودجه سازمان سینمایی با چند سرفصل محدود نیامده و محل هزینه کرد اعتبارات سینمای ایران تا ریال آخر مشخص شده است. طبیعتاً اگر قرار باشد خارج از این برنامه ـ که توسط مدیریت پیشین سازمان سینمایی تنظیم و منطبق بر آن اعتبارات تخصیص داده شده ـ عمل کرد، انحراف از بودجه رخ خواهد داد.
کد خبر: ۶۷۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶ 18 March 2017
جزئیات هزینه بودجه 200 میلیارد تومانی سینمای ایران در 1396
رئیس تازه سازمان سینمایی در شرایطی برنامه ای برای سینمای ایران اعلام کرده که اگر این سرفصل ها نیازمند اعتبارات باشد، بعید به نظر می رسد، شاهد اجرایی شدن این برنامه باشیم و اگر قرار باشد، رویه قانونی پیموده شود، باید برنامه تعیین شده در قانون بودجه 1396 که جزئیات هزینه کرد بودجه 200 میلیارد سازمان سینمایی را ذکر کرده، اجرایی نمود.
 
به گزارش «تابناک»؛ انتصاب دیرهنگام محمدمهدی حیدریان به ریاست سازمان سینمایی، باعث شد تا او پس از تنظیم و تصویب قانون بودجه 1396 ـ که ردیف اعتبارات سینمای ایران را نیز شامل می شود ـ در مصدر امور قرار گرفته باشد و در طول سال آینده، مجری برنامه هایی باشد که مطابق با قانون بودجه تنظیم و تصویب شده و محل هزینه کرد ریال به ریال بودجه 200 میلیاردی سازمان سینمایی در آن مشخص شده است.
 
حیدریان البته سرفصل هایی را به عنوان اهم برنامه هایش اعلام کرده که «تابناک» پیش از آن مورد اشاره قرار داده بود اما هنوز جزئیات برنامه اش را تشریح نکرده است، ولی هنوز مشخص نیست که این سرفصل ها تا چه میزان هزینه زا خواهد بود. اگر این تغییرات به صورت شکلی باشد و نیازمند تأمین اعتبار نشود، طبیعتاً حیدریان می تواند برنامه های محدودی را پیگیری کند، ولی در صورتی که رئیس تازه سازمان سینمایی به دنبال برنامه های هزینه زا برود، احتمالاً از راه های قانونی توفیقی به دست نخواهد آورد.
 
جزئیات هزینه بودجه 200 میلیارد تومانی سینمای ایران در 1396 
بر خلاف تصور عوام، در قانون بودجه صرفاً ردیف کلی بودجه سازمان سینمایی با چند سرفصل محدود نیامده و محل هزینه کرد اعتبارات سینمای ایران تا ریال آخر مشخص شده است. طبیعتاً اگر قرار باشد خارج از این برنامه ـ که توسط مدیریت پیشین سازمان سینمایی تنظیم و منطبق بر آن اعتبارات تخصیص داده شده ـ عمل کرد، انحراف از بودجه رخ خواهد داد، که اقدامی خلاف قانون خواهد بود.
 
با این اوصاف، بعید به نظر می رسد شاهد اتفاق خاصی در دوره مدیریت حیدریان در سال 1396 باشیم و برنامه سازمان سینمایی و محل هزینه بودجه این سازمان به همان شکل خواهد بود که در قانون بودجه سال آینده ذکر شده و «تابناک» از میان جداول بودجه، تفکیک و کنار هم قرار داده است. در این شرایط، شاید مهم ترین هنر حیدریان می تواند تلاش برای تخصیص سریع تر و بیشتر این رقم اعتبارات در سال پیش روی باشد.
 
بر اساس قانون بودجه 1396، هشتاد و یک میلیارد و چهارصد تومان اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای ملی در نظر گرفته شده که محل های هزینه کرد آن نیز تعیین شده و باید 42 میلیارد تومان در زمینه ساخت شهرک سینمایی در هشتگرد، 390 میلیون در حوزه تعمیر و تأمین تجهیزات و ماشین آلات سینمایی و 381 میلیون تومان نیز به عنوان کمک های فنی و اعتباری برای ساخت پردیس های سینمایی در نظر گرفته شده است.
 
در سایر بخش های سینمای ایران نیز بودجه سینما در ذیل سرفصل های برنامه توسعه دولت الکترونیک، برنامه ارتقای دانش و فناوری های نوین صنعت سینما و برنامه حمایت و گسترش سینما ملی با جزئیات دقیق ذکر شده است. با این اوصاف، نمی توان شاهد تغییر چندانی در برنامه ها بود و باید منتظر اجرایی شدن این برنامه نهفته در این قانون بودجه از سوی مدیران منصوب حیدریان در سال 1396 باشیم؛ بنابراین، اساساً اعلام برنامه برای سال 1396 از سوی رئیس سازمان سینمایی، شبیه یک شوخی است و با توجه به 35 سال فعالیت اداری حیدریان، چنین اشتباه محاسباتی از سوی او عجیب بود.
 
برای دیدن جدول هزینه ها با ابعاد واقعی روی تصویر کلیک کنید.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر