بازدید 5802

والیبال ایران درآستانه تغییرنسل

14نفر در مرحله نخست اردو كه از 19فروردین آغاز می‌شود شركت می‌كنند و 8بازیكن دیگر هم از روز 26فرودین سال آینده در مرحله دوم به جمع اردونشینان اضافه خواهند‌شد اما تركیب بازیكنان انتخابی به چه شكل است و آیا این تركیب بوی تغییر نسل هم می‌دهد؟!
کد خبر: ۶۷۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹ 18 March 2017
ایگور كولاكوویچ بالاخره فهرست اسامی بازیكنان دعوت‌شده به اردوی تیم ملی والیبال ایران را اعلام كرد. سرمربی مونته‌نگرویی والیبال كشورمان دو لیست 9 و 14نفره از بازیكنان را برای حضور در دومرحله متفاوت از اردو معرفی كرد.
 
طبق اعلام كولاكوویچ، 14نفر در مرحله نخست اردو كه از 19فروردین آغاز می‌شود شركت می‌كنند و 8بازیكن دیگر هم از روز 26فرودین سال آینده در مرحله دوم به جمع اردونشینان اضافه خواهند‌شد اما تركیب بازیكنان انتخابی به چه شكل است و آیا این تركیب بوی تغییر نسل هم می‌دهد؟!
 
    سرمربی مونته‌نگرویی ریسك می‌كند
كولاكوویچ حدود 8سال سرمربی تیم ملی صربستان بوده‌است. او در این چند سال المپیك، لیگ جهانی، قهرمانی جهان، جام‌جهانی و تعداد زیادی تورنمنت بین‌المللی دیگر دیده‌است و از این حیث تجربه بالایی دارد. اما موضوعی كه در مورد این مربی حسابی شهرت دارد، علاقه او به تغییر نسل و استفاده از بازیكنان جوان است. او در صربستان دو دوره نسل را تغییر داده و این نسلی هم كه در حال حاضر در این تیم بازی می‌كند و یكی از بهترین‌های دنیا محسوب می‌شود، دست‌پرورده همین مربی است. حالا ایگور در ایران هم گویا علاقه‌مند به چنین كاری است. چیزی كه خودش هم در نشست خبری كه روز دوشنبه با اصحاب رسانه‌ داشت به آن اشاره كرد. او اعلام كرد كه می‌خواهد با حفظ محوریت بازیكنان باتجربه در تیم، بازیكنان جوان و آینده‌دار را هم به تیم ملی والیبال ایران اضافه كند چون می‌خواهد والیبال ایران را به المپیك 2020توكیو برساند، آن هم به عنوان یك تیم صاحب سبك!
والیبال ایران درآستانه تغییرنسل    اردوی نخست با میانگین سنی 24سال
محمدطاهر وادی، فرهاد سال‌افزون، رضا قرا، پوریا یلی، مجتبی میرزاجانپور، جواد معنوی‌نژاد، سعید شیرود، پوریا فیاضی، مرتضی شریفی، سامان فائزی، محمد فلاح، مسعود غلامی، علی شفیعی و مصطفی حیدری 14بازیكن دعوت شده به مرحله نخست اردوی تیم ملی هستند. میانگین سنی بازیكنانی كه به اردوی مرحله نخست دعوت شده‌اند 24سال است. ضمن اینكه حضور بازیكنانی همچون شریفی و یلی كه عضو تیم ملی نوجوان هستند و 18سال سن بیشتر ندارند، نشان از عزم جدی كولاكوویچ بر استفاده از بازیكنان كم‌سن و سال و ساخت نیروهایی برای آینده والیبال ایران است. از این 14نفر البته در نهایت 9بازیكن شانس حضور در اردوی نهایی تیم ملی و پس از آن حضور در رقابت لیگ جهانی را خواهند‌داشت. با این حال، استفاده از این تعداد بازیكن جوان در نخستین مرحله از اردوها نشان از نگاه ویژه سرمربی مونته‌نگرویی بر موضوع تغییر نسل والیبال ایران دارد؛ موضوعی كه قطعا نیازش را احساس كرده‌است.
 
    شریفات و زرینی از تیم ملی جاماندند
اما اسامی بازیكنان دعوت‌شده به مرحله دوم اردو نسبتا قدیمی است؛ سعید معروف، شهرام محمودی، امیر غفور، عادل غلامی، محمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، فرهاد قائمی، فرهاد نظری‌افشار و مهدی مرندی. به غیر از نظری‌افشار 8بازیكن دیگر همان‌هایی بودند كه در المپیك ریو هم برای تیم ملی كشورمان توپ زده‌اند. البته در این میان تكلیف حضور محمودی كه به علت داشتن مصدومیت‌های پیاپی و كهنه قصد دوری و استراحت یك‌ساله از والیبال ملی را داشت هنوز مشخص نیست. نكته دیگر اینكه حمزه زرینی و مصطفی شریفات دوبازیكنی هستند كه المپیك ریو را دیدند اما نتوانستند نظر سرمربی مونته نگرویی تیم ملی را برای حضور در اردو جذب كنند.
 
    در انتظار جوانان بیشتر
اما باید نام سه بازیكن دیگر را هم به این فهرست اضافه كرد. امین اسماعیل‌نژاد، سلیم چپرلی و جواد كریمی سه‌بازیكن جوان دیگر هستند كه قرار است پس از لیگ جهانی و مسابقات تیم ملی زیر 23سال به اردو اضافه شوند. البته این تصمیم علت خاص خودش را هم دارد. از طرفی این بازیكنان هنوز در رده سنی جوانان هستند اما با این حال هرسه نفرشان هم در رقابت‌های قهرمانی آسیا زیر 23سال حضور دارند و هم اینكه كریمی باید در مسابقات جهانی جوانان نیز شركت كند. مربی‌هایشان به آنها به عنوان مهره‌های اصلی نیاز دارند. از سوی دیگر طبق قانون لیگ جهانی، هر سال باید 8بازیكن از فهرست دوره قبلی حضور داشته‌باشند، بر همین اساس شاید باید منتظر ماند كه كولاكوویچ در اردوهای بعدی از جوانان بیشتری هم استفاده كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل