بازدید 13119

قیمت خودروهای جدید متناسب با جیب مردم نیست

پس از برجام، گام های مهمی در صنعت خودروسازی کشور و بومی سازی برخی تولیدات داخلی برداشته شده است که بسیار با اهمیت هستند و اگر کامل اجرایی شود، در صورت اعمال تحریم نیز ما خودکفا خواهیم بود.
کد خبر: ۶۷۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ 18 March 2017
در حالی روزهای آخر سال می گذرد که بازار خرید و فروش خودرو همچنان در رکود است و کمتر خریدی در آن صورت می‌گیرد. فعالان بازار خودرو بر این باورند که هنوز هیچ تحرکی در بازار اتفاق نیفتاده و مردم در انتظار رفع بلاتکلیفی قیمت خودرو هستند.

با این حال در روزهای گذشته، وزیر صنعت و معدن بار دیگر از ارزان بودن خودروهای داخلی سخن به میان آورده و گفته است، امکان دارد در سال آینده قیمت خودروهای داخلی افزایش یابد.

این سخنان نعمت زاده با واکنش های مختلفی از سوی مردم روبه رو شده، ولی در میان واکنش ها بیشترین انتقادات به سخنان وزیر از سوی نمایندگان مجلس بود. نمایندگان اعضای کمیسیون صنایع بر این اعتقاد هستند که هیچ تحول خاصی در حوزه صنعت رخ نداده و بنابراین، دلیلی برای افزایش قیمت ها نیست.

رمضانعلی سبحانی فر در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: برای افزایش قیمت خودرو دلیلی وجود ندارد. هم اکنون قیمت هیچ یک از اقلام مورد نیاز برای تولید خودرو افزایش نداشته است؛ نه مواد اولیه افزایش داشته و نه حتی بسیاری از مواد اولیه که در بورس تهیه می شود مانند مس، آهن و سایر مواد پتروشیمی که کاهش هم داشته اند.

وی گفت: بنابراین توجیهی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد. هر زمان خودروسازی های ما توانستند کیفیت مطلوبی را در تولیدات خود ایجاد کنند، می توانند به فکر افزایش قیمت هم باشند. از سوی دیگر، نمی توان هر قیمتی که بخواهند برای خودرو ها در نظر گرفت، چون اکنون خودروهای بسیار با کیفیت تری در در خارج از کشور تولید می شود که با قیمت بسیار مناسب از قیمت داخلی به مصرف کننده داده می شود.

این نماینده مجلس افزود: با اینکه در بسیاری از کشورهای تولید کننده خودرو مواد اولیه، انرژی و نیروی کار بسیار گران تر از ایران است، می بینیم خودروهایی بسیار با کیفیت و در خور شأن مردم تولید می کنند که بسیار ارزان تر از آن چیزی است که در ایران تولید می شود.

وی همچنین یادآور شد: چگونه است که این کشورها می توانند خودرو ارزان و با کیفیت دست مردم بدهند اما ما با اینکه همه چیز در اینجا ارزان تر است، نمی توانیم؛ این یعنی ایرادی در کار وجود دارد، در غیر این صورت همه چیز برای تولید محصول خود فراهم است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین درباره محصولات جدید خودروسازی ها نیز گفت: پس از برجام گام های مهمی در صنعت خودرو سازی کشور و بومی سازی برخی تولیدات داخلی برداشته شده که بسیار حایز اهمیت هستند و اگر کامل اجرایی شود، در صورت اعمال تحریم نیز ما خودکفا خواهیم بود.

این نماینده مجلس درباره قیمت این خودرو ها نیز گفت: محصولات جدید خودروسازی های ما باید بنا بر استانداردهای جدید ساخته شود. نباید خودروسازی ها با کم کردن برخی آپشن های این خودروها، بازار جدید برای دلالی خود ایجاد کنند. همچنین قیمت این خودروها هم باید متناسب با قیمت جهانی آن باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: قرار است این خودروها برای تأمین نظر مردم ساخته شود. اگر قرار باشد که قیمت بالایی داشته و یا کیفیت لازم را نداشته باشند، همان بهتر که تولید نشوند؛ بنابراین، باید خودروساز های داخلی در قیمت دادن دقت داشته باشند. همین خودروهایی که الان تولید می شود بسیار گران هستند و مردم به زحمت می توانند خودرو مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی گفت: باید خودروهای جدید متناسب با جیب عامه مردم قیمت گذاری شوند، تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند. نباید قیمت خودروها نجومی باشد یا به گونه ای قیمت گذاری شوند که تنها افراد خاصی قدرت خرید آن را داشته باشند.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل