بازدید 3030

ایران فاصله زیادی تا عادی سازی روابط تجاری با غرب دارد

فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: هرچند ممکن است سرمایه های محدودی وارد اقتصاد ایران شود، اما مطمئنا ایران هنوز فاصله زیادی با عادی سازی روابط تجاری و دیپلماتیک با غرب دارد.
کد خبر: ۶۷۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰ 17 March 2017
فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: هرچند ممکن است سرمایه های محدودی وارد اقتصاد ایران شود، اما مطمئنا ایران هنوز فاصله زیادی با عادی سازی روابط تجاری و دیپلماتیک با غرب دارد.

به گزارش تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، بعد از توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی و لغو تحریم های غرب، سرمایه گذاران خارجی به ورود به بازار ایران علاقمند شده اند، اما این سرمایه گذاران با محدودیت های تحمیلی واشنگتن مواجه شده اند.

بر اساس اعلام موسسه اف دی آی مارکتس، سرمایه گذاران خارجی در سال 2016،در 59 پروژه جدید به ارزش 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند که بیشتر از میزان سرمایه گذاری های انجام شده در طی 6 سال قبل بوده است.

در حالی که تحریم های غرب مانع از آن شده تا خارجی ها به صورت علنی با ایران تجارت و سرمایه گذاری کنند، و بسیاری از زیرساخت ها و بخش های صنعتی ایران در انتظار سرمایه گذاری هستند، این کشور در ماه های اخیر نتوانسته هیچ گونه سرمایه خارجی ای جذب نماید.

به رغم لغو تحریم ها سرمایه گذاران آمریکایی همچنان از ورود به بازار ایران محروم هستند. بر اساس برجام، واشنگتن تحریم های ثانویه علیه ایران را که عمدتا علیه اشخاص و شرکت های غیر آمریکایی طرف معامله با ایران اعمال می شود، لغو کرده است. اما اکثر تحریم های یکجانبه دولت آمریکا علیه اتباع و شرکت های امریکایی همچنان پابرجاست.

برخی از کالاهای محدود آمریکایی می توانند با کسب مجوز دولت آمریکا به ایران صادر شوند، اما بخش عمده ای از تجارت با ایران و همچنین تامین مالی پروژه های مرتبط با این کشور ممنوع است. یکی از این استثناها به شرکت بوئینگ اجازه داده تا به شرکت ایران ایر هواپیما بفروشد.

تقابل بین دولت دونالد ترامپ و ایران در طی هفته های اخیر با تلاش ترامپ برای وضع محدودیت های مهاجرتی علیه اتباع ایران و چند کشور مسلمان دیگر بالا گرفته است. هرچند ممکن است سرمایه های محدودی وارد اقتصاد ایران شود، اما مطمئنا ایران هنوز فاصله زیادی با عادی سازی روابط تجاری و دیپلماتیک با غرب دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار