بازدید 15436

جنب و جوش نورزی بازار تهران و گلایه های مشتریان و فروشندگان

چند روزی است که شهروندان ایرانی برای استقبال هر چه بهتر از سال جدید، در تکاپوی تهیه مایحتاج روزهای عید هستند. دید و بازدیدهای عیدانه که در فرهنگ اصیل ایرانی جایگاه استواری دارد از یک سو و سنت ارزشمند میهمان نوازی، از سوی دیگر، ایرانی ها را بر این می دارد تا خود را به بهترین شکل برای این روزها آماده کنند. به همین دلیل این روزها بازار و مراکز خرید شهرها مثل بازار بزرگ تهران پر رفت و آمد و سرشار از جنب و جوش عیدانه است.
کد خبر: ۶۷۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴ 17 March 2017
چند روزی است که شهروندان ایرانی برای استقبال هر چه بهتر از سال جدید، در تکاپوی تهیه مایحتاج روزهای عید هستند. دید و بازدیدهای عیدانه که در فرهنگ اصیل ایرانی جایگاه استواری دارد از یک سو و سنت ارزشمند میهمان نوازی، از سوی دیگر، ایرانی ها را بر این می دارد تا خود را به بهترین شکل برای این روزها آماده کنند. به همین دلیل این روزها بازار و مراکز خرید شهرها مثل بازار بزرگ تهران پر رفت و آمد و سرشار از جنب و جوش عیدانه است.

به گزارش «تابناک»، آغاز سال جدید و برگزاری جشن باستانی عید نوروز ـ که همه ساله در ایران و برخی کشورهای هم فرهنگ منطقه برگزار می شود ـ با آداب و رسوم ویژه و منحصر بفردی همراه است که از جمله می توان به دید و بازدیدهای عیدانه و میهمان نوازی از دوستان و آشنایان اشاره کرد؛ سنتی که برای بهتر انجام شدنش، ایرانیان ناگزیر هستند، دست کم یک بار به بازار مراجعه و مایحتاج روزهای آغازین سال جدید خود را تهیه کنند.

بی شک، در روزهای نزدیک به آغاز سال جدید، بازار و مراکز خرید عمومی از جمله پر رفت و آمدترین مناطق شهری در کشور هستند و جمعیت زیادی از مردم برای خرید به این مناطق مراجعه می کنند. در این بین، بازارهای بزرگ شهری با معنا و مفهومی قدیمی و کارکردهای سنتی اش که امروزه نیز محل خرید جمع زیادی از مردم است، قلب تپنده خریدهای نوروزی است.

لحظه تحویل سال و نخستین روز سال جدید هم به گونه ای در تقویم قرار گرفته که ناخواسته با فراهم کردن تعطیلات مقدماتی بیشتر، زمان بیشتری به شهروندان داده است تا با آرامش خاطر و حوصله بیشتر، خریدهای نوروزی خود را انجام کنند.

صرف نظر از تعداد زیادی از بازارهای تاریخی و بزرگ ایران که در شهرهای مختلف کشور وجود دارد و این روزها جمع زیادی از مردم در آنها به خرید مشغول هستند، بازار تهران را می توان به یکی از جذاب ترین، زیباترین و در عین حال پر رفت و آمدترین مراکز خرید کشور معرفی کرد که این روزها نیز پذیرای موج زیادی از خریداران است.

برای اطلاع میدانی از حال و هوای بازار تهران به این بازار رفتیم و ضمن گذاری بر کوچه پس کوچه ها با برخی فروشندگان و مشتریان نیز هم کلام شدیم.

برای کسانی که چند ماهی است به بازار نیامده اند، شاید جالب ترین نکته ای که در آغاز ورود با آن برخورد خواهند کرد، حذف دستفروش ها و شنیده نشدن صدای بلند آنها باشد که مدام کالای خود را معرفی می کنند؛ دستفروشانی که در وصف حال و احوال آنها پیشتر گفته می شد، ناچارند محل استقرار خود را معیار هر متر مربع از افرادی مشخص اجاره کنند.

حالا دیگر خبری از دست فروش ها نیست و مشتریان برای خرید نیازهای خود باید به دالان های بازار مراجعه و خرید خود را از این طریق تهیه کنند. جدا از دست فروشان، دیگر خبری از دور گرفتن های فروشندگان ارز نیست و بازار با آرامش عجیبی به استقبال مشتریان نوروزی اش رفته است.

به رغم آنکه بسیاری از کوچه پس کوچه های بازار بزرگ تهران شلوغ است و تردد پر تعداد شهروندان به وضوح دیده می شود، به راسته طلا و جواهر فروشان که می رویم، خلوتی عجیبی چشم ما را به خود جلب می کند؛ موضوعی که البته تا حدودی بی ارتباط با اوضاع اقتصادی مردم هم نیست.
با یکی دو  فروشنده طلا و جواهر همکلام می شویم. امیر در مورد وضعیت بازار در روزهای آخر سال می گوید، هر سال بدتر از پارسال است. انگار اوضاع اقتصادی مردم بد است و کمتر کسی به دنبال طلا و جواهر می آید. حسین اما در نظری متفاوت می گوید شرایط الان بازار نسبت به روزهای پیشین بهتر است، ولی در کل تا سال گذشته فروش ما خوب بود، اما امسال نمی دانم چرا خرید مردم از ما کمتر شده است.

در دالان بازار بزرگ، رو به روی مسجد امام خمینی (ره) اما وضعیت متفاوت است و اینجا دالان آکنده از جمعیت است. کاسبان این قسمت از بازار که بیشتر در حال فروش ساعت، صنایع دستی و نقرجات هستند، با مشتریان بیشتری رو به رو هستند؛ شهروندانی که البته گویا از قیمت های موجود راضی نیستند.

یکی از مشتریان خانم که با فرزند کوچک خود به بازار آمده و می خواهد ساعتش را تعمیر کند، می گوید: من به بازار آمدم تا ضمن خرید مایحتاج سفره هفت سین و پذیرایی عید، ساعت نقره خود را تعمیر کنم. ساعتم دیگر عمر خود را کرده ولی قیمت ها آنقدر بالاست که چاره ای جز تعمیر ندارم.

در دالان بازار بزرگ کودکی را دیدیم که در حال فروش تابلو عکس های کوچک بود و به رغم اینکه به ظهر نزدیک می شدیم، می گفت هنوز نتوانسته تابلویی بفروشد.
 
هوای بازار تهران به رغم اینکه ظهر فرا رسیده، اگر نگوییم عالی برای خرید و گشت و گذار در بازار خوب است. هوا نه مثل فصل زمستان سرد و استخوان شکن و نه مثل فصل تابستان گرم و خرما پزان است. یک هوای معتدل و مطلوب که خستگی را از تن مشتری و فروشند خارج می کند.

در خیابان اصلی بازار که در امتداد خیابان 15 خرداد است، خانواده هایی را می بینیم که پس از خرید مفصل دور هم نشسته اند و ناهار می خورند. تصور ما این است که آنها بنا دارند بعد از یک استراحت و خوردن غذا دوباره به خرید برگردند و توشه خریدشان را کامل کنند.

«حمید» که یکی از اعضای همین خانواده هاست و با همسرش به بازار آمده و در حال استراحت است، در مورد قیمت های بازار و علت مراجعه به این مرکز خرید می گوید: من و همسرم از غرب تهران با مترو به بازار آمده ایم. بازار جذابیت هایی دارد که هیچ مرکز خریدی آن را ندارد. ضمن اینکه اینجا می توانیم اکثر نیازهای نوروزی خود را با قیمتی بهتر از سایر مراکز تهیه کنیم. بماند که قیمیت های بازار هم به نسبت پول جیب ما زیاد است.

آنچه در بازار تهران دیده می شود، می توان در یک کلام جنب و جوش و حیات یک شهر توصیف کرد؛ جنب و جوشی که به امید فرا رسیدن سال بهتر در میان مردم ایجاد شده و تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی