بازدید 4784

چین جزیره می‌سازد

کد خبر: ۶۷۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ 17 March 2017
گزارش های انتقادی از چین بخصوص از سوی غربی ها نشان می دهد که این کشور در دریای جنوبی که بر سر آن با چند کشور منطقه منازعه دارد، در حال ساخت یک جزیره مصنوعی دیگر است.

به گزارش ایرنا، آمریکا و برخی از کشورهای منطقه از جمله ویتنام و فیلیپین بارها در باره ساخت این جزایر با چین دچار منازعه شده اند و این موضوع روابط سیاسی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
 
این بار نیز اعلام شده است که چین در حال احداث یک جزیره مصنوعی در جزایر مورد منازعه «پاراسل» در دریای جنوبی است که احتمالا به عنوان یک بندرگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این در شرایطی است که ویتنام و تایوان هر دو بر حق خود مبنی بر مالکیت بر جزایر پاراسل تاکید می ورزند و ساخت این جزایر می تواند دور تازه ای از تنش ها را میان طرفین به دنبال داشته باشد.
 
خبر ساخت جزیر مصنوعی توسط چین در دریای جنوبی روز جمعه توسط روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ اعلام شد و این رسانه به نقل از منابع غربی (بدون اشاره به نام آنها) نوشت: آنان (غربی ها) می گویند تصاویر ماهواره ای در اختیار دارند که نشان می دهد چین در حال ساخت این جزیره و تقویت خود از لحاظ نظامی در منطقه مورد منازعه است.
 
چین با رد همه ادعاهای مطرح شده تاکید دارد که این جزایر و بیشتر بخش های این منطقه دریایی به او تعلق دارد.
 
رسانه هنگ کنگی می نویسد، چین نمی خواهد در خصوص این مسایل با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سرشاخ شود اما طبیعتا کار ساخت جزایر مصنوعی را به شکل زنجیره ای متوقف نکرده است.
 
تصاویر ماهواره ای که نشریه به آن اشاره کرده در ماه جاری میلادی گرفته شده و این احتمال هم داده شده است که جزیره مصنوعی ساخت چین محل تاسیسات نظامی باشد.
 
«کارل تایر» کارشناس آکادمی علوم دفاعی استرالیا نیز گفته است، اگر چین می خواهد بر دریای جنوبی کنترل داشته باشد باید در پاراسل حضور خود را تثبیت کند.
 
«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ نیز پیشتر در سخنانی گفته بود چین باید از دسترسی به جزایری که در دریای جنوبی ساخته است، منع شود.
 
او حتی ساخت جزایر و قراردادن تجهیزات نظامی در آن توسط چین را با اقدام روسیه در گرفتن شبه جزیره کریمه از اوکراین تشبیه کرد.
 
چین که تاکید دارد بخش قابل توجهی از این پهنه آبی متعلق به این کشور است، در ماه های اخیر بارها در این منطقه دست به رزمایش های مختلف زده و علاوه بر استقرار موشک های زمین به هوا، هواپیماها و جنگنده های خود را بر فراز آن به پرواز درآورده است.
 
«دریای جنوبی چین»، بخشی از اقیانوس آرام، در فاصله‌ای از تنگه تایوان، شرق ویتنام، شمال‌ غربی فیلیپین تا مرزهای آبی اندونزی و سنگاپور است.
 
به جز چین چند کشور منطقه‌ای از جمله ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی نیز بر کل و یا بخش‌هایی از این دریا و جزایر آن ادعای مالکیت دارند.
 
در ماه ژوئیه سال گذشته (تیر ماه سالجاری) دیوان لاهه که به درخواست فیلیپین به موضوع ادعای مالکیت دولت چین در آبهای دریای جنوبی چین رسیدگی می‌کرد، به نفع فیلیپین رای داد و گفت که شواهدی وجود ندارد که نشان دهد چین به طور تاریخی بر آب‌ها و منابع آن منطقه تسلط انحصاری داشته است.
 
پکن حکم دادگاه را رد کرد و گفت که به «هیچ وجه» تحت تاثیر این رای قرار نمی‌گیرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار