بازدید 9634
مروری بر روزنامه های پنجشنبه 26 اسفندماه؛

لشکرکشی نامزدهای انتخاباتی/ سعودي‌ها براي مسلمان‌ستيزي ترامپ دليل تراشيدند!

روزنامه های امروز در گزارش های اصلی خود، به موضوع انتخابات پرداخته اند. در همین حال نیز سعی کرده اند، آخرین رقابت های انتخاباتی را در تحلیل ها و گزارش های خود پوشش دهند. این در حالی است که نسیم باد نوروزی نیز در صفحات اول روزنامه ها به چشم می خورد.
کد خبر: ۶۷۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 16 March 2017

روزنامه های امروز در گزارش های اصلی خود، به موضوع انتخابات پرداخته اند. در همین حال نیز سعی کرده اند، آخرین رقابت های انتخاباتی را در تحلیل ها و گزارش های خود پوشش دهند. این در حالی است که نسیم باد نوروزی نیز در صفحات اول روزنامه ها به چشم می خورد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز موضوع انتخابات را در کانون توجه قرار داده اند.

لشکرکشی نامزدهای انتخاباتی/ سعودي‌ها براي مسلمان‌ستيزي ترامپ دليل تراشيدند!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «يك لشكر مقابل روحاني» نوشت: «برخي اصولگرايان مي‌خواهند انتخابات را به سمت دوقطبي‌شدن پيش ببرند تا نامزد اصولگرايان باقي بماند و روحاني. تصور مي‌كنند در چنين شرايطي روحاني را شكست خواهند داد. اتفاقي كه شواهد حاكي از نامحتمل‌بودن آن است. از قضا تجربه نشان داده كه در فضاي دوقطبي، بخت با اصولگرايان يار نيست. انتخابات ٧٦، مجلس ششم، شوراي شهر اول، رياست‌جمهوري ٩٢ و مجلس دهم (در تهران) اين را مي‌گويد. انتخابات سال ٨٤ هم در دور دوم، اگر به جاي هاشمي رقيب ديگري در برابر احمدي‌نژاد نشسته بود يحتمل برنده هم‌ او بود. اما با توجه به رأي شكننده روحاني در سال ٩٢ شايد اينجا تحليل حزب مؤتلفه درست‌تر باشد كه تعدد نامزدها اين بار به نفع اصولگرايان است. تحليل مؤتلفه اتفاقا برخاسته از همان شرايط سال ٨٤ است كه به علت تعدد نامزدهاي اصولگرا و اصلاح‌طلب كار به دور دوم كشيد و اصولگرايان در نهايت بردند. مصطفي ميرسليم، نامزد حزب مؤتلفه در انتخابات آينده گفته است: «هرچه تعداد نامزدها بیشتر باشد، مشارکت مردم بیشتر می‌شود که این موجب پراکندگی آرا هم می‌شود و ممکن است انتخابات را به دور دوم بکشاند سپس در مرحله دوم باید به فکر ائتلاف بود».


عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی در روزنامه ایران با تیتر «آیا جبهه مردمی موفق خواهد شد؟» نوشت: «برگزاری نشست سراسری جبهه مردمی نیروهای انقلاب با حضور یک جمع حدود 3000 نفری انجام و در نهایت با رأی‌گیری از حاضران، شورای مرکزی این جبهه نیز تعیین شد. جبهه‌ای که نفر 29 آن از مجموع 30 نفر انتخاب شده، دبیرکل قدیمی‌ترین حزب اصولگرایان است که کمتر از یک چهارم آرای حاضران را به دست آورده است و هنگامی که رأی او را در کنار رأی نفر اول که یک خانم است قرار دهیم که 90 درصد آرای صحیح را به دست آورده متوجه یک پوست‌اندازی شدید و ریشه‌ای در میان اصولگرایان می‌شویم. اکنون این پرسش پیش می‌آید که آیا این جبهه می‌تواند تشکل‌های اصولگرا را به زیر چتر واحد خود درآورد؟ در این یادداشت می‌کوشم که تحلیل خودم را در پاسخ به این پرسش تقدیم کنم.

پیش از هر چیز باید بگویم اتحاد و یکپارچگی جناح اصولگرا یا جناح اصلاح‌طلب یا هر جناح سومی، یک خبر خوش و نویدبخش برای جامعه ایران خواهد بود. جامعه ایران از نظر ساختار سیاسی، حزبی نیست و از نوعی شلختگی سیاسی در رنج است. بنابراین از هر اقدامی که موجب انسجام و اتحاد احزاب و جبهه‌ها شود باید دفاع و استقبال کرد. اگر روزی برسد که احزاب و جبهه‌های نام و نشان‌دار و ضمناً به لحاظ تشکیلاتی منسجم به 2 یا 3 و حتی 4 مورد برسد، بسیار نیکو خواهد بود. از این‌رو باید از تشکیل این جبهه دفاع کرد، ولی دفاع از چنین جبهه‌ای آیا لزوماً به معنای آن است که آنان در رسیدن به اتحاد و انسجام موفق خواهند شد؟ به نظر می‌رسد که در کوتاه‌مدت تحقق چنین هدفی محتمل نیست و این هدف به انتخابات فعلی نمی‌رسد. به همین دلیل شاید اشتباه اصولگرایان بود که خیلی با عجله وارد این ماجرا شدند تا بلکه در انتخابات اخیر به وحدتی جدی برسند.»

لشکرکشی نامزدهای انتخاباتی/ سعودي‌ها براي مسلمان‌ستيزي ترامپ دليل تراشيدند!

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «آقای حقوقدان آماده مناظره» نوشت: «روزها از پی هم می‌گذرند و بیست و نهم اردیبهشت ماه از رگ گردن به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک تر می‌شود. از همین روی استشمام بوی انتخابات توسط رقبا، موجب گرم‌ترشدن بازار شایعات، شبهه افکنی‌ها‌ و از آن بدتر دروغ پراکنی‌ها‌ می‌گردد که البته این پدیده بیشتر در میان کاندیداهای جناح راست برای حذف رقیبان اصلاح طلب و اعتدال گرایشان ساری و جاری است. از قرار معلوم جواد کریمی قدوسی، عضو فراکسیون ولایت هم هوای انتخابات ریاست جمهوری را در ریه‌ها‌یش فرو داده که خط تولید کمپانی شایعه پراکنی اش را از محمد جواد ظریف به حسن روحانی تغییر داده و چند روزی است که محصولاتش شایعاتی است درخصوص رئیس دولت تدبیر و امید. جدیدترین تولیدی ذهن این نماینده عضو جبهه پایداری، تور اروپا گردی حسن روحانی است. آنطور که کریمی قدوسی گفته قرار است حسن روحانی به دلیل ترس و واهمه از نشستن پشت میز مناظرات انتخاباتی به اروپا گردی می‌پردازد. او در این باره گفته است:« دولت روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، به این نتیجه رسیده که چون در عرصه داخلی کارنامه خوبی ندارد، بر روی سیاست خارجی مانور دهد. روحانی برای پیروزی در انتخابات رای ندارد و می‌خواهد با انجام سفرها اینگونه القا کند که روابط خوبی با اروپا برقرار شده و مشکلات در تعامل با غرب و اروپا حل خواهد شد. قرار شد تا حسن روحانی رئیس جمهور از دوره زمانی 15 فروردین تا 20 اردیبهشت به چندین کشور مهم اروپایی سفر کند و این سفرها طوری تنظیم شود که یک روز قبل از مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری به اتمام برسد.»


طرح از روزنامه قانون

لشکرکشی نامزدهای انتخاباتی/ سعودي‌ها براي مسلمان‌ستيزي ترامپ دليل تراشيدند!

رقابت های منطقه ای

لشکرکشی نامزدهای انتخاباتی/ سعودي‌ها براي مسلمان‌ستيزي ترامپ دليل تراشيدند!

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «سعودي‌ها براي مسلمان‌ستيزي ترامپ دليل تراشيدند!» نوشت: «محمد بن سلمان، فرزنـــد شاه سعودي در ديدار دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا فرمان وي مبني بر منع ورود اتباع شش كشور به امريكا با اين عنوان كه از سر اسلام‌ستيزي نيست و با اين ادعا كه اطلاعاتي دارد كه در برخي از اين شش كشور طرح‌هايي براي انجام حملات تروريستي در امريكا در حال تدوين است، توجيه كرد.

مشاور ارشد «محمد بن سلمان» در بيان محتواي ديدار شب سه شنبه وي با «دونالد ترامپ» در واشنگتن، اعلام كرد كه دو طرف اختلاف ديدگاه‌هاي خود را بر طرف و بر مقابله با ايران تأكيد كردند. خبرگزاري رويترز به نام مشاور بن سلمان اشاره نكرد و به نقل از بيانيه او افزود: ديدار روز سه‌شنبه «محمد بن سلمان» با رئيس‌جمهور امريكا بسيار سازنده و موفق بود و يك نقطه تاريخي در روابط بين دو كشور محسوب مي‌شود؛ به گونه‌اي كه پس از يك مدت اختلاف ديدگاه‌ها، اين ديدار موجب شد مسائل در مسير صحيح خود قرار گيرد. مشاور محمد بن سلمان افزود: اين ديدار همچنين روابط دو كشور در عرصه سياسي، نظامي، امنيتي و اقتصادي را بسيار افزايش خواهد داد و دليل آن به درك بالاي رئيس‌جمهور ترامپ از اهميت روابط بين دو كشور و نوع ديدگاه وي درباره مشكلات منطقه باز مي‌گردد. مشاور بن سلمان به شش كشور ايران، عراق، سوريه، سومالي، سودان و يمن اشاره كرد كه اتباعشان از سفر به امريكا منع شده‌اند و گفت: محمد بن سلمان در اين ديدار همچنين تأكيد كرد كه موضوع منع ورود اتباع شش كشور به امريكا، اسلام‌ستيزي نيست اما تصميم داخلي براي منع ورود تروريست‌ها به امريكا محسوب مي‌شود. او در ادامه تأكيد كرد كه عربستان سعودي اطلاعاتي دارد كه در برخي از اين شش كشور طرح‌هايي براي انجام حملات تروريستي در امريكا در حال تدوين است. طبق اين بيانيه، «محمد بن سلمان» در ديدار با ترامپ و در رابطه با «برجام» تأكيد كرد: توافق هسته‌اي با ايران براي منطقه بسيار خطرناك و اشتباه است و صرفا موجب مي‌شود تا نظام تندرو ايران در دستيابي به سلاح اتمي با تأخير مواجه شود. به گفته مشاور «محمد بن سلمان» در ديدار ترامپ و فرزند پادشاه سعودي، همچنين دو طرف بر لزوم مقابله با ايران در منطقه تأكيد و تهران را به حمايت از داعش و القاعده متهم كرده‌اند. موضوع سرمايه‌گذاري‌هاي كلان دو جانبه در زمينه اقتصادي نيز از مهم‌ترين بحث‌هاي شكل گرفته بين دو طرف بوده است. فرزند پادشاه سعودي تأكيد كرده است كه اگر تلاش‌هاي ترامپ براي بهبود وضعيت سرمايه‌گذاري امريكا در عربستان نبود، شاهد اين حجم از همكاري‌هاي اقتصادي تازه آغاز شده نبوديم.»

سعدالله زارعی در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: «از مدت‌ها پیش و به خصوص در فضای پس از برجام و به ویژه از آن زمانی که ناگزیر به این اعتراف رسیدیم که غرب به وعده‌های خود در برجام پایبند نیست، این موضوع مطرح شد که ما سر دو راهی جنگ با دنیا و تعامل با دنیا قرار گرفته‌ایم و منطق حکم می‌کند که تعامل را برگزینیم و در چارچوب تعامل به توافقاتی بیندیشیم که مانع وقوع جنگ علیه ایران و کشیده شدن دامنه جنگ منطقه به ایران شود. کمی بعدتر و زمانی که «ترامپ» سرکار آمد همین‌ها به بازتولید عبارت‌های قبلی روی آورده و گفتند ترامپ آدم پیش‌بینی‌ناپذیری است و تصمیم‌های حساب نشده‌ای می‌گیرد پس بهتر است که حرفی نزنیم که ناراحت شود. امروز در یک گام جلوتر می‌گویند علامت‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد با ترامپ هم می‌توانیم مذاکره و توافق کنیم بنابراین باید فضای سیاسی و رسانه‌ای‌مان را در رابطه با آمریکا آرام کنیم تا به توافقاتی در مباحث منطقه‌ای دست پیدا کنیم. وقتی این خط سیر را طی دو تا سه سال اخیر مرور می‌کنیم درمی‌یابیم که همه بحث این است که ما به توافق با آمریکا و نه ادامه راهی که تاکنون رفته‌ایم بیندیشیم این در حالی است که در آمریکا دقیقا برعکس این فکر و عمل می‌شود یعنی آمریکایی‌ها - چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، چه مجلسی و چه دولت، چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ- به هیچ‌وجه به توافق با ایران فکر نکرده و عمل نمی‌نمایند و حسب آنچه در بحث برجام تجربه کردیم تسلیم ایران را دنبال می‌کنند پس حتی اگر ایران بخواهد از رویه مبتنی بر استقلال‌طلبی و هویت‌خواهی خود دست بردارد - که دست برداشتن آن تضعیف شدید ایران را در پی می‌آورد - باز هم به توافق با آمریکا دست پیدا نمی‌کند بلکه باید به تسلیمی بیندیشد که حریف را جسورتر خواهد کرد. در این میان بعضی از چهره‌های سیاسی برای اینکه چنین تسلیم شدنی را توجیه کرده و از قبح آن بکاهند، می‌گویند آن سوی واقعه، جنگ است!»

طرح از روزنامه شهروند
 
لشکرکشی نامزدهای انتخاباتی/ سعودي‌ها براي مسلمان‌ستيزي ترامپ دليل تراشيدند!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر