بازدید 15184
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «جیب خالی سهامداران بورس در شب عید» تا «گوشت وارداتی روسیه سر سفره ایرانی»

این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت ۹۸ واحدی شاخص کل بورس، آخرین تغییرات بازار سکه، افزایش بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، دلار در بازار اروپا رام شد، نرخ رشد تولید کارگاه های بزرگ صنعتی، جزئیات کامل مصوبات شورای عالی کار برای دستمزد ۹۶، نشست کشورهای جی 20 در آلمان، ضرر ترکیه از تحریم‌های کشاورزی روسیه، افزایش حق بیمه شخص ثالث و با 3.85 میلیون دلار صاحب یک شهر در آمریکا شوید را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱ 16 March 2017
از «جیب خالی سهامداران بورس در شب عید» تا «گوشت وارداتی روسیه سر سفره ایرانی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت ۹۸ واحدی شاخص کل بورس، آخرین تغییرات بازار سکه، افزایش بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، دلار در بازار اروپا رام شد، نرخ رشد تولید کارگاه های بزرگ صنعتی، جزئیات کامل مصوبات شورای عالی کار برای دستمزد ۹۶، نشست کشورهای جی 20 در آلمان، ضرر ترکیه از تحریم‌های کشاورزی روسیه، افزایش حق بیمه شخص ثالث و با 3.85 میلیون دلار صاحب یک شهر در آمریکا شوید را در بر دارد.



تقویت ۹۸ واحدی شاخص کل بورس/ جیب خالی سهامدار در شب عید

در پایان معاملات روز چهارشنبه 25 اسفندماه 95 شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 98 واحدی به رقم 76 هزار و 737 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 45 واحدی عدد 15 هزار و 572 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 98 واحدی به رقم 84 هزار و 65 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 4 واحدی به عدد 871 واحد دست یافت.
 
به گزارش فارس، در این روز بورس تهران در حالی معاملات کم حجم و بی‌رونق را شاهد بود که در برخی گروه‌های شاخص‌ساز و عملیات بازارگردانی سهام از سوی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حجمی محدود با هدف تقویت نماگرهای بورس دنبال شد. آنچه در بورس تهران در واپسین روزهای باقی مانده تا پایان سال می‌توان به وضوح دید، بی پولی و نارضایتی از وضعیتی است که دلیل اصلی آن را برخی از کارشناسان در نظام پولی کشور و تداوم رکود کسب و کار دنبال می‌کنند؛ بازاری که این روزها شایعاتی مبنی بر محدود شدن اعتبارهای کارگزاران از سوی بانک‌ها در سال آینده را زیاد می‌شنوند و این در حالی است که حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام با آنچه در تالار شیشه‌ای می‌گذرد، همخوانی ندارد.

سکه طرح قدیم گران شد؛ جدید ارزان

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۳۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. همچنین سکه طرح قدیم با ده هزار تومان افزایش به نرخ یک میلیون و ۱۹۳ هزار تومان معامله شد. در عین حال قیمت هر نیم سکه ۷۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۸۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۹ هزار تومان است.

افزایش بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد 

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 84 ریال به رقم فروش 37 هزار و 522 ریال رسید. همچنین هر یورو نیز با افزایش 181 ریال نسبت به روز قبل به قیمت 40 هزار و 398 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز همانند دلار و یورو با افزایش قیمت همراه بود. به طوری که در پایان روز با رشد 35 ریال به 10 هزار و 262 ریال رسید.

دلار در بازار اروپا رام شد

ارزش دلار در بازارهای اروپایی طی روز چهارشنبه در برابر ین ژاپن نه تنها افزایش نیافت بلکه کاهش 0.1 درصدی را نیز تجربه کرد و به 114.65 ین رسید. این در حالی بود که ارزش دلار هفته گذشته به 115.51 ین رسیده بود که بیشترین میزان طی 2 ماه گذشته بوده است. ارزش پوند استرلینگ انگلیس نیز در بازار نسبت به دلار افزایش یافت و به 1.2258 دلار رسید. ارزش یورو نیز 0.3 درصد در برابر دلار افزایش یافت و با قیمت 01.0631 دلار عرضه شد. شاخص دلار نیز که بر مبنای تغییرات ارزشی این ارز در برابر سبد 6 ارز بین المللی تعیین می شود، 0.2 درصد کاهش یافت و به 101.50 واحد رسید. به گزارش فارس، در حالی که پیش بینی می شد با تقویت احتمال افزایش بهره دلار از سوی بانک مرکزی آمریکا در نشست روز جاری ارزش این ارز بین المللی در بازارهای بین المللی به شدت افزایش یابد اما بازارهای اروپای و آسیایی توانستند دلار را رام کنند.

اظهار نظر در مورد ارزش واقعی بهای طلا سخت است

اینکه کدام تحلیل درباره قیمت واقعی طلا درست است، اظهار نظر کارشناسی واقعا سخت و غیر ممکن است. ارزیابی قیمت واقعی طلا در بین کلیه دارایی های مالی سخت تر است. بر اساس گزارش بورس کالای ایران، کمپبل هاروی استاد اقتصاد دانشگاه دوکه آمریکا در این باره تأکید کرد: پیش بینی های مختلف و به شدت متناقض درباره قیمت طلا مهمترین علت این مساله است که به سختی می توان نسبت به ارزش واقعی قیمت طلا اظهار نظر و تصریح کرد: طلا کمتر فهمیده و درک شده است. نیروهای زیادی در بازار وجود دارند که بر قیمت طلا تأثیرگذار هستند. اهمیت این نیروها نیز به مرور زمان تغییر می کند. این عوامل متغیر و زیاد، هرگونه مدل سازی برای قیمت طلا را سخت کرده است.

نفت جان دوباره گرفت

شوک برآمده از کاهش موجودی ذخایر آمریکا و اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی که حاوی اطلاعاتی مبنی بر کاهش عرضه نفت خام در نیمه سال اول سال 2017 بود باعث شد تا قیمت نفت در روز چهارشنبه حدود یک دلار افزایش یابد. به نقل از رویترز، روز چهارشنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین‌الملل، نسبت به قیمت بسته‌ شده دیروز بیش از یک دلار افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 51.84 دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 99 سنت افزایش، بشکه‌ای 48.71 دلار صورت گرفت.

نرخ رشد تولید کارگاه های بزرگ صنعتی مشخص شد

به نقل از بانک مرکزی، بنا بر اعلام این بانک، شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور (کارگاه‌های دارای ۱۰۰ نفر پرسنل و بیشتر) در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵ بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰ به عدد ۹۶.۹ رسید که در مقایسه با ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ معادل ۶.۸ درصد افزایش یافته است. نرخ رشد بنگاه‌های بزرگ صنعتی در حالی 6.8 درصد اعلام می‌شود که فعالیت‌های بخش خصوصی و خرد اقتصاد همچنان از رکود سنگین رنج می‌برد.

جزئیات کامل مصوبات شورای عالی کار برای دستمزد ۹۶ 

۱-  حداقل دستمزد سال ۱۳۹۶ روزانه ۳۰۹۹۷۷ ریال تعیین می شود.

۲-   سایر سطوح مزدی از ابتدای سال ۱۳۹۶ به میزان ۱۲ درصد آخرین مزد (ثابت یا مبنا موضوع ماده ۳۶ قانون کار) سال ۱۳۹۵ به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ریال افزایش می یابد.
تبصره - با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارکرگرن مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه ۳۰۹۹۷۷ ریال کمتر شود.

۳- نرخ پایه سنوات در سال ۹۶ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، روزانه ۱۷.۰۰۰ ریال  تعیین می شود.

تبصره (۱)- نرخ پایه (سنوات) کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل برای گروه یک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه ۲۰ میلغ ۲۲۶۰۰ ریال همانند سال گذشته خواهد بود و برای سایر گروه ها بر اساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.

تبصره (۲)- به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۵ میزان مقرر در این بند (یا تبصره ۱ آن حسب مورد) تعلق می گیرد.

۴- مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار ماهیانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال از سوی کارفرمایان پرداخت می شود.

نشست کشورهای G20 در آلمان برگزار می‌شود

وزرای اقتصادی و رؤسای بانک مرکزی کشورهای عضو G20 در روزهای 17 و 18 مارس در آلمان گرد هم می‌آیند. رئیس کل بانک مرکزی آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: این اجلاس بر انعطاف‌پذیری اقتصادی استفاده از سیستم‌های نوین و افزایش سرمایه‌گذاری در آفریقا متمرکز خواهد شد. وزیر اقتصادی آلمان و رئیس بانک مرکزی این کشور نتایج این اجلاس را در کنفرانس خبری در 18 مارس (شنبه) اعلام می‌کنند. وزرای اقتصادی و رؤسای بانک مرکزی کشورهای G20 معمولاً در بهار و نیز اجلاس سالانه آنها در آوریل و اکتبر در واشنگتن برگزار می‌شود. کشورهای جی 20 به میزان 80 درصد اقتصاد کشورهای جهان را در اختیار دارند.

ضرر ترکیه از تحریم‌های کشاورزی روسیه

از زمان اعلام تحریم‌های روسیه علیه ترکیه، بخش کشاورزی این کشور بیش از 425 میلیون دلار خسارت دیده است. به گزارش فارس، تحریم‌های روسیه علیه ترکیه بعد از آن صورت گرفت که یک جت جنگی این کشور در مرزهای روسیه و ترکیه توسط پدافند هوایی ترکیه ساقط شد. بعد از آن روسیه واردات محصولات کشاورزی از این کشور را ممنوع کرد. در حال حاضر روسیه تحریم‌های خود درباره واردات مرغ، گوجه فرنگی، خیار، انگور، سیب، توت فرنگی، گلابی و خیارشور را ادامه می‌دهد.
 
حق بیمه شخص ثالث افزایش یافت

حق بیمه اجباری شخص ثالث و بیمه حوادث راننده انواع وسایل نقلیه در سال 1396 توسط بیمه مرکزی مشخص شد. نرخ دیه برای سال آینده 10.5 درصد افزایش یافته و بیمه مرکزی نرخ حق بیمه برای این سال را 10 درصد افزایش داد. بر این اساس برای تعهدات بدنی (دیه) 280 میلیون توان، تعهدات مالی 7 میلیون تومان و تعهدات بیمه حادت راننده 210 میلیون تومان است.

شورای نگهبان لایحه بودجه 1396 کل کشور را تایید کرد

شورای نگهبان عدم مغایرت لایحه بودجه 1396 کل کشور را با موازین شرع مقدس و قانون اساسی اعلام کرد. به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی شامگاه چهارشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که امروز پس از انجام اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان توسط مجلس، عدم مغایرت این لایحه با موازین شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

با 3.85 میلیون دلار، صاحب یک شهر در آمریکا شوید!

یک شهر ایالت اورگن آمریکا که هم اکنون خالی از سکنه شده، به فروش گذاشته شده است. به نقل از رویترز؛ (قابل توجه غول های ثروت)  شهر "تیلر"، در ایالت اورگن آمریکا، تنها با قیمت سه و نیم میلیون دلار به فروش گذاشته شده است. با پرداخت تنها  350 هزار دلار اضافه، شما می توانید مدرسه قدیمی را هم بخرید. به گزارش العالم، این شهر تقریبا خالی از سکنه، شهری ثبت نشده حدود 225 مایلی (362 کیلومتری) در جنوب پورتلند است که ابتدا در سال 2015 به فروش گذاشته شد، اما به گفته "گرت زولر" ، صاحب زمین و حیات وحش، این منطقه شامل ساختمانی که بعنوان مدرسه در نظر گرفته شده بود، نمی شود. شرکت املاک و مستغلات قصد دارد این شهر 100 هکتاری را به فروش برساند.

گوشت وارداتی روسیه سر سفره ایرانی

روسیه اعلام کرد که شرکت های فعال این کشور در عرصه دامی و تولید گوشت امکان صادرات به جمهوری اسلامی ایران را پیدا می کنند. به گزارش ایرنا، خانم یولیا ملانو سخنگوی رسمی اداره نظارت بهداشتی بر محصولات کشاورزی روسیه (روس سلخوزنادزور) این خبر را روز چهارشنبه اعلام کرد. بنا به اعلام پایگاه خبری اسپوتنیک، مقام روسی اعلام کرد: امضای پروتکل ها درباره شرایط صادرات مرحله اول است و مرحله بعد نیز صدور مجوز برای مؤسسات روسی فعال در این صنعت خواهد بود. وی افزود: صدور مجوز صادرات گوشت به ایران برای مؤسسات روسی حدود یک ماه طول خواهد کشید. دامداری و تولید گوشت قرمز به ویژه در جمهوری های مناطق قفقاز و ولگایی روسیه، یکی از اصلی ترین فعالیت های اقتصادی به شمار می رود که با توجه به زندگی حدود 25 میلیون مسلمان، محصولات حلال نیز به صورت گسترده عرضه می شود. مصرف محصولات گوشتی حلال افزون بر پیروان دین اسلام بین مسیحیان در روسیه نیز رواج دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲
واقعا جای تاسف داره که ایران بهترین دام را پرورش بده و با کیفیت ترین گوشت در منطقه را تولید کنه ولی به خاطر عدم مدیریت صحصیح مجبور بشیم گوشت روسیه وارد کنیم و به سفره مردم ببریم. ای کاش مسئولین محترم قدری به فکر تولید داخل باشن و فقط شعار و حرف نباشه.
قرار بود محصولات كشاورزي ايران به روسيه صادر بشه!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل