بازدید 5722

بودجه 200 میلیاردی سینمای ایران در سال ۹۶ کجا هزینه می‌شود؟

باید دید چارچوب هزینه اعتبارات سازمان سینمایی در سال 1396، در راستای بودجه تعریف شده برای این سازمان در قانون بودجه خواهد بود یا با توجه به اظهارات رئیس سازمان سینمایی، شاهد تغییرات در هزینه کرد اعتبارات خواهیم بود. در این صورت این پرسش را باید مطرح کرد که آیا حیدریان اساساً اختیاری برای تغییرات عمده در محل هزینه کرد بودجه 201 میلیاردی سازمان سینمایی در سال آینده دارد؟
کد خبر: ۶۷۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳ 14 March 2017
بودجه 200 میلیاردی سینمای ایران در سال ۹۶ کجا هزینه می‌شود؟
با تغییر مدیریت سازمان سینمایی و تغییر برنامه های مجممعه تصمیم گیر سازمان سینمایی، این پرسش پیش آمده که اکنون سرنوشت بودجه 200 میلیاردی سینمای ایران چه خواهد شد و این اعتبارات در کدام بخش های نوظهور هزینه خواهد شد؟
 
به گزارش «تابناک»؛ بودجه سازمان سینمایی در طول سه سال اخیر با رشد بیش از 100 درصدی به بیش از 200 میلیارد تومان برای سال 1396 رسیده که بخشی از اثر تورم مخرب سال های پیشین را جبران کرده، هرچند این رقم هیچ نسبتی به حجم تلنبار شده ی انتظارات از مدیریت سینمای ایران ندارد و این رقم ها اینقدر کم است که برای تولید پروژه «سرو زیرآب» تمامی نهادهای فرهنگی از بنیاد فارابی تا حوزه هنری و شهرداری تهران بسیج شدند.
 
با این حال بودجه کنونی سازمان سینمایی نیز عدد اندکی نیست و اگر به درستی مدیریت شود می تواند منشاء آثار خیری برای سینمای کشور باشد. فراموش نکنیم کل فروش سینمای ایران در سال 1395 در حول و حوش همین رقم اعتبارات سینمای ایران برای سال 1396 است و بنابراین باید بر نحوه هزینه کرد بودجه ای که متعلق به تک تک سینماگران ایران است، تمرکز ویژه ای داشت و به صورت مستمر پیگیر میزان و کیفیت هزینه کرد این اعتبارات بود.
 
حیدریان به تازگی گفته است: «در جهت اجرای اهداف و اولویت‌های اعلامی از سوی وزیر محترم، سینما نیازمند یک تحول همه جانبه و مهم بوده و هست و برای ایجاد این تحول باید برنامه داشت. این برنامه تحولی باید موجب شود ما نقش واقعی‌مان را در سینما ایفا و سهم‌مان را در جهان پیدا کنیم.»
 
او اشاره کرد که لازمه تحقق این برنامه تحولی، هماهنگی همه بخش‌های یک سازمان و همسویی با یکدیگر و به معنی واقعی سازمانی حرکت کردن است و افزود: «ما در حال تکمیل و ارائه این برنامه تحولی هستیم اما بخش‌هایی از آن و رئوسش را مرور می‌کنیم تا دوستان هم نظر دهند و در تدوین نهایی آن مشارکت کنند.»
 
رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: «گرچه من ترجیح می‌دادم در همان مسئولیت مشاوره‌ای وزیر به وزارتخانه و به سینما کمک کنم همان‌طور که در سه ماه گذشته این کار را کرده‌ام اما به هر حال اقتضای مسائل این گونه شد که از نزدیک‌تر کمک کنیم تا سینما به آن برنامه تحولی برسد و از رئوس این برنامه تحولی، نگاه سیستمی و عملکرد سیستمی است.»

 

او در ادامه به رئوسی از این برنامه اشاره کرد:

- نظارت مستمر بر عملکرد خودمان و دیگران

-سبک سازی سازمان و رفتن به سمت تحقق نظام صنفی هنری و واگذاری بیشتر مسئولیت ها به فعالان

-افزایش سهم بیشتر فرهنگی و اقتصادی در سینمای جهان

-زمینه سازی برای طراحی و تحقق نهضت تولید محتوی

-همسویی آیین‌ها و جشنواره‌ها در سطح منطقه‌ای- ملی و جهانی با اهداف و برنامه‌های سینمای کشور

-همسویی نگاه حمایتی و تشویقی در همه سطوح با اهداف برنامه سینمای کشور

- تحقق هماهنگی میان ارشاد و سایر سازمان های موثر و فعال در حوزه فرهنگ با تمرکز مسئولیتهای ارشاد به عنوان متولی فرهنگ عمومی و رفع ناهماهنگی های قبلی

-گسترش بازار محصولات سینما اعم از اکران، نمایش خانگی و داستانی، مستند و فیلم کوتاه و همزمان گسترش بازار فعالیت و رشد کیفی آن ها و در نتیجه رونق صنعت سینما با این الگو که منجر به کاهش دغدغه اشتغال سینماگران کشور خواهد شد

-رونق‌بخشی به بازار تولید و مصرف محصولات سینمایی در کشور که لازمه آن تحقق زیر ساخت‌ها است.

باید دید چارچوب هزینه اعتبارات سازمان سینمایی در سال 1396، در راستای بودجه تعریف شده برای این سازمان در قانون بودجه خواهد بود یا با توجه به اظهارات رئیس سازمان سینمایی، شاهد تغییرات در هزینه کرد اعتبارات خواهیم بود. در این صورت این پرسش را باید مطرح کرد که آیا حیدریان اساساً اختیاری برای تغییرات عمده در محل هزینه کرد بودجه 201 میلیاردی سازمان سینمایی در سال آینده دارد؟ سرویس فرهنگی «تابناک» در گزارشی دیگر به این پرسش پاسخ می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل