بازدید 30160

ابتکار جالب محیط‌بان دلسوز برای بازگرداندن آهوان گریزپا! +تصاویر

برای احیای نسل یک گونه چه باید کرد؟ آیا همیشه چنین اموری با صرف بودجه و ارائه طرح های پیچیده ممکن است یا اگر دلسوزی چاشنی کارمان باشد، گاه با امکانات ابتدایی و بسیار ساده هم می‌شود نتیجه‌ای مطلوب گرفت؟ شاید پاسخ به این دست پرسش ها برای خیلی هایمان ساده نباشد، اما هستند افرادی که ثابت کرده‌‌اند پاسخ‌های شعف برانگیزی برای این دست سؤال ها دارند.
کد خبر: ۶۷۷۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 14 March 2017
برای احیای نسل یک گونه چه باید کرد؟ آیا همیشه چنین اموری با صرف بودجه و ارائه طرح های پیچیده ممکن است یا اگر دلسوزی چاشنی کارمان باشد، گاه با امکانات ابتدایی و بسیار ساده هم می‌شود نتیجه‌ای مطلوب گرفت؟ شاید پاسخ به این دست پرسش ها برای خیلی هایمان ساده نباشد، اما هستند افرادی که ثابت کرده‌‌اند پاسخ‌های شعف برانگیزی برای این دست سؤال ها دارند.
 
به گزارش «تابناک»، در روزگاری که اخبار ناخوش فراوانی پیرامون محیط زیست کشورمان منتشر می شود و بسیاری از دوستداران محیط زیست نگرانی‌های فراوانی به ویژه در خصوص تداوم نسل برخی گونه‌های جانوری دارند، هستند دلسوزانی که به جای گله گذاری از کمبود امکانات یا نقد مسئولان، ترجیح می‌دهند دست به کار شده و حتی با دست خالی، همه توانشان را برای بهبود اوضاع به کار گیرند.

سیدباقر موسوی، محیط بان میشداغ، یکی از این افراد است؛ محیط بانی خوش فکر که هرچند بیشتر با شکار تصاویری ناب از حیات وحش منطقه خدمتش میان دوستداران حیات وحش شناخته می‌شود، به تازگی کاری کارستان کرده که بسیار شایسته تقدیر به نظر می‌رسد. کاری که محیط بان میشداغ خوزستان در تشریح آن می‌گوید: خوشبختانه تلاشهایم برای بازگرداندن آهوان از خاک عراق به ایران با موفقیت همراه بوده و شمار آهوان بازگردانده شده [به خاک کشورمان] سی و پنج رأس می باشد که با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش تدریجی دما می‌توان از فرصت استفاده کرد و با احیا یا ایجاد آبشخور و افزایش تعداد آنها در منطقه، آهوان دیگری را هم از آن سوی مرزها به سمت خاک عزیز کشورمان بازگرداند.

از کل این جمعیت، تعداد بیست و هفت رأس آهو به شنزارهای بستان و شمال نوار کوهی بستان هدایت و در آنجا مستقر شدند. تا چندی پیش، بیست و سه رأس آهو به این مناطق هدایت شده بودند که در این مدت چهار رأس دیگر بر آنها اضافه شدند. با کوچ عشایر و دامداران و خروج آنها از منطقه، ان شاء الله تعداد باقی مانده در مرز هم به این جمع کوچک ملحق خواهند شد.

روش هایی که جهت هدایت و بازگرداندن این گروه از مرزها به زیستگاه اصلی یعنی شنزارها و تپه ماهورهای بستان اجرا شد، بسیار مؤثر بود و بدون شک اگر این طرح را اجرا نمی‌کردم، هیچ آهویی به شنزارهای بستان و تپه ماهورهای مشداخ (میشداغ) نمی‌آمد.
 

روش کارم استفاده از حلقه‌های CD و کاست‌های VHS بود که تقریبا بدون صرف هیچ هزینه‌ای به اجرا درآمد و نتیجه آن تا این لحظه، موفقیت صد در صدی بوده‌ است. به این صورت که در محل‌هایی خاص و مشخص شده، مسیری چند صد متری را به نوعی با نوار ویدئو و سی دی مسدود می‌کنم که گروه های کوچک آهو با رسیدن به آن، در نتیجه دیدن زرق و برق نوارها و سی‌دی‌های محل را ترک می‌کنند. این کار را در جاهای مختلف که پس از کارشناسی انتخاب شده‌اند تکرار می‌کنم تا در نتیجه آن، آهوان به جای دلخواه و مورد نظر هدایت شوند.

این در حالی ا‌ست که نا امنی زیستگاه این آهوان، ورود مرتب شکارچیان حرفه‌ایِ این گونه و حضور پررنگ دامداران، موجب شده بود جمعیت آهوی باقیمانده در این زیستگاه‌ها در یک سال اخیر به سمت مرزها بگریزند و نهایتا در منطقه دشت طیب عراق و حتی فراتر از آن ساکن شوند که با ایجاد آبشخور در یکی از سنگرهای قدیمی منطقه فکه تعدادی از این آهوها به خاک میهن بازگشتند. خوشبختانه سطح ایستابی بالای سفره زیرزمینی هم به کمک آمد و موجب شد که در ساخت آبشخور، خیلی زود به آب برسم.

آهو جانوری است که از کیلومترها دورتر، وجود آب را در منطقه متوجه می‌شود و به شکل شگفت‌انگیزی در کوتاهترین زمان، محل آب را پیدا می‌کند. بنابراین آهوان فکه خیلی زود این آبشخور کوچک و پر از آب را پیدا کردند.

این در حالی است که وجود کانال بتونی آبرسانی ام الدبس که از وسط زیستگاه شمالی منطقه می گذرد، به شدت این تعداد آهوی بازگردانده شده را در آینده تهدید می‌کند. از این رو که به یاد می‌آوریم در گذشته این کانال بتونی چندین رأس آهو را از بین برده و باید برای جلوگیری از تکرار آن و حل این مشکل بزرگ، چاره اساسی اندیشیده شود تا برای این آهوان فرصتی فراهم شود که دوباره مثل گذشته جمعیتشان رشد کند.
 

آهوان برای تغذیه و فعالیت های دیگر از روی پل هایی که روی کانال نصب هستند، می گذرند، ولی در حین بازگشت چنانچه کوچکترین استرسی به آنها وارد شود، خود را به داخل کانال می‌اندازند که در این صورت، با توجه به دیواره بتونی لغزنده و شیبدار، قادر به خروج از آن نخواهند شد و نهایتا به دلیل عمق زیاد آب غرق می‌شوند.

البته جمعیت آهوان بازگردانده شده به شنزارهای بستان، به زیستگاه دیگری هدایت شده‌اند و جز شکارچیان، از جانب کانال آبرسانی خطری آنها را تهدید نمی‌کند؛ اما اگر افزایش جمعیت داشته باشند، زیستگاهشان توسعه خواهد یافت و در معرض خطر قرار خواهند گرفت، مگر اینکه مسئولان تدبیری بیندیشند و سایه خطر یاد شده را به شکلی از سر آهوان دور نمایند.

از مسئولان سازمان محیط زیست درخواست دارم به طرح اینجانب توجه کرده و در راستای حفاظت فیزیکی از این آهوان، با بنده همکاری لازم را داشته باشند تا در آینده‌ای نزدیک، شاهد حضور گله های هزارتایی آهو در کل منطقه باشیم، چون خبرها حاکی از آن است که هنوز در آن سوی مرزها تعداد زیادی آهو وجود دارد؛ جمعیت بزرگی که امیدوارم در تابستان سال آینده هم بتوانم تعدادی از آنها را به طرف خاک میهنمان و زیستگاه این گونه بکشانم.

در پایان جا دارد از حمایت های معنوی و مادی دوستداران و فعالان محیط زیست که در این مدت چراغ راه من بودند، صمیمانه تقدیر و تشکر کنم؛ به ویژه کسانی که با تأمین یک موتورسیکلت برای اینجانب، گره از مشکلات تردد و رفت و آمد بنده باز نمودند.

تعداد بازدید : 1392
تعداد بازدید : 65


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۲
آفرین به این فکر نو و وجدان انسانی این هموطن گرامی و احساس مسئولیتی که نسبت به حیوانات داشته.
دست مریزاد
یه زمانی یه عده بابت ویدیو، جریمه و زندان و ... صادر میکردن

حالا یک نفر با همین آلات فسسسسسسسسق و فجوووووووووووررررررررررر جان آهوان را نجات میدهد
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
باز بک نفر زد به صحرای کربلا! از این مسخره بازی ها دست بردارید!
آفرین بر این شعور و هوشیاری حرفه ای که غیرت انسانی نیز چاشنی آن است او از مردم بخواهد تا باریش چه کنند بی شک مردم همان خواهند کرد چه خوب بود عکس این مرد هوشیار و مبتکر هم پای مطلبش می بود.
چند وقت دیگه این هم میشه مثل طرح همون محققی که میخواست با روش چندهزار ساله ی کشت سبزه ی نوروز، با کمترین هزینه و آب مصرفی، علوفه ی دام تولید کنه حتی در خشک ترین مناطق. طرحی که 25 سال توی جهاد سازندگی گیر کرده! طرحی که از 25 سال پیش توی استرالیا اجرا کردند

واسه طرح این محیط بان عزیز هم مشکلات خاص براش میتراشن!!
آخرش میگن مغایرت داره با:
محیط زیست
منابع طبیعی
منابع مصنوعی
منابع نیمه مصنوعی
منابع دولت
منابع بخش خصوصی
وارد کنندگان آهو
کشندگان آهو
خورندگان آهو
جوندگان آهو
و
برنامه ششم و هفتم هشتم نهم دهم یازدهم الی آخر

حالا همین طرح سر از کشورهای دیگه در میاره و به اسم اونا
برای مسئولین محیط زیست و حیوانات که اهمیتی ندارد پس لطفا خودتان را خسته نکنید
احست
درود به شرفت محیط بان عزیز ، ایکاش دیگر مسئولین کشور به اندازه یک جو دلسوز مملکت بودند و مملکتشان را همچون " خانه اجاره ای " فرض نمی کردند.
آفرین .... لطفا حمایت بشه این مرد!!
متاسفانه مدیریت دستگاه یه تشکر نمادین هم نمیکند
آفرین به این دوستدار واقعی و خوش ذوق
امیدوارم فردا مسئولان با برگزاری یک همایش و یک لوح یادبود به نام خودشون نزنن و حمایت کاملی از این افراد خوش ذوق بشه
بسيار جالب و نو بود
استان خوزستان واقعاً از نظر غنای حیات وحش و زیستگاه های حیوانات و پرندگان و نیز تعدد تالاب ها در ایران اگر منحصر به فرد نباشد مطمئناً جزء استان های تراز اول است ، خوزستان زیستگاه اصلی گوزن زرد است که در اطراف کرخه پراکنده اند همچنین کوهستان های شمال استان محل زیست پلنگ و خرس است و آهو در منطقه فکه . در گذشته نه چندان دور خوزستان محل زیست شیر و یوزپلنگ بوده ، امیدوارم سازمان حفظ محیط زیست و مراجع قضایی و مردم استان با کمک به یکدیگر در جهت حفظ و نگهداری از این ذخیره و توجه به زیست بوم های این حیوانات زیبا و جلوگیری از تخریب تالاب ها و ممانعت از شکار این حیوانات همت کنند و مناطق حفاظت شده در استان را توسعه دهند تا خدای ناکرده سرنوشت این حیوانات در خوزستان به سرنوشت شیر و یوز پلنگ دوچار نشود . همچنین علاوه بر ایجاد مناطق حفاظت شده جدید بهتر است قبل از فرا رسیدن گرمای تابستان اداره کل حفظ محیط زیست استان با مساعدت دوستداران محیط زیست بویژه انجمن های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست نسبت به ایجاد و توسعه آبشخورهای مناسب برای تأمین آب این حیوانات تلاش کنند که هم ثواب است و هم در حفاظت از این حیوانات زیبا می تواند مؤثر باشد . ضمناً کلیپ زیبایی از حضور آهو در منطقه فکه را خدمتتان ایمیل می کنم امیدوارم با انتشار آن علاوه بر آشنا نمودن دوستداران طبیعت بکر و زیبای استان توجه هرچه بیشتر مسئولین را به محیط زسیت استان خوزستان جلب کند . ممنونم
مسئولان که بعیده با توجه به مشکلات بسیار بزرگتری مانند ریزگردها فعلا به داد آهوان برسند، اما کار شما واقعا مسرور کننده و جان فزا بود، وقتی انسان تصاویر آهو های زیبای آزاد رو که مراقبت امثال شما پشت سر آنها است می بینه روحش تازه میشه... من که دستت رو می بوسم...
اگر میخواید زنده بمونن لطف کنید بذارید از این مملکت برن. قطعا اینجا سرنوشتشان مرگ خواهد بود

شما شاید بتونید نگهشون دارید اما نمیتونید زنده نگهشان دا رید. میگید نه نگاه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
راست میگی قطعا شکار میشن
نا
کاشکی یه کم از عقل این عزیز رو مدیرامون داشتن
دورود بر تو
آفرین به این شیرمرد کاش یک کم از این شعور و فکر را مسئولین داشتند
امیدوارم هرگز کارت به سرانجام نرسه چون اگر زیاد بشوند شکارچی ها قلع و قمشان می کنند همانجا تو عراق جایشان بهتر است
درود بر این محیط بان خوش فکر
دمشون گرم . دست مریزاد
ای کاش از این افراد برای پست های مربوطه استفاده شود نه از افراد بی کفایت و بی تجربه
از زحمات این محیط بان عزیز سید بزرگوار جناب آقای باقر موسوی کمال تشکر و قدردانی را داریم.
خدای تبارک و تعالی به ایشان عمر با عزت عنایت فرماید.
عاجزانه از دولت و مسئولان تمنا دارم کاری به کار این مرد خوش فکر نداشته باشد و با تصویب طرح های بی سر و ته و بی بودجه دست و پایش را نبندید. دوستان و دوستداران خودشان همت می کنند. مرحمت عالی زیاد.
آفرین به شما دوست نوآور اما آیا همین نوارها و سی دی ها به دلیل اینکه از مواد غیرقابل بازیافت درست شده اند بعدا برای محیط زیست مشکل ساز نمیشن. درود بر ایران عزیز درود بر هموطنان باغیرتم.
مسئولین حدود 20 روزیه که فقط به هم کادور میدن و بیت المال رو به هم بخشش می کنند( به عنوان عیدی)

من نا امیدم!
خدا به این افرادی که کار دست می کنند جزای خیر بده

کارمند بانک کشاورزی ساختمان مرکزی
حالا اگه یه شهروند عراقی این کارو میکرد تیترت چی بود تابناک
محتویات سی دی ها چیست؟ یه وقت مبتذل نباشد
خدا قوت،اين همه هزينه هاى سرسام آور كه ميشه و اين حامى محيط زيست مدت ها معطل يه موتور بوده،و بعد هم دوستداران محيط زيست براش تهيه كردن،و اصلا توجه خاصى نميشه و فقط عده اى شعار بلد هستن بدن
سید باقر موسوی کسی است که با تمام بی مهری هایی که از جانب مسئولین محیط زیست دیده ولی هنوز کسی در کارهای خارع العاده ایشان به رکاب وی نمی رسد.
اگر ایشان نبود الان هیچ آهویی در خوزستان نداشتیم
به داشتن چنین انسانی با چنین روح والایی باید افتخار کرد
جای تعجب است که سازمان هیچ نامی از کارهای این مرد بزرگ تا حالا نبرده با که نامش با آن کارهای بی نظیرش برای محیط زیست زبانزد خاص و عام شده
وقتش رسیده که از این مرد تقدیر بشه
درود بر سید باقر عزیز تنها محیط بان تلاشگر خوزستان
کار به جائئ رسیده که باید یک نقری به فکر بود به جای اینکه کار در اطاق فکر دولت طراحی و به منزله اجرا برسه . ببین چه کسایی انجا جا خوش کردند با حقوق های میلیونی و تصویب شده
به نظر با توجه به خلاقیت و خوش فکری و تجربه ای که این مرد باهوش دارد شایسته است که به عنوان رییس کل محیط زیست کشور یا حداقل محیط زیست خوزستان منصوب شود تا با ایده های خلاقانه بتواند دیگر مشکلات محیط زیستی را حل کند.
احسنت. در بین این همه اخبار نا امیدکننده (دزدی؛ فساد، اختلاس، نابودی بیت المال و ...)، خواندن این خبر و دیدن عکسها امید دوباره ای میدهد که هنوز کسانی در این مملکت وجود دارند که دلشان به حال این مرز و بوم میسوزد و قلبشان برای زنده نگه داشتن آن می تپد.
خیلی دلم میخواد بدونم اگه یه محیط بان عراقی این کاررو میکرد تابناک چی تیتر میزد- اخه با حیوانات چیکار دارین بذارین راحت زندگیشونو بکنن
محمد درویش کجا هستند پس چرا حمایتش نمیکند!!!!!!؟؟؟؟؟
طرحهای اشتباه و غیرعلمی تکثیر در اسارت که ملیلیاردها تومان در خوزستان براشون خرج کردند همگی شکست خوردند و برای اینکه عوام فریبی کنند و نشان بدن که شکست نخوردند هر مدت یک بار تعدادی آهو و گوزن زرد برای این فنسهاشون میارن....
راستی سید باقر چقدر برای این طرح ملی و بزرگش که صد در صد هم موفق بود چقدر هزینه کرد!؟
حتی صدهزار تومان هم خرج نکرد و سازمان حاضر نشد هم ذره ای به ایشون کمک کند و خدا رو شکر دوستان و طرفداران وی برای ایشان یک موتور خریدن
آدم با این همه خرجهای کلانی که بخاطر هیچ و پوچ صرف میشود چه بگوید
مثلا هدف احیای یک گونه جانوری است و از همان اول هم معلوم است آخر کار چی هست
همینطور محیط زیستمان نابود شد
کاش بجای جلسات و کنگره های علکی وهزینه بردار که هیچ نتیجه ای هم نداره معمولا و چند نفر یقه سفید وپشت میز نشین وگربه بغل کن میان و یه خروار حرف علکی و مفت میزنن از نفراتی چون سیدباقر موسوی توی ارگان ها استفاده میشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار