بازدید 7252
عملکرد دولت در حوزه اشتغال و واردات؛

افزایش سهم واردات از کشور چین

بیکاری یکی از معضلاتی است که در سال های اخیر گریبان اقتصاد ایران را گرفته است و اگر فکری به حال آن نشود قطعا تبدیل به یک بحران خواهد شد. این در حالی است که به گفته هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس دولت یازدهم با افزایش میزان واردات از کشور چین، برای چینی ها اشتغال ایجاد کرده است.
کد خبر: ۶۷۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹ 16 April 2017
بیکاری یکی از معضلاتی است که در سال های اخیر گریبان اقتصاد ایران را گرفته است و اگر فکری به حال آن نشود قطعا تبدیل به یک بحران خواهد شد. این در حالی است که به گفته هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس  دولت یازدهم با افزایش میزان واردات از کشور چین، برای چینی ها اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، با استناد به آمارهای مرکز آمار ایران اوضاع اقتصاد ایران برای جمعیت در سن کار اصلا خوب نیست و روز به روز بر تعداد بیکاران تحصیل کرده و تحصیل نکرده افزوده می شود و اگر مسئولین فکری به حال این روند نکنند قطعا این موضوع به یک بحران اقتصادی برای کشور تبدیل خواهد شد. این در حالی است که به گفته هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس، دولت یازدهم با افزایش میزان واردات از کشور چین، برای چینی ها اشتغال ایجاد کرده و کارگران چینی را سر کار برده است. حال با کنار هم قرار دادن آمارها شاید بتوان صحت و سقم این گفته هدایت الله خادمی را مورد بررسی قرار داد. 

مطابق با اطلاعات مرکز آمار ایران، جمعیت فعال (شامل جمعیت بیکار و جمعیت شاغل) کشور در تابستان سال 1392 (فصل آغاز به کار دولت یازدهم) حدود 24.7 میلیون نفر بوده است. این جمعیت در تابستان سال 1395 (آخرین فصلی که آمار ارائه شده است) به 26.3 میلیون نفر رسیده است. این بیان کننده آن است که جمعیت فعال در طی این سه سال حدود 1.6 میلیون نفر (6.5 درصد) رشد کرده است. در تابستان 1392 از کل جمعیت فعال، حدود 22.2 میلیون نفر شاغل و حدود 2.5 میلیون نفر نیز بیکار بوده اند که این اعداد در تابستان 1395 به ترتیب به 23 میلیون نفر و 3.3 میلیون نفر رسیده است. 

با بررسی این آمارها نتیجه ای که حاصل می شود این است که در تمام طول دوره دولت یازدهم به جمعیت شاغل کشور 800 هزار نفر و به جمعیت بیکار نیز 800 هزار نفر افزوده شده است. نرخ بیکاری هم که از تقسیم تعداد بیکاران بر جمعیت فعال به دست می آید در زمان آغاز به کار دولت یازدهم 10.4 درصد بوده است که این نرخ با افزایشی 2.3 درصدی در تابستان 1395 به 12.7 درصد رسیده است. 

با بررسی آمار مربوط به گمرک ایران، میزان واردات ایران در پایان سال 1392 حدود 49 میلیارد و 709 میلیون دلار بوده که از این میزان سهم کشور چین حدود 9 میلیارد و 787 میلیون دلار بوده است. یعنی حدود 20 درصد واردات کشور در سال 1392 متعلق به کشور چین بوده است. چین در این سال بعد از امارات دومین کشوری بوده که بیشترین کالاها از آنجا وارد شده است. لازم به ذکر است که میزان واردات کالا از کشور امارات در سال 1392 حدود 11 میلیارد و 784 میلیون دلار بوده است. در جدیدترین آمار گمرک ایران که مربوط به یازده ماهه منتهی به سال 1395 می باشد ارزش کالاهای وارد شده به کشور در حدود 38 میلیارد و 414 میلیون دلار بوده است. از این میزان سهم کشور چین حدود 9 میلیارد و 372 میلیون دلار بوده است. این یعنی سهم کشور چین از واردات به ایران حدود 24 درصد شده است. هر چند این آمار مربوط به یازده ماهه سال 1395 می باشد و تا پایان سال 1395 یک ماه باقی مانده است، اما با این حال سهم کشور چین در واردات به ایران 4 درصد نسبت به سال 92 افزایش یافته است و چین به عنوان اولین واردکننده کالا به کشور مطرح شده است. 

افزایش سهم واردات از کشور چین

در میان کالاهای وارد شده از کشور چین در یازده ماهه سال 1395 برخی اقلام به چشم می خورد که می توان آن ها را در ایران نیز تولید کرد و برخی از بیکاران را از همین را شاغل نمود. حتی برخی اقلام نیز وارد شده اند که در ایران کارخانه های تولیدات آن ها وجود دارد و بخاطر همین واردات از چین ورشکست شده اند یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند و این خود عاملی است بر افزایش جمعیت بیکاران کشور.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار