بازدید 13386

حقوق کارگران 60 درصد کمتر از میزان واقعی آن است/ کارفرمایان پیشنهاد 7 درصد افزایش حقوق را دارند! +ویدیو

اختلاف نظرها بین این دو گروه بسیار است و تقریبا می شود گفت، نظرات بین صفر تا صد است؛ یک گروه افزایش 8 درصد می خواهند و گروه دیگر، روی 80 درصد ایستاده اند. به نظر هیچ یک از اینها واقعی نیست و با ارقام واقعی فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۶۷۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 06 March 2017
سال هاست، بسیاری از کارگران تنها برای گذران زندگی، دو شغله و چند شیفتی کار می‌کنند، با اینکه همیشه و در این موقع از سال بحث ها بر سر افزایش حقوق ها داغ می شود، در روزهای پایانی سال و زمانی که هیچ وقتی برای اصلاح آن نیست، رقم ناچیزی برای افزایش حقوق ها اعلام می شود و کارگران یک سال دیگر نیز باید با این میزان سر کنند.

به گزارش «تابناک»، در سال جاری، میزان خط فقر رقم دو میلیون و پانصد هزار تومان اعلام شده است، حال آنکه رقم واقعی سبد هزینه معیشت کارگران سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ با اینکه قرار بود این رقم به عنوان مبنای حقوق کارگران در نظر گرفته شود. تفاوت دیدگاه ها بین گروه کارگری و کارفرمایی باعث شده است تا حد پیشنهاد جامعه کارگری، از میزان رقم خط فقر نیز کمتر باشد.

هم اکنون حقوق یک کارگر حدود 800 هزار تومان است. بنا به روال هر ساله، شورای عالی کار باید در چند روز آینده، رقم دقیق افزایش حقوق و دستمزد سال آینده را تعیین کند. نمایندگان مجلس امیدوارند بتوانند با رایزنی های خود با سه گروه، جامعه کارگر، کارفرمایی و دولت بتوانند ارقام افزایش حقوق ها را واقعی تر کنند، ولی این کار با مخالفت های شدید نمایندگان کارفرمایی مواجه شده است.

عیلرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: تا کنون دو دیدار در خصوص میزان حقوق و دستمزد کارگران انجام شده است، جلسه اول مربوط به فعالان کارگری و جلسه دوم نشست با کارفرمایان بود.

وی گفت: قرار بود جلسه دیگری نیز با دولت برگزار شود که به دلایلی هنوز انجام نشده است، اما در کل تلاش می کنیم، افزایش حقوق کارگران را تا حد معقولی افزایش دهیم تا کمی جبران خسارات گذشته نیز شود. دستمزد کارگران در گذشته و به ویژه در زمان دولت های نهم و دهم با افزایش تورم رشد نکرده و اکنون میزان دریافتی این افراد، بسیار پایین تر از چیزی است که باید بگیرند.

این نماینده مجلس در خصوص برایند دو جلسه ای که با نمایندگان کارگران و کارفرمایان داشتند نیز افزود: اختلاف نظر بین این دو گروه بسیار است و نمی توان درباره این موضوع اظهارنظر کرد. باید نظر دولت را در هفته آتی نیز بدانیم و بعد از آن تصمیم گیری کرد..

وی همچنین ادامه داد: اختلاف نظرها بین این دو گروه بسیار است و تقریبا می شود گفت که نظرات بین صفر تا صد است. یک گروه افزایش 8 درصدی می خواهند و گروه دیگر روی 80 درصد ایستاده اند، که به نظر، هیچ یک از اینها واقعی نیست و با ارقام واقعی فاصله زیادی دارد.

وی گفت: چیزی که هم اکنون محاسبه شده، این است که 60 درصد پایین تر از آن چیزی است که به کارگر پرداخت می شود؛ بنابراین، دسترسی به این 60 درصد تنها کلید حل معضلات اقتصادی کارگران است، ولی کارفرمایان این را قبول ندارند و حتی حاضر به مذاکره در این باره هم نیستند. اکنون کارفرمایان اعدادی را اعلام می کنند که حتی به عدد تورم هم نمی رسد و ادعا دارند، باید کمتر از میزان تورم هم افزایش حقوق داشته باشند. متأسفانه نظر کارفرمایان، اعدادی حدود 7 یا 8 درصد است؛ البته این میزان به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

محجوب خاطرنشان کرد، همه به نفع کارگران روضه می خوانند اما در عمل چیزی دست آنها را نمی گیرد. عملی کردن این کار هم این است که عدد بدهند، ولی اعدادی که می گویند خیلی کم است. 10 با 16 خیلی تفاوت ندارد. اختلاف بسیار معنادار است. اختلاف واقعی 60 درصد است، که اگر تورم امسال را هم حساب کنیم، از 70 درصد هم بالا می زند.

وی گفت: ما درباره نحوه تأثیر تورم هم حتی اختلاف داریم، مسأله این است اعدادی که برای تورم اعلام می شود، کالاهایی است که کارگران اساسا مصرفی ندارند و کالاهایی استفاده می شود که پر کشش تر و متورم تر از چیزی است که اعلام می شود. اقلامی مانند غذا و پوشاک تورم بیشتری نسبت به سبد کالاها دارد اما این میزان هرگز در نرخ تورم به شمار نمی آیند.

وی یادآور شد: اکنون باید نظر دولت را نیز در این باره جویا شویم. متأسفانه دولت همیشه طرف کارفرماها را می گیرد، ولی باید مذاکره صورت گیرد تا کمی در این باره بیشتر وقت بگذاریم تا مشخص شود.

این نماینده در پایان گفت: گمان می کنم همه چیز درباره افزایش حقوق و مزایای کارگران به روزهای پایانی سال موکول شود و شاید اواسط هفته آینده مشخص شود که میزان افزایش حقوق کارگران چه میزان خواهد بود.
 
تعداد بازدید : 505

تعداد بازدید : 23
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۷
با سلام مهمترین نکته برای کارفرما هزینه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی است چنانچه دولت و مجلس در پرداخت حق بیمه که اکنون 30درصد حقوق است که 23درصد حق کارفرما و 7درصد حق بیمه شده است
برای تعیین حقوق مدیران همه فعال میشن وسنگ مدیران به سینه میزنند م 30 و 40 ملیون تومن حقوق نمی دونند در حالی بیکاری بیداد میکنه خیلی از شرکتها چند ماه حقوق ندادن و باید کارگران با حد اقل حقوق 700 و 800 هزار تومان زندگی خودشون و بچرخونن کجای این همه اختلاف عدالت همین مردمی که پشت سر نظامشون ایستادن و تا آخر هم می ایستن و لی انصاف هم چیز خوبی است مقایسه حقوقهای مدیران و یخش کارگری کارفرماها همیشه دنبال منافع خودشون هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
دوست عزیز حقوق آنها از بیت المال است نه که در بخش خصوصی از این حقوقها خبری نیست.
توی ایران فقط صنف پزشکان هستند که فضایی دریافتی دارند بقیه تقریبا( بطور متوسط) وضعیتشون بد است.
این خود یکی از مضرات بزرگ خصوصی سازی ( بیکاری و ففر) است.
من به عنوان ی کارگر ی پیشنهاد بهتر دارم.اینطور از ظاهر امر پیداست بندگان خدا این کارفرمایان مظلوم نیازمندتر هستند.اگر میشود 20-30 درصد از حقوق ما سالیانه کم کنید تا به این قشر ضعیف جامعه فشاری وارد نشه که ما بیکار بشیم...
گرچه حقوق کارگران کم است و نمی توانند با این حقوقها زندگی را بگذرانند. ولی کارفرمایان هم با افزایش 60% حقوق ، یعنی نابودی کامل همین مقدار از صنعتی هست که مانده . تیم قبلی دولتمردان ، ماموریت نابودی صنعت در ایران را به قیمت افزایش سه برابری دلار را و افزایش وحشتناک اقلام بخوبی انجام داد و حالا دیگر نمیشود سیر قهقرایی رشد صنعتی و اقتصادی ایران را جمع کرد هر چند دولتمردان جدید سعی زیادی در این خصوص کردند.
دعوای نمایندگان کارگر و کارفرما جنگ زرگری است!! جالب اینه که هیچ سالی نشده زودتر از هفته آخر سال به توافق برسند و دقیقا در هفته آخر به توافق می رسند. افزایش حقوق امسال همون 10 درصده (نهایت 12 درصد).
«متاسفانه دولت همیشه طرف کارفرماها را میگیرد» پس حتما منفعت دولت اینطور ایجاب میکنه.

حق و حقوق کارگرها چی میشه؟؟؟؟
وقتي در كشوري سنديكاي كارگري نباشه اين ميشه كه اقايون كارفرما ابوعطا تلاوت ميفرمايند.................................
لطفا از در امد خالص پس از کسر مالیات وبیمه و.... واحد های تولیدی وخدماتی یک حقوق کارگری به مدیران وکارفرمایان پرداخت وبقیه را بین کارگران و کارمندان تقسیم کنید ببینید ایا همین 800 هزار تومن هم به کارگران میرسد یا نه کارفرمایانی که در این شرایط کار میکنند واقعا کارشان کمتر از جهاد نیست با شعار تو خالی کارگران بیشتری را بیکار نکند
همیشه این موقع سال بحث افزایش حقوق مطرح میشه ولی در نهایت حداکثر حقوقی که اضافه میشه همون درصد مقدار تورم یعنی برای امسال ده درصد هستش
من جوانی هستم که 6 ماهه یک مغازه صنایع دستی راه اندازی کرده ام با یک شاگرد طی این 6 ماه خودم پا به پای شاگرد دویده ام و ماهی 900 هزار تومان هم به او حقوق دادم یعنی او طی این مدت 5400000 تومان درامد داشته و من طی این مدت علاوه به اینکه چیزی برداشت نکرده ام منهای هزینه دکوراسیون و هزینه های اولیه تا الان 20 میلیون تومان ضرر هم بعلت حقوق شاگرد - کرایه مغازه - شارژ - انبار - تبلیغات و ... داده ام اگر همان 10 درصد هم اضافه شود من باید شرمنده کارگرم شوم
کارفرماها اگر حقوق کارگر را درست بدهند آنوقت چگونه خود و بچه ها و نوه هاشون سوار پورشه بشن و سفرهای دور دنیای خود را برگزار کنن ؟ حق دارن کارفرماهای مظلوم و مستضعف !!!
با سلام این صحبتهای تکراری و کاملا بازی،سیاسی میباشد و مقصر اصلی نماینده کارگران بوده که در هفته های آخر راضی شده و عدد افزایش حقوق این قشر عظیم را از 80 به 8 قبول کرده و انتظار خسته نباشید از طرف کارگران رادارد
کارفرما فقط به فکر خودشه کارگری که به فکر نون زن وبچش باشه مجبور بره دنبال کار دیگه،
.
.
.
با توجه به گرانی کالا و خدمات و تورم سرسام آور روزانه لذا حداقل حقوق و درآمد هر فرد باید 2000000 تومان باشد.
.
.
.
چنانچه فرد دارای خانواده باید به ازای هر یک از افراد خانواده 500000 تومان به حداقل حقوق و درآمد وی باید اضافه شود.
.
.
.
.
بطور کلی حداقل درآمد و حقوق حتی افرهد بیکار باید ماهیانه سه میلیون تومان باشد....چه برسد به اینکه افرهد تحت تکفل هم داشته باشد...
.
.
.
چون هزینه هایی مانند :
اجاره مسکن یا قسط وام مسکن
شهریه مهدکودک , مدرسه و دانشگاه و کلاس تقویتی
تغذیه
پوشاک
لوازم خانگی
تعمیرات و استهلاک خانه و خودرو و لوازم خانگی
خودرو
سفر
تشخیص و درمان
جهیزیه و مسکن فرزندان
بیمه
پس انداز

از حداقل موارد هزینه های زندگی هستند.
اين متن فقط جهت تشويش اذهان عمومي و مخصوصا كارگران هست. كدوم كارگر ٨٠٠تومن ميگيره؟ دروغه محضه.
هر كارفرما براي يك كارگر صفر كيلومتر ٢ميليون و دويست هزار تومن به ازاي هر ماه كار از جيبش پول ميزاره كنار تا سر سال باهاش بدهكار نباشه. قانون ها درست نيست، اين جور متن ها قوز بالا قوزه و مخرب افكار، نه كارفرما راضيه نه كارگر. قيمت تمام شده عبارت است از ٤٠ الي ٥٠درصد مواد اوليه+ ٣٠الي ٣٥ درصد هزينه حقوق و مابقي سود.
الان اون هزينه حقوق بشه اصلا ٣ميليون (٢٠٠درصد زياد بشه) ميشه كسي بگه اين وسط به كجاي كارفرما بر ميخوره؟ نهايتش محصول توليدي قيمتش ميره بالا نميتونه بفروشه درش رو ميبنده به همين سادگي زير منت هم نمي مونه.
کار فرمایانی که سنگ قدرت خرید مردم را به سینه میزنند.

آیا کار فرمایان در یکی دو سال گذشته که میگویند تورم پائین آمده از قیمت کالایشان چیزی کاسته اند که بر عکس بالاتر هم برده اند . لاکن در هنگام تعین دستمزد مدافع مصرف کننده میشوند .

آیا انصاف است به بهانه رفاه مردم - رفاه کارگر فدا شود .

مگر خانواده کارگران بخشی از همین مردم نیستند .

دولت که گفته میشود مخالف است - مخالف چه چیزی است . مگر میشود رفاه را دو گانه دید.

اگر 20 درصد این مردم متمکن و بر خوردار باشند - آیا انصاف است که این 20 درصد از رفاهیکه 30 درصد جامعه کارگر ی در عین عدم رفاه اسفاده کند .

باز هم تکرار میگردد چه اتفاقی قرار است بیفتد . تا هم رفاه کارگر و هم کارفرما و هم عموم مردم از آن برخوردار شود . این انتظار در چه مقطع زمانی به اتمام خواهد رسید تا با چشم انتظاری به این مقطع زمانی هم چنان امیدوار ماند .

تنها راه- یک اقدام جهشی در افزایش دستمزد کارگران و مدیریت تبعات ان . برای رفاه همه .

پلکانی و متناسب سازی و همسان سازی و شیب ملایم همه و همه پاک کردن صورت مسئله به قیمت فقر کارگر .

فقر کسانی که موتور محرکه رفاهند و خود بی بهره از آن . بخاطر ترس از یک اقدام جهشی.

هرکس شهامت چنین اقدام جهشی را داشت . سر آمد مدیریت است و گرنه هر کسی با اتخاذ راحت ترین روش این چنینی مفتخر به مدیریت اقتصاد رفاهی نخواهد بود .

پیشنهاد میشود امسال را سال مدیریت اقدامات همه جانبه جهشی نام نهاد . و کرنه با روزمرگی 4 سال اینده را هم همانی خواهیم بود که 4 سال پیش بودیم . و گزارش این اقدامات جهشی با مصداق و مقایسه ملموس به محضر مردم و مسئولین .
آقا مرغ، گوشت، برنج، حبوبات، لبنیات و ... که حدود 40 درصد رشد داشته جزع سبد کالا نیست یعنی کارگرها نباید غداهایی که با این اقلام درست میشه بخورند.
حقوق مفت خوران چقدر افزایش خواهد یافت؟
تنها راهش اينه كه ما كارگران هم با 40 درصد توان كار كنيم
آقایان مسئولین! شجاع باشید و بگید مثلا "تورم سبد معیشت کالای عموم مردم 30 درصده اما کارفرما توان افزایش حقوق بیشتر از 15 درصد رو نداره، و ما از شما عذرخواهی میکینم چون کارفرما بیشتر از این توان افزایش ندارد".... نه اینکه هر سال به شکل "ناجوانمردانه" یک نرخ تورم غیر واقعی 10 درصد رو اعلام کنن، بعدش حقوق رو 10 درصد افزایش بدین و سر کارگر هم منت بذارین که ما حقوقت رو اندازه تورم اضافه کردیم تا زندگیت به مشکل نخوره!...
نمیدونم چطوری حساب می کنند ولی ما الان داریم ۱۲۰۰۰۰۰ بابت هر کارگر پرداخت می کنیم ۸۱۲ حقوق ۱۱۰ مزایا ۸۰ حق اولاد ۴۰ حق مسکن ۲۰۰ حق بیمه و ...
اگه کارگرا نتونن به بچه هاشون مرغ، گوشت، برنج، حبوبات، لبنیات بدن چطور مغز بچه هاشون رشد کنه. یعنی این مملکت در آینده به افراد نخبه نیاز نداره. مسئولین متوجه باشن که دشمن هم همینو میخاد که مردم ایران رشد هوشی پایینی داشته باشن.
سلام کارگر نه برای دولت معنی نداره و برای کارفرمایان که بحساب نمیاد کارگر و کارفرما همون اربای رعیتی دوران قبل از سالهای 1342 است.کارگران زمانی به چشم دولت و غیره میان که دنبال رای جمع کردن هستند و حمایت از کارگران شعاریست پس دلخوش شدن به دولت سرابه نه حیققت . واقعیت همین پس زدن حق و قحقو کارگرانه.
حقوق كارگرا ٢ميليون بشه به همان ميزان هم قيمت تمام شده محصول گرون ميشه. چه فرقي كرد؟ يكي بگه كارگر كارفرما اين وسط چه كاره اند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار