بازدید 24583

بازگشت دوباره احمدی‌نژاد به سنت درختکاری پس از چهار سال؛ چرا؟!

گزاره‌ای که فراموش شدن سنت درختکاری نزد رئیس جمهور سابق در سال های پس از پایان ریاست جمهوری‌اش، بر آن مهر تأیید می‌زند و یادآوری یک نکته، همه تردیدهایمان در این باره را از بین می‌برد. اینکه بدانیم احمدی نژاد در آخرین روز درختکاری در دوران ریاست جمهوری اش، در 15 اسفند ماه سال 1391 به همراه اسفندیار رحیم مشایی،نهال را غرس کرد و دسته جمعی شعار «زنده باد بهار» سر دادند.
کد خبر: ۶۷۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶ 10 March 2017
در ساعات گذشته، تصاویر و فیلم‌های تهیه شده از درختکاری محمود احمدی‌نژاد و دو تن از نزدیکان حاشیه سازش، به شدت مورد توجه رسانه ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت تا ابهامات فراوانی پیرامون آن پدید آید؛ از جمله اینکه آیا رئیس جمهور سابق هر ساله درخت می‌کارد؟
به گزارش «تابناک»؛ غرس چند نهال به دست رئیس جمهور سابق و همراهانش آنقدر سر و صدا به پا کرد که به نوعی موضوع درخت و درختکاری به حاشیه رانده شد. انگار نه انگار که کاشتن درخت آن هم در روزی که در تقویم به این عنوان مشخص شده و به ثبت رسیده، امری بدیهی و طبیعی است. خواه رئیس جمهور سابق در متن آن باشد و خواه هر فرد دیگری.
 
اما آیا شرکت رئیس جمهور سابق در امر درختکاری، کاری طبیعی و مسبوق به سابقه بود و حب به طبیعت و پاسداشت محیط زیست وی و همراهانش را ترغیب کرده بود که جلوی دوربین ها بیل به دست گرفته و چندین نهال در حیاط یک مجموعه (نه در معابر عمومی یا بوستان و کوهستان) بر زمین بنشاند؟
 

پاسخ این پرسش کار چندان دشواری نیست. کافی است کمی جستجو کنیم تا دریابیم، از آخرین اسفندماهی که احمدی نژاد در پاستور مشغول به کار بود تا دیروز، هیچ نشانه‌ای از حضور رئیس جمهور نهم و دهم در مراسم درختکاری دیده نمی‌شود؛ به این معنا که یا ایشان در این امر مشارکت نکرده‌اند و یا جلوی دوربین ها درخت نکاشته‌اند.

نکته‌ای که با دقت در سخنرانی های صورت گرفته در مراسم درختکاری احمدی نژاد و یارانش نیز قابل حدس به نظر می‌رسید. به ویژه اگر بدانیم انتخابات ریاست جمهور در پیش است و جز احمدی نژاد که رئیس جمهور بوده، یکی از همراهانش دوره قبل ریاست جمهوری نام نویسی کرده و رد صلاحیت شده و دیگری، از هم اکنون برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری اعلام حضور نموده است.

خرده اطلاعاتی که اگر کنار هم قرار گیرند، نشان از تبلیغاتی بودن نمایش روز گذشته دارند. نمایش درختکاری که برخی کاربران فضای مجازی، کاشتن نهال با ظرفِ پرورشش در خاک را دلیلی برای اثباتش می‌خوانند و نشانه های دیگر را هم به آن سنجاق می‌کنند تا نتیجه بگیرند «درخت» و مسائل محیط زیستی به هیچ وجه در کانون نمایش روز گذشته قرار نداشت.

گزاره‌ای که فراموش شدن سنت درختکاری نزد رئیس جمهور سابق در سالهای پس از پایان ریاست جمهوری‌اش، بر آن مهر تأیید می‌زند و یادآوری یک نکته، همه تردیدهایمان در این باره را از بین می‌برد. اینکه بدانیم احمدی نژاد در آخرین روز درختکاری در دوران ریاست جمهوری اش، در 15 اسفند ماه سال 1391 به همراه اسفندیار رحیم مشایی نهال غرس کرد و دسته جمعی شعار «زنده باد بهار» سر دادند.
 

شعاری کلیدی که آن روز به مناسبت درختکاری سر داد و رئیس جمهور وقت همراهی اش کرد تا شائبه ها مبنی بر کاندیداتوری مشایی در انتخابات سال 92 تقویت شده و ثابت کند که درختکاری، مناسبتی بسیار خاص برای اعلام مواضع انتخاباتی احمدی نژاد و یارانش است؛ مثل اتفاقی که روز گذشته رخ داد و بازتاب یافت.

همه اینها در حالی است که می‌دانیم در دوران دولت های نهم و دهم، آسیب های فراوانی بر پیکر محیط زیست کشورمان وارد آمده که برخی شان جبران نشدنی به نظر می‌رسند؛ اتفاقاتی که اگر بگوییم رئیس جمهور وقت می‌توانست در جلوگیری از رقم خوردن آنها یا حتی بروز آن به گونه ای دیگر نقش آفرینی نماید، غیرمنصفانه سخن نگفته‌ایم.

درست مثل وضعیت و حال و روز این روزهای محیط زیست کشورمان که اگر در آن آسیب دیدن درختان و نواحی جنگلی گزارش می‌شود، می‌توان عملکرد رئیس جمهور و دیگر دولتمردان در این خصوص را نقد رد کرد و مثلا از ایشان پرسید به مناسبت روز درختکاری چه کردید؛ راه دولتمردان سابق را ادامه می‌دهید یا حتی از ایشان هم جا مانده‌اید؟ شاید هم برعکس، توجه تان را معطوف برنامه های اصولی تر از نمایش درختکاری کرده‌اید؛ اگر این گونه است، چرا برای مردم توضیح نمی‌دهید؟!

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان