بازدید 2630
شرط صادرات مستقیم نفت خام به آفریقا

ایران غول‌های نفتی بین‌المللی را دور می زند؟

ایران قصد دارد همراه با صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت خام به آفریقا سهام بخشی از پالایشگاه‌های این کشور را به منظور پالایش نفت خام خریداری کند.
کد خبر: ۶۷۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 05 March 2017
ایران قصد دارد همراه با صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت خام به آفریقا سهام بخشی از پالایشگاه‌های این کشور را به منظور پالایش نفت خام خریداری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آفریقای جنوبی یکی از مشتریان نفت خام ایران در دوران قبل از تحریم های نفتی، بار دیگر قصد دارد با برطرف شدن تحریم‌ها واردات نفت خام از ایران را از سرگیرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در دیدار با وزیر انرژی آفریقای جنوبی رسما اعلام کرد ایران می تواند روزانه 100 هزار بشکه نفت به این کشور صادر کند اما بیشتر تمایل دارد در کنار صادرات نفت خام بخشی از سهام پالایشگاه های این کشور را خریداری کند.

حسن خسروجردی رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی سال 92 اعلام کرده بود که ایران قصد دارد 6 پالایشگاه در کشور آفریقای جنوبی خریداری و یا احداث کند که مذاکرات رسمی برای انجام این کار نیز صورت گرفته است.

سال گذشته نیز در جریان سفر معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ایران برای بررسی فرصت‌های همکاری در بخش انرژی و جذب سرمایه گذاری برای ساخت یک پالایشگاه در پرتوریا  موضوع ساخت پالایشگاه و خرید بخشی از سهام پالایشگاه های آفریقای جنوبی دوباره مطرح شد.

به گزارش فارس آفریقای جنوبی در حال بررسی و ساخت یک پالایشگاه نفت است که قرار است به منظور کمک به عرضه بنزین و کاهش وابستگی این کشور به شرکت های خارجی، نفت خام ایران را پالایش کند.

پرتوریا اعلام کرده که از فردای لغو تحریم ها واردات نفت از ایران را از سر خواهد گرفت، اما بدون داشتن پالایشگاه، باید به شرکت های نفتی خارجی اتکا کند که پالایشگاه های خودشان را در این کشور دارند.

*پالایش نفت ایران در پالایشگاه های شل 

سیدمحسن قمصری مدیرسابق اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران پیشتر گفته بود شرکت شل انگلیس نفت ایران را برای پالایش در پالایشگاه های خود در کشور افریقای جنوبی خریداری می کند.

این مقام مسئول همچنین در خصوص زمان از سرگیری صادرات نفت خام ایران به آفریقای جنوبی هم اظهار داشت: در آفریقای جنوبی سهام پالایشگاه‌های نفت خام در اختیار شرکت‌های نفتی بین‌المللی است و عملا شرکت های بین المللی نفت ایران را خریداری کرده و در افریقا پالایش می کنند که باید ایران نیز خرید سهام پالایشگاه ها در آفریقای جنوبی را در دستور کار خود قراردهد.

قمصری با تاکید بر اینکه برای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های شل و برتیش پترولیوم انگلیس و پتروناس مالزی انجام شده است، بیان کرده بود: در مجموع اگر با شرکت شل به توافق برسیم، ایران بخشی از نفت پالایشگاه‌های این شرکت انگلیسی در آفریقای جنوبی را تامین می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار