بازدید 3558
رسانه آمریکایی:

بازیگران اصلی انرژی از کنفرانس سراویک چه می‌خواهند؟

پایگاه خبری «سی.ان.بی.سی» آمریکا مهمترین بحث بازیگران اصلی بازار نفت در کنفرانس بین المللی سالیانه «سراویک»* را که قرار است دوشنبه آینده در هیوستون تگزاس برگزار شود، تولید نفت غیرمعمول و نقش آن در بازار انرژی جهان دانست.
کد خبر: ۶۷۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵ 04 March 2017
پایگاه خبری «سی.ان.بی.سی» آمریکا مهمترین بحث بازیگران اصلی بازار نفت در کنفرانس بین المللی سالیانه «سراویک»* را که قرار است دوشنبه آینده در هیوستون تگزاس برگزار شود، تولید نفت غیرمعمول و نقش آن در بازار انرژی جهان دانست.

به گزارش ایرنا، سی.ان.بی.سی نوشت: همه تولیدکنندگان اصلی نفت خام- عربستان و دیگر تولیدکنندگان نفت خلیج فارس، روسیه، برزیل، مکزیک و شرکت های بزرگ نفتی جهان و شرکت های حفاری آمریکا دوشنبه (شانزدهم اسفندماه) در کنفرانس انرژی «سراویک» که با پشتیبانی مالی شرکت خدمات مالی «آی.اچ.اس مارکیت» انگلیس** در هیوستون آمریکا برگزار می شود، شرکت می کنند. 

اکنون سوال این است که چه کسی برنده جنگ قیمت نفت می شود؟ 

تولید سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) بهای نفت خام را افزایش داد اما با افزایش فعالیت های حفاری نفت شیل در آمریکا، خطر کاهش قیمت همچنان این بازار را تهدید می کند. 

به گزارش ایرنا، تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک مانند روسیه در ماه دسامبر (آذرماه) با کاهش یک میلیون بشکه در روز نفت خام موافقت کردند و در نتیجه این تصمیم، قیمت ها حتی با وجود افزایش تولید در برخی نقاط بویژه آمریکا به کانال 50 دلار در هر بشکه صعود کرد. 

همزمان، شرکت های حفاری آمریکا به دلیل افزایش قیمت نفت با شتابی که در یک سال گذشته بی سابقه است، حفاری می کنند و به نظر می رسد تولید نفت شیل در این کشور تا پایان امسال به رکورد پیشین خود برسد. 

اوپک ماه مه (اردیبهشت –خرداد) بار دیگر نشست دارد و مساله نیاز به تمدید توافق کاهش تولید را بررسی می کند. 

به یقین روسیه- بزرگ ترین تولیدکننده انرژی در جهان- از ثبات نرخ ها سود کرده اما هنوز سطح قیمت ها به سطح مطلوب این کشور نرسیده است و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند. 

** برنامه های نفتی آمریکا

صنعت نفت شیل آمریکا متشکل از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت و شرکت های مستقل حفاری نیز نمایندگانی به این کنفرانس می فرستد. همه آنها اکنون به حفاری غیرمعمول نفت به عنوان راهی برای رسیدن سریع تر به درآمد با هزینه کمتر و در چارچوب طرح های کوتاه مدت تر نگاه می کنند. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، نیز با راهبرد طرفداری از سوخت های هیدروکربنی به صنعت نفت شیل این کشور نیروی جدیدی دمیده و مشوق حفاری ها و ایجاد زیرساخت های انرژی شده است از جمله خط لوله های بحث برانگیز کیستون و داکوتا. 

یکی از داغ ترین داستان های امسال فراوانی نفت در حوضه پرمین در جنوب تگزاس و نیومکزیکو آمریکاست که شرکت های آمریکایی به دلیل فناوری های حفاری پیشرفته، می توانند با نفت 40 دلاری نیز سود به دست آورند. 

رییس بخش راهبردی کالای بانک «رویال اسکاتلند» گفت: من فکر می کنم اوپک امیدوار است این مساله در سطح پرمین باقی بماند اما افزایش تولید نفت پرمین به دلیل کاهش شدید هزینه هاست که پیش بینی می شود این کاهش هزینه متناسب با افزایش قیمت باشد. 

«حلیمه کروفت» افزود: افزایش چشمگیر تولید نفت در پرمین ممکن است فقط به این منطقه محدود نشود و با افزایش روزافزون تولید نفت شیل در آمریکا، اوپک را به کاهش بیشتر تولید نیازمند کند. 

کروفت اضافه کرد: فکر می کنم این امر مساله کنونی اوپک باشد نه پایبندی این سازمان به برنامه کاهش تولید؛ زیرا عربستان به تعهد خود عمل می کند. 

آمریکا در واقع بتازگی سطح تولید خود را به 9 میلیون بشکه در روز افزایش داده است و این زمستان، روزهایی بود که صادرات نفت این کشور، رکورد بیش از یک میلیون بشکه در روز را ثبت کرد. 

برخی تحلیلگران معتقدند اگر صنعت نفت آمریکا به اندازه ای نفت به بازار عرضه کند که قیمت به کمتر از 50 دلار در هر بشکه برسد، میان تولیدکنندگان نفت شیل و اوپک برخورد به وجود می آید. 

«دارن وودز» رییس و مدیرعامل شرکت نفتی «اکسون موبیل» آمریکا که دوشنبه آینده در کنفرانس سراویک سخنرانی دارد، این هفته یادآوری کرد: اوپک اهرم هزینه پایین تولید را دارد؛ در حالی که شرکت های حفاری نفت غیرمعمول با اصول اقتصاد و قیمت های بازار کار می کنند. 

اوپک پس از شکست برنامه سپردن وظیفه تعیین قیمت به سازوکار بازار که به سقوط قیمت نفت به کانال 20 دلار در هر بشکه منجر شد، بار دیگر به راهبرد تولیدمحور روی آورده است. 
اوپک سال ها بود با کاهش یا افزایش سطح تولید، قیمت نفت را مشخص می کرد اما با افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکا در سال 2014، راهبرد خود را از حفظ سطح قیمت به حفظ سهم بازار تغییر داد. 

وودز افزود: پرمین و نفت غیرمعمول یک بُعد جدید به ابعاد بازار نفت اضافه کرده و سوال این است که چگونه اوپک قصد دارد به این مساله واکنش نشان دهد. 

وی ادامه داد: پیش تر دیدیم که پاسخ اوپک به افزایش تولید نفت در آمریکا، تداوم افزایش تولید بود و بازار دچار مازاد عرضه شد. آنها اکنون این سیاست را کنار گذاشته اند و قیمت ها به کانال 50 دلار در هر بشکه برگشت. فکر می کنم افزایش ملایم قیمت نفت همچنان ادامه می یابد تا روشن شود چگونه نفت معمول به افزایش نفت غیرمعمول واکنش نشان می دهد؟ آیا متناسب با افزایش آن افت می کند یا افزایش می یابد؟

** نقش روسیه و عربستان

«الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه، دوشنبه آینده در این کنفرانس سخنرانی دارد و «خالد الفلیح» وزیر انرژی عربستان، نیز سه شنبه (هفدهم اسفند) در این کنفرانس حضور می یابد. 

معاون شرکت خدمات مالی آی.اچ.اس مارکیت گفت: نقش روسیه و عربستان در مذاکراتی که به توافق اوپک و غیراوپک منجر شد، بسیار مهم بود؛ توافقی که پیش از این اتفاق نیفتاده بود. 

«دانیل یرجین» افزود: همچنین سطح پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید ماه نوامبر بیش از گذشته بوده است.

تحلیلگران می گویند مساله واقعی این کنفرانس، گفته های عربستان و روسیه در مورد فشارهای آینده است؛ اینکه آیا آنها در صورت مواجهه با افزایش تولید آمریکا برای تمدید توافق 6 ماهه کاهش تولید آماده اند؟

یرجین اضافه کرد: مساله پیش روی صنعت نفت آمریکا این است که تا چه زمان قیمت خدمات حفاری به عنوان مهمترین عاملی که به افزایش فعالیت های حفاری کمک می کند، پایین می ماند.

عربستان عهده دار بخش زیادی از کاهش تولید اوپک است و به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان، سیاستگذار اصلی این سازمان محسوب می شود. 

روشن نیست اگر افزایش تولید نفت در آمریکا ادامه یابد، عربستان فشار قیمتی را تا چه میزان تحمل می کند. 

یرجین گفت: انتظار می رود وزیر انرژی عربستان با مدیرعامل شرکت دولتی آرامکو این کشور مذاکره کند. 

عربستان قصد دارد سهام این شرکت را بفروشد تا منابع تامین مالی لازم را برای متنوع سازی اقتصاد این کشور و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی فراهم کند. این سیاست بخشی از برنامه اصلاحی چشم انداز 2030 شاهزاده «محمد بن سلمان» است. 

رییس بخش راهبردی کالای بانک رویال اسکاتلند نیز گفت: خالد الفلیح نقش مهمی در چشم انداز 2030 دارد او با اجرای این چشم انداز، تعهد عربستان برای اجرای برنامه های اصلاحی را 2 برابر تقویت می کند.

** دیگر حاضران در کنفرانس سراویک

«محمد سنوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک، نیز سه شنبه آینده در کنفرانس سراویک سخنرانی می کند. 

به گفته کارشناسان، وی پس از آنکه بسیاری اوپک را یک سازمان مرده یا غیرضروری خواندند، با تغییر سیاست این سازمان را احیا کرد. 

رییس بخش راهبردی کالای بانک رویال اسکاتلند، بارکیندو را مانند شلاق اوپک خواند و گفت: داستان هایی وجود دارد که وی به پایتخت کشورهای عضو می رود و تلاش می کند آنها را به اطاعت از توافق کاهش تولید وادار کند. 

کروفت اضافه کرد: بارکیندو کسی است که واقعا اعضا را به پایبندی مجبور می کند و می داند باید به جای وزیران نفت، با رییسان هر دولت صحبت کند. 

وزیر امورخارجه امارات، مدیران عامل شرکت های کونوکو فیلیپس، شورون، چساپیک انرژی، بریتیش پترولیوم، کانتیننتال ریسورسز، پیمکس، توتال و اکسیدنتال پترولیوم از دیگر شرکت کنندگان این کنفرانس پنج روزه به شمار می روند. 

محورهای مورد بحث در این کنفرانس گاز طبیعی مایع، تولید برق هسته ای و گاز طبیعی آمریکا و بازارهای آن است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان