بازدید 10849

مجلس توپ حقوق های نجومی را به زمین شورای نگهبان انداخت +ویدیو

لاریجانی با اخذ نظر از نمایندگان برای پایان دادن به جوسازی‌های پیش آمده در مورد مصوبه مجلس در خصوص سقف دریافتی مدیران ـ که هفته گذشته مصوب شده بود ـ پس از رأی‌گیری برای تغییر دستور و در دستور قرار گرفتن برنامه ششم، مصوبه اولیه مجلس در خصوص حقوق و دستمزد مدیران را به رأی گذاشت.
کد خبر: ۶۷۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸ 04 March 2017
پس از گذشت ماه‌ها از سر و صدای حقوق‌های نجومی و توجیه‌های گاه و بی‌گاه درباره قانونی بودن یا نبودن این حقوق‌ها، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه به این موضوع پرداخت و مصوب کرد، پرداختی کارکنان دولت باید بر پایه قانون مدیریت خدمات کشوری باشد.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، این مصوبه با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد و نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه گذشته و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه ششم تبصره ۱ ماده ۳۸ این لایحه را به این شرح اصلاح کردند که شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد رؤسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس‌جمهور ـ که ریاست دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارند ـ و بالاترین مقامات دستگاه‌های اجرایی، برای مشاغل تخصصی، مدیریتی، واحدهای عملیاتی و مناطق مرزی و محروم تا ۶۰ درصد دریافت‌های موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور نماید.

این مصوبه مجلس با واکنش بسیاری از سوی برخی جریانات سیاسی کشور روبه رو شد، به گونه ای که احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و عضو هیأت مؤسس نهاد، دیده‌بان شفافیت و عدالت با حمله به مجلس و دولت این مصوبه را «نمک پاشیدن به زخم مردم» خوانده بود.

همچنین علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس هم «مصوبه حداکثر حقوق مدیران» را «نقطه سیاهی بر کارنامه مجلس دهم» خواند؛ اما اظهارنظر ها درباره این موضوع به این جا نیز ختم نشد و جبهه مردمی نیروهای انقلاب با صدور بیانیه ای، به انتقاد شدید از این مصوبه پرداخت.

در بخشی از بیانیه جمنا آمده است: مدیران کاسب مسلک، بوروکرات و تکنوکرات تاکنون هیچ ملتی را به صلاح و اصلاح نرسانده اند. مدیران خسته و نشسته، مدیران ویلا نشینی که باد اشرافیت در غبغ هایشان در تلاطم است، مدیرانی که کرسی های صدارت خود را یک غنیمت می دانند، نه یک مسئولیت، و مدیرانی که با تزریق وعده های دروغین، نشان داده اند که فاقد سرپنجه های تدبیر و گره گشایی از این جامعه هستند، باید از صندلی های صدارت به پایین کشیده شوند تا این ملت روی آرامش و رفاه و رستگاری را ببیند.

فشار این هجمه ها باعث شد تا رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز به آن واکنش نشان دهد و با انتقاد شدید از مخالفان این مصوبه اظهار داشت: «من نمی‌خواهم نام بعضی از آقایانی که حرف‌هایی را مطرح کرده‌اند، بیان کنم. به دلیل اینکه این افراد در مجلس سابقه دارند و دریافتی‌های آنان از مجلس مشخص است؛ بنابراین، آن‌قدر جانماز آب نکشند. بنده اطلاع دارم که چگونه بوده‌اند و من نمی خواهم بیش از این در رابطه با این موضوع صحبت کنم.

علاوه بر این، علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان داد و در لحظات پایانی جلسه علنی صبح امروز اظهار داشت: آنچه مجلس در ماده ۳۸ قانون برنامه تصویب کرده بود، ‌سقف پایین تری برای حقوق در نظر گرفته بود که شورای نگهبان به استناد بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی به این مصوبه ایراد گرفت. در واقع آنها می خواستند بگویند باید دست مدیران باز باشد و نباید کاری کنیم که نخبگان مهاجرت کنند. بنا بر ایراد شورای نگهبان، مجلس این سقف را افزایش داد که آن هم برای موارد خیلی نادر و خاص است و این شکلی که در برخی رسانه ها مطرح شد، منصفانه نبود. خانه ملت این خبر را منتشر کرد.

با این حال، این موضوع بار دیگر نیز در جلسه بعد از ظهر مجلس نیز مطرح شد و علی لاریجانی برای پایان دادن به این بحث، توپ را به زمین شورای نگهبان انداخت و با تغییر دستور جلسه، مجلس بار دیگر به لایحه برنامه ششم توسعه بازگشت و این مصوبه را دوباره بررسی کرد.

لاریجانی با اخذ نظر از نمایندگان برای پایان دادن به جوسازی‌های پیش آمده در مورد مصوبه مجلس در خصوص سقف دریافتی مدیران که هفته گذشته مصوب شده بود، پس از رأی‌گیری برای تغییر دستور و در دستور قرار گرفتن برنامه ششم، مصوبه اولیه مجلس در خصوص حقوق و دستمزد مدیران را به رأی گذاشت.

بنا بر این گزارش، نمایندگان در جلسه علنی امروز با 179 رأی موافق بر مصوبه اولیه خود در خصوص ثبت حقوق و دستمزد مدیران پافشاری کرد. این در حالی بود که هفته گذشته و به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، بخشی را به تبصره 1 ماده 38 لایحه برنامه ششم اضافه کرده بود که با حواشی زیادی همراه گشت.

بر پایه مصوبه امروز مجلس، مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 35 این قانون، حداکثر دو برابر بالاترین حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد و براساس تبصره این ماده شورای حقوق و دستمزد می تواند با پیشنهاد رؤسای قوا، وزرا، معاونان رئیس جمهور که ریاست دستگاه های اجرایی را بر عهده دارند و بالاترین مقامات دستگاه های اجرایی برای مشاغل تخصصی واحدهای عملیاتی مناطق مرزی و محروم تا 30 درصد دریافت های موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور نمایند.

لذا با توجه به مصوبه جدید مجلس، در صورتی که شورای نگهبان مجددا ایرادی به ماده 38 وارد بداند، صدر این ماده و تبصره آن به مجمع تشخیص ارجاع می شود.
 
 
تعداد بازدید : 626

تعداد بازدید : 28
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱۱
.
.
.
.
بنظر اینجانب اعضای محترم حقوقدان و فقیهان شورای نگهبان باید اقدام به بررسی دقیق و عندالزوم لغو مصوبه مجلس شورای اسلامی نمایند.
.
.
محض اطلاع اقای مطهری تو مملکت ما نخبه ها مدیر نیستن
اقای لاریجانی نمدانند که ۹۰درصد مردم ایران با این مصوبه مخالفند؟هیچ ربطی به جریانهای سیاسی ندارد مردم مخالفند
البته پزشکان عزیر می توانند از کارانه های نجومی لذت ببرند و به ریش هرچی مدیر و تحصیل کرده است بخندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
مجلس باید به بحث کارانه پزشکان هم ورود کند و جلوی غارت منابع ملی را سد کند.
ای بابا کدوم نخبه ؟
مگر ما کارگران ابلهیم
ما هم در کار خودمان نخبه هستیم
حالا چون مثل شما رانت نداشتیم که مدیر شویم باید یک دهم شما دریافتی داشته باشیم ؟
تابناک برات متاسفم که نظرات رو یا انتشار نمیدی یا اگر میدیدی انتخاب شده است
مجلس باید به بحث کارانه پزشکان هم ورود کند و جلوی غارت منابع ملی را سد کند. پزشکان بدتر از بقیه در حال مکیدن خون ملت هستند. در هیچ کجای دنیا پزشکان به اندازه ایران درآمد ندارند و جیب بیماران و خانواده هاشون رو خالی نمیکنند.
کارایی به صفر رسیده حرف از خروج نخبگان می زنند
واقعا فکر می کنید این مدیران نخبه اند،بابا ول کنید ببینیم کجا اینها را می خواهد که بروند؟تو ایران بزور پارتی و رانت شده اند مدیر،بروند خارج باید شانس ییاورند ظرف بشورند.
در ملل رشد یافته مثل المان و نروژ و فرانسه هم درامد نماینده و یا درشتدانه دوبرابر درامد سرانه است و نباید اینجا خودتان را با درامد نماینده المان یا درشتدانه المان مقایسه با یورو کنید چون مثلا درامد سرانه انجا ۴۵۰۰۰ دلار است و نماینده و درشتدانه و نخبه ۹۰۰۰۰ دلار میگیرد مثل اینکه درامد سرانه ایران ۱۵۰ میلیون باشد و درامد نخبه که خودتان را حساب میکنید ماهانه ۲۴ تومن شود و در سال ۳۰۰ میلیون شود. در این صورت درامد هر فرد در ماه باید ۱۲ میلیون تومن باشد که نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی