بازدید 2768
حسینی:

اگر نامزدی جداگانه وارد عرصه انتخابات شود با اقبال مردمی مواجه نمی‌شود

عضو هیات رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: اگر کسی بخواهد جداگانه وارد انتخابات شود و موجب تفرقه یا موفقیت رقیب شود، برایش هزینه سنگینی دارد.
کد خبر: ۶۷۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵ 04 March 2017
به گزارش فارس، سید محمد حسینی عضو هیات رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در گفت‌وگویی با اشاره به روند کار جبهه مردمی در انتخابات پیش رو اظهار داشت: ساز و کار انتخاباتی در جبهه مردمی، ساز و کاری است که تا به حال ازسوی اصولگرایان و نیز اصلاح‌طلبان، تجربه نشده است.

وی معتقد است ساز و کاری که برای گزینش کاندیدای نهایی جبهه مردمی تدارک دیده شده، وضعی را پیش خواهد آورد، که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری، حاضر نخواهند شد تبعات و هزینه‌های مادی و معنوی ورود جداگانه به عرصه سخت انتخابات را بپذیرند.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت و گوی پایگاه اطلاع رسانی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با سید محمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است.

سوال: شما به عنوان عضو هیات رئیسه شورای مرکزی جبهه  احتمالا اطلاعات زیادی از چند و چون کار در جبهه مردمی دارید. سوال ابتدایی این است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، می‌خواهد چه بکند که دیگر احزاب انجام نداده‌اند؟

البته در گذشته هم، ائتلاف‌هایی داشته‌ایم و اینطور نیست که برای اولین بار، جمعی دور هم نشسته باشند تا تصمیم بگیرند کاندیدای واحدی برای انتخابات  ریاست جمهوری معرفی کنند اما فرق اساسی این‌بار با دفعات قبل این است که در گذشته معمولا فقط سران تشکل‌ها و احزاب یا چهره های سیاسی‌ مورد قبول آنها  دور هم می‌نشستند و فردی را به عنوان نامزد نهایی در انتخابات، معرفی می‌کردند یا برای مجلس لیست واحد ارائه می‌دادند. مثلا در شورای هماهنگی سال 84، در نهایت 5نفر  این ماموریت را بر عهده گرفتند و کاندیدایی را معرفی کردند.

سوال: معرفی کاندیدا در این دوره با دوره‌های قبل مگر چه تفاوتی دارد؟

مشخص است؛ وقتی تصمیم در جمعی محدود گرفته می‌شد، چه بسا کاندیداهایی که   گزینه نهایی نبودند اعتراض می‌کردند و با ادعای جانبداری هیات انتخاب ازفردخاص این تصمیم را نمی‌پذیرفتند. به همین دلیل حامیان آنان هم همکاری لازم را با گزینه معرفی شده نمی کردند. مثلا در انتخابات مجلس در سال 94،  در  تهران انگیزه لازم در نیروهای مردمی به دلیل متقاعد نشدن نسبت به لیست ارائه شده، وجود نداشت ولذا حمایت وفعالیت جدی نداشتند  و دیدیم که نتیجه‌ای هم عاید نشد. اما این‌بار فعالان سیاسی و منتخبان عناصر انقلابی و ولایی از جای جای کشور تصمیم ساز و بلکه تصمیم گیرهستندچنانچه در5 اسفند،هم اعضای شورای مرکزی جبهه وهم 10کاندیدای  ریاست جمهوری رابارای مستقیم خود برگزیدند.این شیوه کمتربااشکال وایرادمواجه می شود. در این دوره  تعداد کاندیداهای احتمالی  21نفر بودند که با رای مجمع ملی به ده نفر تقلیل یافت،ودرمجمع دوم ازبین آنان 5 نفر برگزیده می شوند. درحال حاضر شورای مرکزی منتخب مجمع،برنامه ریزی واقدامات لازم راعهده داراست وبه پشتوانه رای جمع قابل توجهی تصمیماتش نافذ است.  به هر حال الان، مشارکت فعالی در تصمیم گیری شکل گرفته در حالی که در گذشته اینگونه نبود و همه چیز محدود می‌شد به تهران و تصمیم‌ها هم توسط افراد خاص گرفته می‌شد.

سوال: فراگیری جبهه در چه میزانی قرار دارد. برخی از منتقدان معتقدند که جبهه مردمی نمی‌تواند فراگیر باشد، چون اختلافاتی وجود دارد؟

در حال حاضر، طیف‌ها و تشکل ها وشخصیتهای گوناگون حمایت خودر را از جبهه مردمی اعلام کرده اند و در شرایط فعلی روش اتخاذشده راخیرالطرق می دانند. برای عضویت وهمکاری با جبهه، از افراد دلسوز و انقلابی دعوت شده و محدودیت ومنعی برای پیوستن نیروهای مومن،انقلابی و ولایی وجودندارد. اکنون اقشار مختلف، از جمله دانشگاهیان، پزشکان، مهندسان،بانوان، جوانان و دانشجویان، هنرمندان، ورزشکاران درکمیته های جبهه ساماندهی شده اند  این دقیقا معنای فراگیر است که جبهه مردمی این ویژگی را دارد.

فارس: ویژگی تصمیماتی که در این نوع از مشارکت گرفته می‌شود، چیست؟

به طور مشخص، تصمیماتی که در جبهه مردمی نیروهای انقلاب با این ترکیب اعضا اتخاذ می‌شود، پخته‌تر وسنجیده تراست و ضمانت اجرایی  دارد چون افراد خودشان به این نتیجه رسیده‌اند و با تمام توان وارد عرصه انتخابات می‌شوند و دیگران را همراه می‌کنند. گزینه‌های موجود کاندیداتوری هم وقتی می‌دانند بدنه اجتماعی این کار را پیش می‌برد، بعید است که بخواهند  به طور جداگانه وارد کار دشوار انتخابات شوند.  پس این یک روش جدید است که تا کنون نه دربین اصلاح طلبان و نه در میان اصولگرایان سابقه نداشته است.

فارس: در میان اصلاح‌طلبان هم که مدعی مردمی بودن هستند، این نوع تصمیم گیری وجود نداشته است؟

خیر! این شیوه تصمیم گیری جدید است. در جمع اصلاح طلبان،کارگزاران و اعتدالیون فقط سران احزاب تصمیم می‌گیرند و آنها نیز در نهایت چند پدرخوانده دارند که در اختلافات و مواقع حساس نظرشان فصل الخطاب است.

□ در میان صحبت‌هایتان ضمانت اجرایی  تصمیم‌ها را بیان کردید؛ این ضمانت، چقدر عینیت دارد؟ چون به این بحث نقدهایی وارد شده و در اخباری که در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی اصلاح‌طلبان منشر شد، ادعا کرده بودند آقای جلیلی حاضر به امضای منشور جبهه مردمی نشده و  در دوره قبل که اقایان حداد، قالیباف، رضایی، جلیلی، ولایتی در صحنه حاضر بودند، حاضر نشدند به نفع یکدیگر کناره‌گیری کنند. ساز و کار طوری هست که واقعا تصمیمات اجرا شود؟

باید توجه داشته باشیم که در دور قبل نیروهای انقلابی و ارزشی کشور در این تصمیم‌گیری‌ها نقش چندانی نداشتند. در آن دوره، 3نفرازکاندیداها خودشان با توافق یکدیگر تصمیم گرفته بودند در حالی که برخی کاندیداها اعتراض داشتند و می‌گفتند بر چه مبنایی شما سه نفر فقط باید در صحنه حضور داشته باشید؟  در آن دوره از ابتدا، راه اختلاف انتخاب شده بود و طبیعی هم بود دیگر کاندیداها همراهی نکنند و کار خود را انجام دهندوبنابه جهاتی که الان مجال پرداختن به آن نیست یک نفرازائتلاف سه نفره هم راه خود را رفت لذا نتیجه حاصل نشد. اما در این دوره چون از ابتدا اعلام شده و از همه کاندیداهای احتمالی دعوت شده و اسمشان را اعلام کرده‌اند و تصمیمات هم توسط بدنه اجتماعی گرفته می‌شود، تصمیم نهایی قابل احترام و الزام برای همگان است وراه عذر و بهانه مسدودشده است . الان طوری است که برخی از آقایان،  بعد از رای گیری ، خودشان اعلام کردند که ما منصرف هستیم. هوادارانشان هم پذیرفتند بنابراین هیچ کس از دایره انتخاب بدنه اجتماعی، در این دوره جدا نبوده است. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد فردی بخواهد این وفاق و توافق حداکثری را بر هم بزند. به هر حال هم درصد بالایی از احزاب و گروه‌ها، و هم افرادوفعالان سیاسی غیرحزبی، در این روند مشارکت دارند و اینطور نیست که  جمع محدودی تصمیم بگیرند و این تصمیم را به دیگران تحمیل کنند.

براین اساس در این دوره  اگر کسی بخواهد جداگانه وارد بشود و موجبات تفرقه یا موفقیت رقیب رافراهم کندبرایش هزینه سنگینی دارد و ازطرفی با مکانیزم طراحی شده مورد استقبال هم قرار نخواهد گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر