بازدید 15669
پیمانه اقتصادی؛

از «سفر خارجی و حقوق‌ نجومی در شرکت‌ دولتی» تا «حقوق مدیران در ایستگاه ۲۴میلیون»

این پیمانه موضوعاتی همچون عقبگرد شاخص کل بورس، کاهش بها در بازار سکه، طلا و ارز، برنت بالاتر از 56 دلار، مس مرز ۶ هزار دلاری را شکست، تأثیر قدرت ترامپ بر اقتصاد روسیه، آمار نرخ تورم و بیکاری در آلمان، بازار البسه ایران در اختیار ترک‌ها، ایران 5 هزار تن سیب‌زمینی از هند خرید، رتبه ایران به لحاظ آزادی اقتصادی در جهان و از قشر ثروتمند مالیات نمی‌گیریم را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 02 March 2017
از «سفر خارجی و حقوق نجومی در شرکت دولتی» تا «حقوق مدیران در ایستگاه ۲۴ میلیون»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون عقب‌گرد شاخص کل بورس، کاهش بها در بازار سکه، طلا و ارز، برنت بالاتر از 56 دلار، مس مرز ۶ هزار دلاری را شکست، تاثیر قدرت ترامپ بر اقتصاد روسیه، آمار نرخ تورم و بیکاری در آلمان، بازار البسه ایران در اختیار ترک‌ها، ایران 5 هزار تن سیب‌زمینی از هند خرید، رتبه ایران به لحاظ آزادی اقتصادی در جهان و از قشر ثروتمند مالیات نمی‌گیریم را در بر دارد.


عقبگرد ۱۲۷ واحدی شاخص کل بورس در پایان هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 11 اسفندماه 95، با کاهش 126 واحدی روی رقم 77 هزار و 475 واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن اما بدون تغییر چندانی روی عدد 15 هزار و 791 واحد درجا زد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 65 واحدی عدد 84 هزار و 962 واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 44 واحدی به عدد 55 هزار و 29 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 522 واحدی به عدد 164 هزار و 683 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر چندانی روی عدد 870 واحد ایستاد. به گزارش فارس، بازار سهام، بازاری متعادل و کم‌حجم بود که در اغلب نمادهای معاملاتی شاهد واگذاری سهام در مقابل تقاضا و تکاپوی معامله‌گران برای شناسایی بازدهی و نقد کردن دارایی‌ها بود.

سفر خارجی و حقوق نجومی در شرکت دولتی

علی طیب‌نیا در گفت وگو با مهر، با انتقاد شدید از مقاومت برخی افرادی که در حوزه خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری شرکت‌های دولتی به شدت مقاومت می‌کنند، گفت: مقام معظم رهبری دستور رسیدگی و سرعت بخشیدن به موضوع خصوصی‌سازی‌ها را صادر کرده‌اند، اما عده‌ای در مقابل آن مقاومت می‌کنند. این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: اگر کسی در خصوص یک واگذاری، ایراد و اشکال دارد، راه منطقی این است که بپرسد و برای سؤالش هم حتماً با مستندات پاسخ می‌گیرد، اما اگر اتفاق انحرافی رخ داده باشد، قانونگذار مرجعی معرفی کرده و هیأت داوری کاملاً بی‌طرفانه است. طیب‌نیا ادامه داد: اینکه یک فرد بدون اینکه از جزئیات کار اطلاع داشته باشد، صرفاً به دلیل اینکه چرا این شرکت به دوست و آشنای او واگذار نشده باشد، شروع به معرکه‌گیری می‌کند، تکلیفش مشخص است. طیب‌نیا در پاسخ به این پرسش که علت چنین رفتارهایی چیست؟ خاطرنشان کرد: علت را از کسانی بپرسید که با خصوصی‌سازی‌ها مخالفت می‌کنند، اما باید به صراحت گفت که تفکر دولتی در مغز مدیران ما نهفته است و مدیران محلی و شهرستانی از این شرکت‌ها نفع می‌برند؛ چرا که شرکت دولتی یعنی منبع تولید رانت، سفر خارجی، عضویت در هیأت مدیره، حقوق نجومی، مَفسده و استخدام هر کسی که این افراد لازم دارند، به همین دلیل است که به جای هزار نفر در یک شرکت دولتی، پنج هزار نفر استخدام می‌شوند که این استخدام‌ها هم به اعتبار ارتباطات دوستی و فامیلی صورت می‌گیرد.

کاهش بها در بازار سکه پایتخت

در پایان آخرین روز کاری هفته جاری، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 6 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 170 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با افت 1 هزار و 300 تومان به قیمت یک میلیون و 201 هزار تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز با روندی نزولی به قیمت های 676 و 376 هزار تومان معامله شدند.

دلار، یورو و درهم در مسیر نزولی بازار سکه

بازار آزاد ارز نیز همانند بازار سکه، با کاهش قیمت برای دلار، یورو و درهم به پایان رسید. بر این اساس، در آخرین روز کاری هفته، هر دلار آمریکا با افت اندک 2 ریال نسبت به روز سه شنبه، به میانگین قیمت 37 هزار و 751 ریال برای فروش رسید. همچنین هر یورو با کاهش 22 ریال رقم 40 هزار و 92 ریال رسید. هر درهم امارات نیز در بازار آزاد با 10 هزار و 335 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 2 ریال ارزان تر بود.

برنت بالاتر از 56 دلار معامله شد

در بازار جهانی انرژی در پایان روز چهارشنبه، بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با افزایش 69 سنت به رقم 53 دلار و 93 سنت رسید و هر بشکه نفت خام برنت نیز با رشد 1 دلار و 17 سنت به قیمت 56 دلار و 47 سنت معامله شد. به گفته اداره اطلاعات انرژی، در هفته گذشته، ذخایر نفت خام ایالات متحده آمریکا ۱.۵ میلیون بشکه افزایش یافت، این در حالی ست که تحلیلگران انتظار افزایش بیشتری را داشتند. با اینحال، ذخایر نفت امریکا به رسیدن به ۵۲۰.۲ میلیون بشکه، رکورد جدیدی را ثبت کرده است،

طلا بیش از 11 دلار کاهش قیمت را ثبت کرد

اونس طلای جهانی در پایان روز چهارشنبه، با کاهش 11 دلار و 50 سنت نسبت به روز سه شنبه، به قیمت 1246 دلار و 60 سنت فروخته شد. همچنین هر اونس نقره با افت 3 سنت به رقم 18 دلار و 47 سنت رسید. از دیگر فلزات گرانبها در بازار جهانی می توان به پلاتین و پالادیوم اشاره کرد که هر کدام به ترتیب با قیمت های 1025 دلار و 70 سنت و 772 دلار و 50 سنت معامله شدند. شاخص دلار آمریکا نیز تنها با با نیم درصد افزایش به 101.580 رسید. آلکس تورندیکه، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «به نظر می رسد که بازار از عدم وجود جزئیات در سخنرانی ترامپ اندکی ناامید شده و این در تضعیف رشد ارزش دلار خود را نشان داده است.» دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در سخنرانی روز سه شنبه در برابر کنگره وعده داد سیستم مهاجرت را اصلاح کند، مشاغل و دستمزد آمریکاییها را بهبود ببخشد و کاهش مالیات قابل توجهی برای طبقه متوسط و کاهش مالیات برای شرکتها را نوید داد. همچنین ترامپ روز دوشنبه اظهار کرده بود پیشنهاد خواهد کرد بودجه دفاعی افزایش پیدا کند اما با صرفه‌جویی در بخش‌های دیگر، این افزایش هزینه را جبران خواهد کرد.

در پی انتشار شاخص PMI چین، مس مرز ۶ هزار دلاری را شکست

مس روز چهارشنبه، ۴۰ دلار دیگر گران شد و با گذر از مرز ۶۰۰۰دلار به ۶۰۲۲ دلار در هر تن رسیده است. فعلا خبری از توافق در رفع اعتصاب بزرگترین معدن مس دنیا (اسکوندیدا در شیلی) نیست و معدن گراسبرگ اندونزی نیز همچنان مجوز صادرات نداشته و تعطیل است. تعطیلی معدن اسکوندیدا هفته ای ۲۵ هزار تن از عرضه مس دنیا میکاهد و بازار را به سمت کسری حرکت میدهد! همچنین روی نیز شاهد رشد ۰.۹ درصدی  یا ۲۵دلاری قیمت بوده و به سطح ۲۸۴۳دلار رسیده است. در این حوزه، اعتصاب معدن روی نوراندا در کانادا عامل دوم تقویت قیمت بوده که ادامه دار است. به گزارش بورس کالای ایران، چهارشنبه اول ماه مارس بود و حسب روال هر ماه، چین عملکرد PMI بخش تولید و سرویس خود را منتشر کرد و انتشار آن موجب رشد ۴۰ دلاری مس در بازارهای جهانی شد. آمارهای انتشار یافته طی این روز مثبت و فراتر از پیش بینی ها بوده و عامل تقویت مطلوب قیمت ها در بازار فلزات شده است. شاخص PMI تولید چین در ماه فوریه۵۱.۶ بوده که فراتر از عملکرد ژانویه (۵۱.۳) و همینطور پیش بینی (۵۱.۱) است. در واقع فعالیت های صنعتی در چین همچنان در حال گسترش بوده و مصرف کامودیتی ها شامل فولاد و فلزات اساسی و ... در حال افزایش است.

تأثیر قدرت ترامپ بر اقتصاد روسیه

شاخص معامله روبل MICEX روسیه شاهد بزرگترین افت درماه فوریه در مقایسه با سایر بازارهای جهان بوده است. سرمایه گذاران نسبت به این موضوع که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قادر به بهبود روابط با کرملین خواهد بود بدبین شده اند. به نقل از Russia Today، به گفته منابع مذکوراین شاخص از بیشترین مقدار یعنی نقطه 2293 در آغاز ژانویه، نهایتأ در روز سه شنبه به نقطه 2045 سقوط کرد. دونالد ترامپ زمانی کار ریاست جمهوری خود را آغاز کرد که سرمایه گذاران امیدوار به روابط حسنه میان واشنگتن و مسکو بودند. در حال حاضر بازار سهام روسیه مشغول قیمت گذاری جدید تحت تأثیر این تحول است.

آمار نرخ تورم و بیکاری در آلمان

ارزیابی ها نشان می دهد نرخ تورم در آلمان در ماه فوریه سال جاری به خود شتاب گرفته و به رقم ۲.۱ درصد رسیده است. این نرخ نسبت به ماه ژانویه ۰.۲ درصد رشد دارد. به گزارش یورونیوز، افزایش قیتها در بخش سوخت و مواد غذایی نرخ تورم را در آلمان به اندکی بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا یعنی نرخ ۲ درصدی رسانده است. از سوی دیگر، نرخ بیکاری در آلمان در ماه فوریه ثابت مانده و ۵.۹ درصد جمعیت فعال این کشور را شامل می شود. این کشور صاحب پایین ترین نرخ بیکاری از زمان اتحاد دو آلمان یعنی سال ۱۹۹۰ میلادی است.

بازار البسه ایران در اختیار ترک‌ها

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان، گفت: ایران خود یکی از تولیدکنندگان البسه در سطح گسترده بوده اما به دلیل حمایت نشدن بنگاه‌های تولیدی از سوی دولت و پرداخت تسهیلات توسط دولت‌های همسایه به خصوص ترکیه به تولید کنندگان البسه این کشور ، دیگر جایی برای عرضه محصولات داخلی باقی نمانده است. به گزارش میزان، مجتبی درودیان در ارتباط با وضعیت بازار با توجه به نزدیکی روزهای پایانی سال اظهار کرد: با توجه به وضعیت تولید تولیدکنندگان و ظرفیت آن‌ها بازار در وضعیت خوبی قرار داشته و به نیاز بازار به صورت کامل تامین شده است. وی با اشاره به واردات بی رویه لباس‌های ترک به ایران، گفت: واردات بی‌رویه اجناس ترک همچنان به کشور ادامه دارد و این امر باعث شده تعداد زیادی از واحدهای تولیدی کشور تعطیل و کارگران زیادی بیکار شوند.

ایران 5 هزار تن سیب‌زمینی از هند خرید

ایران و روسیه برای نخستین بار سیب‌زمینی‌های تولیدی پنجاب را خرید خواهند کرد. اداره کشاورزی این ایالت و شرکت صنایع کشاورزی پنجاب در حال کار بر روی چگونگی صادرات این محصول به این دو کشور هستند. از آنجایی‌که عرضه سیب‌زمینی ایالت پنجاب هندوستان تا 15 مارس پایان می یابد، طرف هندی تلاش می‌کند تا این محصول را صادر کند. کی اس پانو، مدیر شرکت صنایع کشاورزی پنجاب در این رابطه گفت: «ما سفارش‌هایی برای صادرات 2800 تن سیب‌زمینی به روسیه و 5 هزار تن به ایران داریم. در حال بررسی چگونگی آغاز صادرات هستیم.»

رتبه ایران به لحاظ آزادی اقتصادی در جهان

بنیاد «هریتیج» در جدیدترین گزارش خود با نام «شاخص آزادی اقتصادی 2017» به بررسی آزادی فعالیت‌های اقتصادی در 186 کشور جهان پرداخته است. بر اساس این گزارش، ایران با افزایش 7 واحدی نسبت به سال گذشته امتیاز 50.5 را از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی کسب کرده است. ایران سال گذشته امتیاز 43.5 را کسب کرده و در رتبه 171 جهان قرار گرفته بود اما امسال با 16 رتبه صعود در جایگاه 155 قرار گفته است.

از قشر ثروتمند مالیات نمی‌گیریم

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در دهمین همایش مالی و مالیاتی در دانشگاه تهران با اشاره به دهک‌های درآمدی و پرداخت مالیات آنها اظهار داشت: دهک دهم درآمدی 28 درصد از کل هزینه‌ها را دارد و در سال 94 هزینه مصرفی که 560 هزار میلیارد تومان بوده، دهک دهم 28 درصد آن را خرج کرده است. اگر به جای 3 درصد 10 درصد از این دهک مالیات بگیریم، 15 هزار و 700 میلیارد تومان و اگر 20 درصد باشد، 31 هزار و 400 میلیارد تومان و اگر 30 درصد اخذ شود 47 هزار و 100 میلیارد تومان مالیات خواهد بود. در انگلیس از این دهک 40 دردص و در دانمارک 50 درصد مالیات اخذ می‌شود. مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه عملاً از قشر ثروتمند جامعه مالیات نمی‌گیریم، تصریح کرد: باید در مالیات از سمت بنگاه‌ها به سمت خانوار برویم. به گزارش فارس، این اقتصاددان در مورد شاخص‌های مطلوب مالیاتی در مورد مزایای مالیات بر بنگاه‌ها گفت: این موضوع منجر به ایجاد اطلاعات قابل تطبیق برای اخذ مالیات بر درآمد خانوار است، همچنین بازیگر اصلی، اخذ مالیات بر مصرف و ارزش افزوده خواهد بود. وی در مورد معایب نیز عنوان کرد: اختلال در تولید بنگاه‌ها و افزایش نابرابری به دلیل کاهش دستمزد کارگران از دیگر ابعاد این موضوع است. 

حقوق مدیران در ایستگاه ۲۴ میلیون

طبق ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم که به تصویب مجلس رسیده مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۳۵ این قانون حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری است. نمایندگان پیش از این در تبصره ۱ ماده ۳۸ مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی، مناطق مرزی  و محروم را از این سقف حقوق تعیین شده مستثنی و مقرر کرده بودند که این افراد تا ۶۰ درصد علاوه بر سقف مقرر بتوانند دریافتی داشته باشند که با اصلاحات جدید انجام شده مدیران نیز به این مشاغل مستثنی شده اضافه شدند و می‌توانند ماهانه تا ۲۴ میلیون تومان حقوق دریافت کنند. به نقل از ایسنا، این اصلاح با ۱۰۳ رای موافق، ۴۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر به تصویب رسید. همچنین به گفته امیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، دریافتی 24 میلیونی مدیران در قبال حقوق 800 هزار تومانی کارگران یا حقوق یک میلیون و 200 هزار تومانی معلمان، حقوق نجومی به شمار می‌رود و برای جامعه قابل قبول نیست.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۱۰
< بازار البسه ایران در اختیار ترک‌ها >

یقینا کیفیت و قیمت مناسب حرف اول را در بدست آوردن بازار های جهانی میزند و از آنجایی که البسه و حتی لوازم بهداشتی ترکیه از نظر کیفیت بسیار بالاتر از تولیدهای داخلی کشورمان میباشند و قیمت آن نسبت به محصولات با کیفیت بسیار پائین داخلی مناسبت تر میباشد دیگر جایی برای ناحق گفتن را باز نمیگذارد.
بهتر است به جای هیاهو راه انداختن کمی به خود آئیم چرا که با این کیفیت پایین تولیدات و قیمت بالای فروش دیگر ما حتی توان نگه داشتن بازارهای داخلی خود را هم نداریم.
پاسخ ها
اسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
دوست عزیز دوستان واسطه گر غیر قانونی هم نظرشما را دارند.بهتر نیست از این هیاهوی کاملا منطقی به جای انتقاد دفاع کرد
تصویب حقوق ۲۴ میلیونی یک تو دهنی محکم بود به معترضین حقوق های نجومی
این مصوبه شایسته مجلس شورای اسلامی نبود
اگر مدیران باید این حقوق ها نجومی را بدلیل مدیر بودنشان بگیرند کارائی آنها کو؟ رکود و گرانی و فقر و....گریبان ملت را گرفته و روزبروز هم اوضاع وخیم تر میشود،پس دولت بداند مدیران ناکارآمد را گمارده که فقط جویای حقوق بالا هستند وازنظر کاری بسیار ضعیف هستند و بدون علم مدیریت و این مصوبه تودهنی به ملت بود.
به آقای طیب نیا می بایست نشان شجاعت و لیاقت و پپهلوانی داد . من که حسابدارم و تا الان در بیش از 6 شرکت اعم از خصوصی و دولتی کار کرده ام این حرف را بخوبی می فهمم و درک می کنم ! خیلی مرد هستی !
مشکل حداکثر حقوق نیست

مشکل حداقل حقوقه!!!
سیب‌زمینی از هند ؟ یعنی ما تولید سیب زمینی نداریم؟ چرا منابع ملی را به تاراج می دهیم.
مدیری که خوب کار کند و اثرات کارایی وی کاملا مشهود باشد ،در شرایط فعلی حقوق ماهی 100 میلیون هم برای او کم است. ولی ما در سطح مدیران دولتی فقط با یک درصدد از انها با این شرایط روبرو هستیم بفیه فقط عنوان مدیر را یدک می کشند...
به نظر شما ۲۴ میلیون حقوق کمی است؟؟؟؟؟؟؟؟ اینم به نظر و در قیاس با دریافتی کارگران و کارمندان جزء حقوق نجومی به حساب میاد آقایون نماینده مردم !!!!
اونوقت مبنای گزینش این مدیران میلیونی چیست؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر