بازدید 7644

افزایش جمعیت گونه‌های مهاجم بیگانه درجهان

کد خبر: ۶۷۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳ 28 February 2017
گروهی از کارشناسان بین‌المللی در حوزه محیط زیست و حفظ گونه‌ها نسبت به افزایش جمعیت گونه‌های مهاجم بیگانه در سراسر جهان هشدار دادند.

به گزارش ایسنا، در بررسی جدید این کارشناسان آمده است جمعیت گونه‌های مهاجم بیگانه در جهان افزایش پیدا کرده و به رغم اقدامات جهانی برای مقابله با این چالش، نشانه‌ای از کند شدن روند افزایش تعداد این گونه‌ها وجود ندارد.

مطالعه انجام شده نشان می‌دهد در طول ۲۰۰ سال گذشته تعداد گونه‌های مهاجم جدید به طور مداوم در جهان افزایش داشته و بیش از یک سوم تمامی گونه‌های جدید بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۴ میلادی ثبت شده است .همچنین انتظار می‌رود در آینده نزدیک میان تمام گونه‌ها به استثنای پستانداران و ماهی‌ها تعداد بیشتری از گونه‌های مهاجم جدید یافت شود.

به گفته کارشناسان، نتایج به دست آمده در این مطالعه هشدار دهنده است، زیرا افزایش بی‌وقفه و دائمیِ تعداد گونه‌های مهاجم می‌تواند تاثیرات منفی بر اکوسیستم‌ها داشته باشد و به از دست رفتن تنوع زیستی و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منجر شود.

علاوه بر این، شرایط فوق با پیامدهای فاجعه‌باری بر مواد غذایی، دارویی، آب سالم و دیگر فوائدی که طبیعت فراهم می‌سازد، همراه است و جامعه جهانی را برای تحقق اهداف توسعه پایدار با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌کند.

به رغم افزایش تعداد توافقات بین‌المللی و قوانین برای رفع این مشکل، رشد گونه‌های مهاجم جدید در سراسر جهان، موکدِ نیاز فوری برای اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه موثر و بیشتر است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، گونه‌های مهاجم بیگانه گونه‌هایی هستند که به عمد یا تصادفی توسط انسان به یک زاد بوم معرفی می‌شوند و تاثیرات منفی بر تنوع زیستی بومی، اکوسیستم و حتی رفاه و آسایش بشر دارند. آنها عوامل اصلی از دست رفتن تنوع زیستی و شایع‌ترین عامل انقراض پستانداران، خزندگان و دوزیستان به حساب می‌آیند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار