بازدید 12462

پیشنهاد یک نخبه به دولت برای حل مشکل ریزگردها

کد خبر: ۶۷۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲ 28 February 2017
یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه منابع طبیعی برای حل مشکل ریزگردها، راهکارهایی به دولت ارائه داد.

به گزارش تسنیم، بهنام بهرامی پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه منابع طبیعی، درباره طرح‌های علمی برای مقابله با ریزگردهای خوزستان، گفت: برای مقابله با ریزگردها هر اقدامی که طبیعیت را به خطر اندازد، با شکست مواجه می‌شود. در این خصوص اقداماتی باید صورت گیرد که موفقیت بالای آن در بلندمدت تضمین می‌شود.

وی تصریح کرد: در نظر نگرفتن کارآیی روش‌های اتخاذ شده در بلندمدت و صرف هزینه‌های بسیار از مشکلات فعلی نحوه مقابله با ریزگردهاست. برای ایجاد کمربند در مقابله با ریزگردها ابتدا باید پایلوت‌هایی تهیه شده و براساس نتایج آنها به جمع‌بندی مناسبی رسید.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه یادآور شد: وجود اکوسیستم‌های طبیعی از غنیمت‌ها و موهبت‌های الهی است که خود قادر به ایجاد "میکرو اقلیم" در جلوگیری از روند گسترش بیابان و حرکت خاک است.

این دانشجوی دکتری ضمن انتقاد از تخریب گسترده مراتع، جنگل‌ها و عدم اطلاع‌رسانی در راستای اهمیت این اکوسیستم‌ها، مشکل اصلی تلاش‌های صورت گرفته در مقابله با ریزگردها را عدم توجه به گونه‌‌های گیاهی این بخش دانست و خاطرنشان کرد: گونه‌های گیاهی ما در این زمینه باید تعیین و پتانسیل ماندگاری و قدرت تثبیت خاک‌ها نیز مشخص شود، این فرآیند به راحتی با آنالیزهایی از قبیل مواد آلی ذره‌ای (pom) قابل انجام است و در این روش‌ها می‌توان بهترین نوع کاربری برای منطقه، بهترین نوع کشاورزی و بهترین نوع پوشش اصلاحی را با دقت بالا و تضمین موفقیت در بلندمدت معرفی و اقدام به اجرای آن کرد.

وی افزود: روند رو به رشد تخریب اراضی ملی طبیعی و تبدیل آن به کشاورزی با هدف درآمد در کوتاه‌مدت، عدم توجه به پتانسیل اکوسیستم‌های مرتعی در تبدیل این مناطق به امر کشاورزی که باعث گسترش بیابان‌های کشور و همچنین تخریب گسترده مراتع شده از علل افرایش مشکلات ریزگردهاست که می‌توان با ترویج و ایجاد روش‌های بیولوژیکی مقاوم در بلندمدت از این امر جلوگیری و در راستای تثبیت خاک‌ اقدام کرد.

عضو مجمع جوانان تحول‌گرای ایران اسلامی با اشاره به اینکه کانون‌های ریزگردها در برخی از استان‌های کشور در آستانه بحرانی شدن قرار دارند، خاطرنشان کرد: اگر برای جلوگیری از این پدیده روند پیشگیری عملیاتی نشود، شاهد وقوع آن در دیگر استان‌ها خواهیم بود. در اطراف دریاچه ارومیه نیز این مشکل وجود دارد که اگر طرح‌های مدیریتی منطبق با دانش منابع طبیعی در منطقه اجرا نشود، به زودی شاهد وضعیت بحرانی در شمال غرب نیز خواهیم بود.

وی با انتقاد از تکیه بر طرح "مالچ پاشی" در خوزستان افزود: مالچ پاشی که از مشتقات نفتی است، علاوه بر مزایای حفاظتی دارای معایب گسترده‌ای است؛ نمی‌شود برای هر منطقه در این زمینه مالچ پاشی تجویز کرد، مناطق و پتانسیل آنها باید به خوبی توسط کارشناسان بررسی و به روش‌های اجرایی برسد. استفاده از ریگزار برای بعضی مناطق خاص در برهه کنونی راهگشاست، به شرط اینکه بتوان برای آینده جایگزین‌های مدیریتی خوبی در این خصوص داشته باشیم.

بهرامی در پایان ضمن تاکید بر گسترش کانون‌های بحران ریزگرد در داخل کشور، از آمادگی خود و پژوهشگران این رشته برای ورود به حل مشکل خوزستان خبر داد و اضافه کرد: ما دانشجویان و پژوهشگران این حوزه آمادگی خود را برای حل این مشکل و  سایر استان‌ها در راستای طرح جامع پیشگیری، اصلاح و احیای کانو‌‌ن‌های ریزگرد هوا با تکیه بر دانش مواد آلی ذره‌ای اعلام می‌کنیم و امیدواریم این مشکل برای همیشه در کشور حل شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی