بازدید 3970
۱
به دلیل عدم تعیین رقم کارشناسی

تبعیض مالیاتی کارگران و کارمندان دردسر ساز شد

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از عدم بررسی های کارشناسی رقم معافیت های مالیاتی در کشور تصریح کرد: هر ساله در حالی شاهد تصویب رقم معافیت های مالیاتی کارمندان و کارگران در مجلس هستیم که بررسی های کارشناسی بر روی رقم تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی و مجلس صورت نمی گیرد.
کد خبر: ۶۷۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷ 27 February 2017
یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از عدم بررسی های کارشناسی رقم معافیت های مالیاتی در کشور تصریح کرد: هر ساله در حالی شاهد تصویب رقم معافیت های مالیاتی کارمندان و کارگران در مجلس هستیم که بررسی های کارشناسی بر روی رقم تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی و مجلس صورت نمی گیرد.

به گزارش تیتر شهر: در حالی که طی سال‌های گذشته سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران و کارمندان یکسان بوده که مجلس، سقف معافیت مالیاتی کارمندان دولت را 2میلیون تومان و کارگران را 1.5میلیون تومان تعیین کرد. مصوبه‌ای که کارگران و کارمندان بخش خصوصی آن را تبعیضی آشکار می‌دانند.

در تبصره 6 لایحه بودجه 96، سقف معافیت مالیاتی برای سال آینده بدون تفکیک بین کارکنان شاغل در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای هر فرد 180 میلیون ریال در سال (1.5 میلیون تومان در ماه) تعیین شده بود اما دیروز  سقف معافیت مالیاتی در مجلس برای کارمندان دولت 240 میلیون ریال در سال (2 میلیون تومان در ماه) و برای سایرین (کارکنان شاغل در بخش‌های غیردولتی) نیز همان 180 میلیون ریال تعیین شد.

چند ساعت بعد از تصویب مصوبه حنجالی مجلس دهم و واکنش برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس به این طرح، زمزمه‌هایی از اصلاح و رفع ابهام مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی در مورد سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران به گوش رسید؛ به طوری که به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس،فضای جلسه علنی روز گذشته مجلس به‌گونه‌ای بود که جمع زیادی از نمایندگان مجلس چندان حواسشان به محتوا و اثرگذاری این مصوبه نبود.البته پس از تصویب این مصوبه زمزمه‌هایی از اصلاح و رفع ابهام این مصوبه مجلس به گوش می‌رسید اما از آنجا که این مصوبه به تصویب صحن علنی رسیده است، امکان ارجاع دوباره آن برای بررسی بیشتر وجود ندارد لذا برای اصلاح آن، وکلای ملت باید منتظر نظر شورای نگهبان باشند و پس از آن این مصوبه را اصلاح کنند.

در همین ارتباط، جمشید پژویان کارشناس اقتصادی در گفت و گو با تیتر شهر، با انتقاد از عدم بررسی های کارشناسی رقم معافیت های مالیاتی در کشور تصریح کرد: هر ساله در حالی شاهد تصویب رقم معافیت های مالیاتی کارمندان و کارگران در مجلس هستیم که بررسی های کارشناسی بر روی رقم تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی و مجلس صورت نمی گیرد. 

این کارشناس اقتصادی؛ با انتقاد از عدم عدالت در اجرای سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان تصریح کرد: در حالی طی سال های گذشته شاهد یکسان بودن سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان بودیم که مجلس یک گپ 500 هزار تومانی در تعیین سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان در سال آینده ایجاد کرده است. 

وی تعیین سقف معافیت 1.5 میلیون برای کارگران و  2 میلیون برای کارگران را به معنای عدم رعایت عدالت اجتماعی دانست و افزود: هم اکنون در حالی سقف معافیت مالیاتی کارگران 1.5 میلیون تومان تعیین شده است که مبالغ حقوق 80 درصد کارگران در حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است، اما معافیت مالیاتی 2 میلیون تومانی برای کارمندانی که به صورت متفاوت حقوق دریافت می کنند، شامل 40 درصد از اقشار جامعه کارمندی خواهد شد. چرا که کارمندان به واسطه تحصیلات و دانش بالایی که دارند به طور متفاوت حقوق دریافت می کنند. 

به گفته وی، کارگری که از سن 18 سالگی وارد بازار کار شده است با کارمندی که برای سطح تحصیلات و دانش خود هزینه کرده است متفاوت است، از این رو باید سقف معافیت مالیاتی آن ها به صورت متفاوت و کارشناسی تعیین شود. بنابراین سقف معافیت مالیاتی یکسان برای حقوق کارگران و کارمندان طی سال های گذشته از سوی مجلس کارشناسی شده نبود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
خیلی ها با لیسانس و فوق لیسانس تابع قانون کار کارگری هستند اما کمتر از کارمندان حقوق می گیرند. این دست تحلیل ها بی معنی است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار