بازدید 21705

چگونه هلاکت یکی از سران القاعده منجر به زنده شدن یک اتهام تکراری علیه ایران شد؟

ماجرای اتهام زنی های پیاپی به ایران در راستای ارتباط با القاعده، از زمانی که مایکل فلین مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید شد، در دستور کار برخی رسانه های دست راستی در آمریکا و همچنین رسانه های منتقد سیاست های ایران در اروپا و به ویژه رژیم اسرائیل قرار گرفت؛ موضوعی که البته نشان دهنده خصومت های بیهوده و اتهام زنی های غیر منطقی برخی مقامات آمریکایی علیه ایران نیز بوده. اکنون هلاکت یکی از سران القاعده در سوریه، منجر به زنده شدن دوباره اتهامات علیه ایران شده است.
کد خبر: ۶۷۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷ 27 February 2017
ماجرای اتهام زنی های پیاپی به ایران در راستای ارتباط با القاعده، از زمانی که مایکل فلین مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید شد، در دستور کار برخی رسانه های دست راستی در آمریکا و همچنین رسانه های منتقد سیاست های ایران در اروپا و به ویژه رژیم اسرائیل قرار گرفت؛ موضوعی که البته نشان دهنده خصومت های بیهوده و اتهام زنی های غیر منطقی برخی مقامات آمریکایی علیه ایران نیز بوده است. اکنون هلاکت یکی از سران القاعده در سوریه، منجر به زنده شدن دوباره اتهامات علیه ایران شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته گزارش های تأیید نشده منتشر شد که بنا بر آن اعلام شد «احمد حسن ابوخیر المصری» ـ که از وی به عنوان دومین فرد در رده فرماندهی القاعده یاد می شود ـ در حمله پهپادی در سوریه به هلاکت رسید. شبکه خبری اسرائیلی آروتص شوا، این گزارش تأیید نشده را منتشر و بیان کرده که این حمله از سوی پهپادهای آمریکایی در نزدیکی استان ادلب، منجر به هلاکت المصری شده است.

چگونه هلاکت یکی از سران القاعده منجر به زنده شدن یک اتهام تکراری علیه ایران شد؟

اهمیت کشته شدن فرد دوم در رده فرماندهی القاعده در سوریه بسیار بالاست و بدون شک ضربه ای مهم به بدنه این گروه تروریستی و همچنین شاخه اصلی آن در منطقه شام یعنی داعش خواهد بود. اما آنچه باعث شده تا این ماجرا به ایران ارتباط پیدا کند و رسانه های غربی و اسرائیلی بر اساس آن خط اتهام زنی به ایران را دنبال کنند، به گزارشی بازمی گردد که حدود بیش از یک سال قبل شبکه خبری اسکای نیوز و همچنین روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده بودند.

این گزارش ها مدعی شده بودند که ایران در یک فرایند تبادل زندانی با القاعده، پنج تن از اعضای اصلی این گروه را که در ایران زندانی بوده اند، آزاد کرده است. بنا بر این ادعا گفته می شد که تبادل این پنج زندانی با شاخه یمنی القاعده و برای آزاد کردن یک دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن صورت گرفته است.

نیویورک تایمز در آن زمان به نقل از منابع آمریکایی ـ آن هم بدون ذکر نام ـ بیان کرده بود که این پنج زندانی عبارت اند از: سیف العادل، که چندی قبل در سوریه به هلاکت رسید و از اعضای اصلی شورای القاعده بوده است؛ عبدالخیر المصری، شهروند مصر که پیش از این رئیس شورای روابط خارجی القاعده بوده و گزارش هلاکت وی از سوی رسانه اسرائیلی منتشر شده؛ ابوالقسام، تبعه اردن که زمانی معاون ابومصعب الزرقاوی بود؛ زرقاوی شبکه‌ای را بنیان گذاشت که بعدا تبدیل به داعش یا گروه موسوم به "دولت اسلامی" شد؛ ساری شهاب، عامل اردنی القاعده و ابومحمد المصری، شهروند مصر که از سازمان‌دهندگان حملات القاعده پیش از ۱۱ سپتامبر معرفی شده است.

این گزارش که در سپتامبر منتشر شده بود، البته بیان می کرد که این تبادل زندانی در ماه مارس 2015 صورت گرفته و گفته می شد، این اعضای رده بالای القاعده بعد از حمله 2003 آمریکا به افغانستان این کشور را ترک کرده و روانه ایران شده بودند که در استان سیستان و بلوچستان ایران دستگیر شده و از آن زمان در ایران در بند بوده اند.

بلافاصله پس از این گزارش ها و اتهام زنی ها یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه ایران این گزارش ها را تکذیب و هرگونه تبادل زندانی میان ایران و القاعده را امری مضحک و در راستای تخریب چهره ایران در مبارزه با تروریسم عنوان کرد. 

چگونه هلاکت یکی از سران القاعده منجر به زنده شدن یک اتهام تکراری علیه ایران شد؟

اما اکنون هلاکت المصری منجر به آن شده که دوباره اتهاماتی علیه ایران در قالب ارتباط با القاعده مطرح شود. آن هم در شرایطی که پنتاگون طرح خود برای حمله به داعش را آماده تقدیم به دونالد ترامپ می کند و می توان به خوبی حدس زد که این گونه گزارش ها و اتهامات در آستانه ارائه این طرح چه معنایی می تواند داشته باشد.

نکته جالب ماجرا آنجاست که در همان زمان انتشار این گزارش ها، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود، مصاحبه ای با مایکل فلین، مشاور مخلوع ارشد ملی کاخ سفید ـ که در رویا پردازی توهمی در مورد ایران یدی طولی داشته و دارد ـ انجام داد و کوشید به واسطه توهمات این فرد، موضوع تبادل زندانی با ایران را جدی جلوه دهد. مایکل فلین از افرادی است که حتی می گوید، بن لادن قبل از مرگ، مدتی را در تهران گذرانده بود!

نیویورک تایمز همان روزنامه ای است که به همراه CNN و واشنگتن پست اقدام به انتشار گزارشهایی در مورد ارتباطات مخفی فلین با سفیر روسیه کردند و تا جایی این پرونده را ادامه دادند که فلین مجبور به استعفا از سمت خود در کاخ سفید شد. اکنون با توجه به این موضوع استناد گزارش نیویورک تامیز در سپتانمبر 2015 برای اتهام زنی به ایران به شخصی مانند مایکل فلین خود به خوبی مشخص می سازد که ماهیت و اصالت این ادعا و اتهام به چه ترتیب است.
 



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل