بازدید 2277

عقب‌نشینی مراکش از منطقه‌ای در جنوب صحرای غربی

مقامات مراکش روز یکشنبه اعلام کردند، به طور یکجانبه از منطقه "الکرکرات" در جنوب صحرای غربی که مورد مناقشه است و موجب تنش با جدایی‌طلبان جبهه پولیساریو شده، عقب‌نشینی خواهد کرد؛ اقدامی که مورد استقبال فرانسه قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۷۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 27 February 2017

مقامات مراکش روز یکشنبه اعلام کردند، به طور یکجانبه از منطقه "الکرکرات" در جنوب صحرای غربی که مورد مناقشه است و موجب تنش با جدایی‌طلبان جبهه پولیساریو شده، عقب‌نشینی خواهد کرد؛ اقدامی که مورد استقبال فرانسه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، وزارت خارجه مراکش در بیانیه‌ای از عقب‌نشینی یک‌جانبه خود از این منطقه خبر داد و افزود: محمد ششم، پادشاه مراکش این تصمیم را بنا به درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گرفته است.

به موجب این بیانیه، مراکش ابراز امیدواری کرده است تا مداخله دبیرکل سازمان ملل موجب شود منطقه به وضعیت قبل بازگردد و اوضاع آن حفظ و راحتی رفت‌وآمدها در آنجا تضمین شود.

این وزارتخانه همچنین افزود: باید آتش‌بس حفظ و ثبات منطقه‌ای تقویت شود.

پادشاه مراکش روز جمعه از گوترش خواست برای توقف اقدامات تحریک‌آمیز جبهه پولیساریو که مورد حمایت الجزایر است کاری کند چراکه توافقنامه آتش‌بسی که در سال ۱۹۹۱ اجرایی شده، تهدید می‌کند.

رباط اصرار دارد صحرای غربی، مستعمره سابق اسپانیا جزئی لاینفک از خاک این کشور باشد در حالی جبهه پولیساریو خواهان برگزاری همه‌پرسی درباره سرنوشت این منطقه است.

در این راستا فرانسه از اعلام عقب‌نشینی یک‌جانبه مراکش از منطقه الکرکرات واقع در مرزهای جنوبی بین صحرای غربی و موریتانی استقبال کرد.

رومان نادال، سخنگوی رسمی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ روز یکشنبه خود عقب‌نشینی مراکش را گامی مهم برای برقراری آرامش و ایجاد ثبات و به نفع منطقه دانست.

نادال در ادامه تاکید کرد، کشورش از همه گروه‌ها می‌خواهد مسئولیت عقب‌نشینی افراد مسلح مستقر در منطقه را به طور غیرمشروط و فوری طبق توافقنامه آتش‌بس برعهده بگیرند.

نادال همچنین بار دیگر حمایت کشورش را از راه حل عادلانه، دائمی و توافقی در صحرا غربی طبق قطعنامه‌های شورای امنیت اعلام کرد.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه فرانسه افزود، کشورش طرح خودمختاری مراکش در سال ۲۰۰۷ میلادی را به عنوان اساس جدی و معتبر برای دستیابی به این هدف به شمار می‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها