بازدید 2526

در تولید اورانیوم غنی شده منعی نداریم

رئیس کمیته هسته ای مجلس گفت: بر اساس برجام اورانیوم غنی شده ایران نباید از ۳۰۰ کیلوگرم تجاوز کند.
کد خبر: ۶۷۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 26 February 2017
مجتبی ذوالنوری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عملکرد ایران در اجرای برجام، گفت: بر اساس این گزارش، ایران نسبت به تعهدات خود در برجام و محدودیت های هسته ای، انحراف نداشته و کاملا جمهوری اسلامی به وظایفش عمل کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تأیید موضوع تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR8 در گزارش اخیر آژانس، گفت: این اقدام ایران بر اساس توافق هسته ای صورت گرفته، از این رو بر اساس برجام، ایران می تواند بر روی سانتریفیوژ های IR4،  IR6 و IR8 تحقیق و توسعه داشته باشد، بنابر این طبق توافق هسته ای، ما می توانیم یک زنجیره ده تایی از سانتریفیوژها را برای انجام مطالعات ایجاد کرده و به صورت آزمایشی به آن ها گاز تزریق کنیم.

وی ادامه داد: به طور حتم تزریق گاز UF6 به سانتریفیوژهای IR8 جزء حقوق حقه ایران بر اساس برجام محسوب می شود.

ذوالنوری درباره کاهش میزان ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران بر اساس گزارش آمانو، افزود: بر اساس گزارش میزان ذخیره اورانیوم حدود 100 کیلوگرم تخمین زده شده، ما بر اساس برجام تا 300 کیلوگرم حق ذخیره سازی و انباشت اورانیوم غنی شده داریم و این مسئله نباید با تولید اورانیوم اشتباه گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: بر اساس برجام ایران منعی برای تولید اورانیوم غنی شده ندارد، اما نباید میزان ذخیره این مواد از 300 کیلوگرم تجاوز کند، این موضوع به این معنا است که می توانیم اورانیوم تولید شده را به کشورهای دیگر بفروشیم تا ذخیره آن به میزان مجاز برسد.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر ما 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید کردیم و 200 کیلوگرم آن را به کشوری فروختیم، مجاز هستیم که 200 کیلوگرم دیگر برای ذخیره، اورانیوم تولید کنیم تا مجموع اورانیوم انباشت شده به 300 کیلوگرم برسد.

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: در بحث میزان ذخایر اورانیوم ایران یک اختلاف نظر وجود داشت، به طوری که آمریکایی ها اعلام می کردند که مجموع 300 کیلوگرم اورانیوم ذخیره شده ایران باید با احتساب اورانیوم ها رسوب شده در لوله های سانتریفیوژ محاسبه شود، اما در نهایت پذیرفته شد که اورانیوم موجود در لوله در میزان ذخایر 300 کیلو گرمی ایران محاسبه نشود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران به برجام پایبند بوده است و تنها یک‌سوم از میزان اورانیوم غنی‌شده‌ای را که بر اساس برجام مجاز به داشتن آن است، در اختیار دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار