بازدید 5000

جزییات بهای برق مصرفی در سال ۹۶

بر اساس تصویب مجلس شورای اسلامی و به منظور حمایت از صنعت برق میزان عوارض بر هر کیلو وات ساعت برق ۵۰ ریال در نظر گرفته شد و این در حالی است که سال گذشته این عدد معادل ۳۰ ریال بود که این به معنای افزایش ۲۰ ریالی بهای هرکیلووات برق مصرفی در سال ۱۳۹۶ است.
کد خبر: ۶۷۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵ 25 February 2017
بر اساس تصویب مجلس شورای اسلامی و به منظور حمایت از صنعت برق میزان عوارض بر هر کیلو وات ساعت برق ۵۰ ریال در نظر گرفته شد و این در حالی است که سال گذشته این عدد معادل ۳۰ ریال بود که این به معنای افزایش ۲۰ ریالی بهای هرکیلووات برق مصرفی در سال ۱۳۹۶ است.

به‌گزارش ایسنا، مجلس شورای اسلامی  در ادامه رسیدگی به ردیف های درآمدی بودجه سنواتی سال ۱۳۹۶ کل کشور بند «ه» آن را به تصویب رساندند که به موجب آن عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور به میزان پنجاه (۵۰) ریال به ازای هر کیلووات ساعت در سقف یازده هزار میلیارد (۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

براساس ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق دولت موظف است برای تامین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرح های توسعه ای و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدید پذیر عوارض مصرف هر کیلو وات ساعت را در بودجه سالانه پیش بینی نماید و وجوه حاصل را به شرکت توانیر اختصاص دهد.

گفتنی است که  در سال ۱۳۹۱ برای اولین بار طرح دریافت مبلغی مازاد بر بهای برق روی قبوض برق مصرفی به‌عنوان عوارض مطرح شد به‌طوری‌که در آن زمان طرح عوارض ۲۰ ریالی برق به‌ازای مصرف هر کیلووات ساعت با عنوان عوارض برق تجدیدپذیر به‌عنوان لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما پس از آنکه با وجود تصویب این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی آن را رد کرد، این لایحه عملاً مسکوت ماند تا اینکه در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کشور برای نخستین بار عوارض روی قبوض برق لحاظ شد.

عوارضی که روی قبوض برق بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۲ لحاظ شده بود به این صورت بود که "وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به‌ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ سی ریال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به‌استثنای مشترکان خانگی روستایی دریافت کند.

 در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ محل مصرف این وجوه دریافتی بدین صورت مشخص شد که وجوه حاصله به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و عین وجوه دریافتی صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک هزینه می‌شود. به این ترتیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درک اهمیت پرداختن به توسعه، نگهداری و بهینه سازی شبکه‌های روستایی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید برق از منابع تجدید پذیر، اقدام به چنین کاری کردند.

این عوارض در بودجه سال ۱۳۹۳ نیز عیناً تکرار شد و در بودجه سال ۱۳۹۴ نیز میزان عوارض همان ۳۰ ریال باقی ماند اما برای هزینه شدن این عوارض سقف تعیین شد به‌طوری‌که بر اساس متن قانون بودجه ۱۳۹۴ وزارت نیرو موظف شده بود، علاوه بر دریافت بهای برق به‌ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده، مبلغ سی (۳۰) ریال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق از جمله باغ‌شهرها و خانه‌باغ‌های اطراف روستاها و شهرها به‌استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاههای کشاورزی دریافت کند.

وجوه حاصله به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود و حداکثر تا سقف چهارهزار میلیارد (۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک، توسط شرکت توانیر هزینه می‌شود.

با توجه به مشکلات موجود در صنعت برقو لزوم حمایت در این حوزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۳۹۶ افزایش ۲۰ ریالی را برای عوارض برق در هر کیلوات ساعت در نظر گرفتند که به‌نظر می‌رسد این مساله بتواند تاثیرات خوبی برای صنعت برق به‌همراه داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار